روابط امريکا و اسرائيل بحرانى‌تر از آنچه فکر مى‌کنيم

۲۱ تیر ۱۳۸۸ | ۰۴:۰۸ کد : ۵۱۱۹ اخبار اصلی
قرار است باراک اوباما روز دوشنبه 13 ژوئیه با رهبران سازمان‌های یهودی در ایالات متحده دیدار کند. منابع اسرائیلی برگزاری چنین نشستی را بی سابقه دانسته‌اند و تفسیر کرده‌اند که هدف از آن ایجاد آرایش سیاسی جدید علیه نتانیاهو، مشاوران و اطرافیانش است.
روابط امريکا و اسرائيل بحرانى‌تر از آنچه فکر مى‌کنيم

روز دوشنبه 13 ژوئیه باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده با رهبران سازمان‌های یهودی در ایالات متحده دیدار خواهد کرد. منابع سیاسی اسرائیلی درباره این دیدار اعلام کردند، هدف از انجام این ملاقات افزایش فشارها به دولت اسرائیل به ریاست بنیامین نتانیاهو است. اوباما قصد دارد از رهبران یهودی امریکا بخواهد که به نتانیاهو فشار بیاورند تا جوهره سیاست‌های جدید امریکا را درک کند و با آن منسجم شود. اگر هم قصد هماهنگی با آن را ندارد حداقل آن را تخریب نکند.

منابع اسرائیلی برگزاری چنین نشستی را بی سابقه دانسته‌اند و این گونه تفسیر کرده‌اند که هدف از آن ایجاد آرایش سیاسی جدید علیه نتانیاهو، مشاوران و اطرافیانش است. این منابع تاکید کرده‌اند، پالس‌هایی که از واشنگتن ساتع می‌شود این پیش‌بینی را تقویت می‌کند. این پالس‌ها نشان می‌دهد که سیاست‌های کنونی اسرائیل برای کاخ سفید خسته کننده شده و اختلاف‌های عمیقی را میان دو طرف به وجود آورده است.

روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن با تحلیل آنچه اکنون میان اسرائیل و امریکا می‌گذرد، نوشت، بر اساس آنچه در شماره دیروز روزنامه اسرائیلی یدیعوت احرونوت آمده، دیدارهای مکرری با اوباما در جریان است تا از برگزاری نشست اوباما با رهبران یهودی جلوگیری شود. اما اطرافیان اوباما تاکید کرده‌اند، در دوره کنونی که اوباما رئیس جمهور است، مصر هستند که درگیری فلسطین و اسرائیل حل و فصل شود حتی اگر لازم باشد دو طرف هزینه‌های آن را بپردازند. اوباما و اطرافیانش بر این باورند که دولت کنونی اسرائیل در برابر این خواسته دولت امریکا سنگ اندازی می‌کند و این تهدیدی برای روابط حسنه امریکا و اسرائیل محسوب می‌شود.

جالب آن که حتی دوستان اسرائیل در کنگره نیز با دیدگاه اوباما موافقند و معتقدند اسرائیل نقش سلبی برای مصالح عالی امریکا در منطقه ایفا می‌کند. یکی از نمایندگان کنگره نسبت به اظهارات مقام‌های اسرائیلی گفته است، حرف‌هایشان اعصاب خوردکن است. خصوصا حرف‌های نتانیاهو که در جلسات داخلیشان ایراد می‌کند. به گونه‌ای که هم رم امانوئل رئیس دیوان کارمندان کاخ سفید و هم دیوید اکسلارود مشاور سیاسی رئیس جمهوری که هر دو یهودی هستند هم از نتانیاهو و اطرافیانشان متنفرند.

منابع اسرائیلی همچنین تاکید دارند، امریکایی‌ها از پروفسور عوزی اراد، مشاور ارشد نتانیاهو و رئیس مجلس امنیت ملی نیز به شدت عصبانیند و معتقدند بیشتر تاثیرات سلبی را وی بر نتانیاهو و سیاست‌هایش می‌گذارد. امریکایی‌ها وی را چهره‌ای ناسالم می‌دانند و به همین دلیل از سال 2003 تا کنون به وی ویزای ورود به امریکا نداده‌اند. در آن تاریخ وی به تجسس در داخل امریکا پرداخت و از طریق اعضای ایپک به انتقال مخفیانه اطلاعات هسته‌ای ایران به داخل اسرائیل ‌اقدام کرد که موجب خشم امریکایی‌ها شد. با این وجود این که نتانیاهو از مواضع امریکا در برابر آراد مطلع بود، وی را به عنوان مشاور ارشد خود انتخاب کرد که این اقدام بیش از پیش خشم امریکایی‌ها را برانگیخت. وی حتی در سفر نتانیاهو به امریکا به اصرار نخست وزیر اسرائیل به واشنگتن آمد با این امید که شاید تغییری در مواضع امریکایی‌ها حاصل شود. اما چنین نشد و در پافشاری اوباما برای به رسمیت شناختن دو کشور مستقل فلسطینی و اسرائیلی به رئیس جمهوری امریکا با توهین گفت: «از مبدا تمسک جستن به کشور مستقل فلسطینی کاری منزجرکننده و توهین آمیز است.»

تلاویو و واشنگتن بر سر ایران نیز اختلاف‌های عمیق دارند.

یکی از مسولان کاخ سفید درباره این صراحت لهجه اراد گفت: «تاکنون سابقه نداشته کسی این گونه علیه رئیس جمهوری امریکا حرف بزند و این گونه سیاست‌هایش را به صخره بگیرد.»

وی همچنین گفت: «اصلا نمی‌فهمم چرا باید اراد در چنین منصب بالایی قرار بگیرد. ما چند روز پیش هم شاهد بودیم وی به همراه یک گروه اسرائیلی به امریکا آمده بود تا گفت و گوهای استراتژیکی را بر سر ایران و چگونگی همکاری امریکا و اسرائیل با این موضوع داشته باشد. دیدیم که وی چگونه با معاون روابط خارجی سازمان اطلاعات اسرائیل (موساد) پرخاش می‌کرد و به مشاجره می‌پرداخت.»

حضور اراد در دولت اسرائیلی به جایی از اختلافات رسیده که گفته می‌شود وی به زودی استعفا خواهد داد یا نتانیاهو می‌پذیرد که روابط امریکا و اسرائیل دچار چالش شود.

اراد روز گذشته در تازه‌ترین اظهار نظرش به محمود عباس رئیس حکومت خودگردان فلسطینی حمله کرد و در گفت و گو با روزنامه اسرائیلی هاآرتس گفت: «هیچ امید واقعی‌ای برای پایان دادن به درگیری اسرائیل و فلسطین وجود ندارد. کشور مستقل فلسطینی تا سال 2015 تشکیل نخواهد شد. حتی در آن زمان هم اگر تشکیل شود مثل مرغی است که دو پایش آن قدر ضعیف است که نمی تواند روی پای خود بایستد. یعنی چیزی شبیه غزه خواهد بود و من هیچ شریک فلسطینی را برای رسیدن به صلح نمی‌بینم. ابومازن به هیچ عنوان مستعد پایان دادن به درگیری‌ها نیست.»


نظر شما :