سیاست خارجی در کلام مسئولان ایرانی

۱۹ تیر ۱۳۸۸ | ۱۷:۳۶ کد : ۵۱۰۶ اخبار اصلی
جمعه‌ها با ديپلماسى ايرانى؛ مرورى بر بخش‌هایی از کلام مسئولان بلندپایه کشور در هفته جاری که حاوی نکته ها و موضع گیری هایی در قبال کشورهای خارجی بوده‌اند.
سیاست خارجی در کلام مسئولان ایرانی

وزیر امور خارجه، سخنگوی وزارت خارجه، نماینده ایران در آژانس انرژی اتمی، رییس دولت، سفیر ایران در آلمان، سخنگوی دولت، دادستان کل کشور، رييس بنياد حفظ آثار دفاع مقدس، رهبر انقلاب و چند تن از نمایندگان مجلس مقام هایی هستند که در هفته جاری صحبت‌هایی درباره سیاست خارجی ایران ایراد کرده‌اند.

مديرکل جديد آژانس به طور مستقل اقدام کند

نماينده دايم ايران در آژانس بين المللى انرژى اتمى با اشاره به انتخاب آمانو به عنوان جانشين مديرکل آژانس بين المللى انرژى اتمى گفت: ما انتظار داريم مديرکل جديد به طور مستقل و بى طرف در جهت ارتقاى همکارى‌ها بين کشورها و استفاده صلح آميز از انرژى هسته‌يى تلاش کند.

على اصغر سلطانيه پس از راى گيرى در جلسه شوراى حکام با آرزوى موفقيت براى مديرکل جديد اظهار داشت: ايران مثل هميشه در چارچوب تعهداتش به همکارى با آژانس ادامه مى‌دهد.

گوشمان بدهکار حرف‌هاى آمريکا و انگليس نباشد

يک عضو کميسيون فرهنگى مجلس گفت: نبايد به حرف‌هاى بى‌اساس آمريکا و انگليس و ... در مورد آنچه بعد از انتخابات 22 خرداد در ايران اتفاق افتاد، توجه کرد.

حجت‌الاسلام سيد رضا اکرمى تاکيد کرد: بنابراين بايد کار خود را انجام داده و کشور را در زمينه‌هاى مختلف اقتصادى، اجتماعى و سياسى و ... به پيش ببريم و گوشمان بدهکار حرف‌هاى آمريکا و انگليس و سايران نباشد. 

کارکنان محلى تابع قانون کشور محل خدمت خود هستند 

سفير ايران در آلمان بااشاره به کنفوانسيون وين که براساس آن کارکنان محلى تابع قانون کشور محل خدمت خود هستند، گفت: کارکنان محلى سفارت انگليس در تهران نيز از مصونيت سياسى برخوردار نبوده و از حيث شمول قانون، تابع قانون کشور محل خدمت مى باشند.   

علیرضا شیخ عطار با اشاره به آزادى 7تن از کارمندان محلى بازداشت شده سفارت انگليس،‌ پس از انجام تحقيقات و طى مراحل قانونى لازم، نسبت به آزادى 2 نفر باقى مانده پس از انجام اين مراحل طى روزهاى آينده ابراز خوشبينى نمود .

وی مسئله کارکنان محلى سفارت انگليس در تهران را به عنوان مسئله اى که در صورت برخورد منطقى به سهولت قابل حل است، ياد کرد و خواستار عدم توسل به تهديد و بزرگ نمايى مساله از سوى اