پچپچه‌های انتخاباتی (10)

۲۰ تیر ۱۳۸۸ | ۲۱:۱۴ کد : ۵۱۱۶ اخبار اصلی
با گذشت یک ماه از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و باز بودن پرونده آن در رسانه‌ها و افواه عموم، بر آن هستیم تا از این پس اخبار مربوط به این رویداد را در کنار سایر رخدادهای سیاسی ایران و جهان ارائه کنیم. لذا این آخرین "پچپچه‌های انتخاباتی" است و از این به بعد با عنوان و ادبیاتی تازه به حواشی سیاست در ایران می پردازیم.
پچپچه‌های انتخاباتی (10)

حماسه 22 خرداد 88 تبدیل به کتاب شود

مهر: هاشمی ثمره مشاور ارشد رئیس جمهور با تقدیر از حضور پرشور ایران در 22 خرداد خواستار تدوین کتاب حماسه ملت ایران در 22 خرداد توسط ناشران شد.

اطلاعيه شوراى نگهبان درباره شايعات مربوط به تغييرات

ایسنا: در پى انتشار برخى شايعات رسانه‌اى درباره تغييرات در شوراى نگهبان، اداره کل روابط عمومى شوراى نگهبان اطلاعيه‌اى منتشر کرد. در اين اطلاعيه آمده است: با توجه به انتشار اخبارى در برخى رسانه‌ها پيرامون تغيير برخى اعضا و سخنگوى شوراى نگهبان، به اطلاع مردم شريف مى‌رساند که اين شايعات، حاصل گمانه زنى و خبرسازى غير اخلاقى برخى رسانه‌ها بوده و داراى هيچ مبنايى نمى‌باشد.

حمله لباس‌شخصی‌ها به خوابگاه‌ها

خبرنامه امیرکبیر: نیروهای لباس شخصی هجدهم تیرماه به خوابگاه‌های دانشگاه امیرکبیر تهران حمله کردند. این نیروها مجهز به سلاح گرم و سرد بودند و تعدادی موتورسوار نیز آن‌ها را همراهی می‌کردند.

در جریان این حمله «تعدادی از دانشجویان و نگهبانان خوابگاه گلشن واقع در خیابان به‌آفرین مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.» گفته می‌شود در جریان این حمله از گاز اشک‌آور نیز استفاده شده است.

روز پنجشنبه تعداد کمى دستگير شدند

 مهر: فرمانده انتظامى تهران بزرگ گفت: پليس تعدادى از افرادى را که روز پنجشنبه اقدام به تخريب اموال عمومى کردند دستگير کرد.

عزيزالله رجب‌زاده افزود: پنجشنبه پليس تهران بزرگ تعدادى از افرادى را که اقدام به تحريک مردم براى تخريب اموال عمومى و سردادن شعار کرده بودند دستگير کرد که تعداد اين افراد بسيار اندک است.

مطهری: صداوسیما باید به هاشمی فرصت دفاع می داد

فارس: علی مطهری نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: اشتباهات اصلاح طلبان بعد از انتخابات بیشتر بود اما جریان اصولگرا هم قبل و بعد از انتخابات مرتکب اشتباهاتی شد.

وی نحوه مناظره بین احمدی نژاد و موسوی را باعث احساسی شدن فضای انتخابات دانست و افزود: صدا و سیما باید فرصت دفاع به هاشمی رفسنجانی می‌داد و وزارت کشور نیز باید برای تجمعاتی که به نتیجه انتخابات معترض بودند مجوز صادر می نمود تا فضا آرام شود.

بازداشت معاون ستاد انتخاباتی موسوی در تهران

نواندیش: عباس میرزا ابوطالبی رییس دوره ای جبهه اصلاحات بازداشت شد. میرزا ابوطالبی قائم مقام دبیرکل حزب همبستگی و عضو شورای مرکزی مجمع نمایندگان ادوار هم هست. وی در جریان انتخابات ریاست جمهوری، معاونت ستاد انتخاباتی مهندس میرحسین موسوی را در تهران برعهده داشت.

دفتر کار میرحسین موسوی تحویل داده شد

روزنامه جمهوری اسلامی: روز پنجشنبه با حکم مدیر کل پشتیبانی و خدمات نهاد ریاست جمهوری، دفتر میرحسین موسوی در مجموعه پاستور، تخلیه و تحویل اداره اموال این نهاد شد.

میرحسین موسوی بعد از پایان دوران نخست وزیری از این مکان به عنوان دفتر استفاده می‌کرد. وی از دو هفته قبل به تخلیه این مکان برای تحویل دادن آن اقدام کرده بود.

فروش نوکيا نصف شد

روزنامه اعتماد ملی: دوم تيرماه،‌ خبرى مبنى بر فروش مخفيانه دستگاه‌هاى شنود توسط نوکيا به ايران منتشر شد. پس از آن، گروه‌ها و جمعيت‌هاى مختلف ايرانى که بيشتر در اينترنت مستقر بودند نسبت به اين اقدام نوکيا موضع‌گيرى کردند و خواستار روشن شدن ابعاد موضوع شدند. هرچند هيچ جمعيت يا گروه رسمى در کشور هنوز نسبت به اين اقدام نوکيا موضع‌گيرى نکرده است اما به نظر مى‌رسد مصرف کنندگان به صورت خودجوش درباره محصولات نوکيا تصميم گرفته‌اند. نشان اين حرکت، گفته‌هاى فعالان بازار درمورد ريزش قيمت انواع گوشى‌هاى نوکيا و موج پس فرستادن و تعويض گوشى‌هاى نوکيا پس از انتشار اخبار شنود است.

کانادا کاردار ایران را فراخواند

میهن: دولت کانادا از احضار کاردار ایران در شهر اتاوا و اعتراض این کشور به بازداشت مازیار بهاری، فیلمساز و روزنامه نگار ایرانی - کانادایی خبر داد. بهاری که به عنوان خبرنگار هفته نامه آمریکایی نیوزویک در ایران فعالیت می کرد، در اواخر خرداد ماه (نیمه دوم ژوئن) و در پی شدت گرفتن اعتراض ها در ایران به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری بازداشت شد و لارنس کنون، وزیر خارجه کانادا در بیانیه ای علاوه بر اعلام خبر احضار کاردار ایران، از ادامه بازداشت این خبرنگار ابراز نگرانی کرد.

نامه کروبی به رییس قوه قضاییه

روزنامه اعتماد ملی: مهدى کروبى با ارسال نامه‌اى به آيت‌الله‌ هاشمى شاهرودى رئيس قوه قضائيه از او خواست تلاش‌هاى خود را براى آزادى روزنامه‌نگاران و زندانيان سياسى که در حوادث اخير بازداشت شده‌اند افزايش دهد.

در این نامه آمده است: به نظر من مسئولانى که با تدارک اين تحرک‌ها زمينه‌ساز حوادث خونين پس از انتخابات شدند بايد پاسخگو باشند زيرا با ضرب و زور راديو و تلويزيون [...] نمى‌توان جاى شاکى و متهم را عوض کرد. حرکت مسالمت‌آميز مردم ايران بزرگ‌تر از آن است که با نسبت دادن به خارج يا گروه‌هاى طرد شده از مردم بدنام شود. عاملان و مسئولان دولتى هم فرض که با [...] و تهديد بخواهند موقتا اين موج را خاموش کنند، ‌ولى با آتش هميشه زير خاکستر چه خواهند کرد؟ [...] چرا فکر نمى‌کنند که دوره اين روش‌ها به سر آمده است و ملت ايران، ملت خمينى و ياران انقلاب اسلامى بالاخره نخواهند گذاشت نظام جمهورى اسلامى برآمده از خون ده ها هزار شهيد در [...] بماند؟‌ ممکن است که کروبى را هم به ديار فانى بفرستند اما ملت زنده مى‌ماند و حق خود را مى‌گيرد. من از مقامات دلسوز نظام مى‌خواهم که اجازه ندهند اين روش‌ها که به زيان کشور و نظام است ادامه يابد...

اين دردآور است که متوليان و دولتمردان از طرفى مشارکت 40 ميليونى مردم را به رخ دنيا مى‌کشند و مى‌گويند اختلافات هم يک اختلافات درون خانوادگى است و از طرف ديگر با [...] اعتراض قانونى آنان پرداخته و هرگز مانند عضو يک خانواده با آنان برخورد نمى‌کنند. مگر خداوند متعال نمى‌فرمايد که با همديگر مهربان باشيد، اين چه رحم و رافت و همدلى و مهربانى است که همه ابعاد آن ضرب و شتم، [...] معترضان عضو درون اين خانواده است؟...

حضرت آيت الله‌هاشمى شاهرودى با توجه به اينکه حضرت عالى به عنوان فقيهى وارسته و عادل و آزادمنش شناخته مى‌شويد و به عنوان رئيس فاضل و فرهيخته قوه قضائيه از استقلال و بيطرفى برخوردار مى‌باشيد و روزهاى پايانى دوره مسئوليت شما در اين قوه است،‌ اگر مشکل بازداشت شدگان اخير در دوره حضرت عالى به طور سريع حل و فصل نشود عواقب غيرقابل پيش‌بينى زيادى براى آن متصور است. بنابراين با توجه به تدبير و تجربه جنابعالى اگر تا زمانى که در اين مقام حضور داريد براى پيگيرى آزادى بازداشت شدگان اخير اقدام عاجل نفرماييد ممکن است مسئول جديد قوه قضائيه تا بخواهد مستقر شود و بر امور مسلط گردد و تا روند طبيعى نقل و انتقالات مديريتى طى شود عده زيادى از اين بيگناهان همچنان در بلاتکليفى بمانند و حقوق شهروندان تضييع شود. بنابراين از جناب عالى به عنوان رئيس قوه قضائيه خواهشمندم که دستور فرماييد تا هر چه سريعتر مقدمات تبديل قرار بازداشت شدگان فراهم شود تا اين عزيزان به آغوش خانواده‌هاى خود بازگشته و گامى موثر در جهت تفاهم و وحدت ملى برداشته شود.

پيشنهاد مرعشى به میر حسین موسوى

تابناک: در حالى که زمزمه تشکيل حزب سياسى توسط نخست وزير دوران امام(ره) فضاى سياسى کشور را تحت الشعاع قرار داده است، سخنگوى حزب کارگزاران سازندگى به ميرحسين موسوى پيشنهاد داد به جاى حزب سياسى به فکر تشکيل جبهه سياسى باشد.

حسين مرعشى در گفت‌وگو با ايلنا، با اشاره به احتمال تشکيل حزب سياسى توسط موسوى گفت: موسوى بهتر است هم به لحاظ فنى و هم به لحاظ سياسى يک جبهه سياسى تشکيل دهد.

وى در خصوص ويژگى‌هاى جبهه سياسى گفت: جبهه سياسى نياز به مصوبه جديد ندارد و احزاب، شخصيت‌هاى حقوقى و حقيقى و مردم علاقه‌مند مى‌توانند در اين جبهه عضو شوند.


نظر شما :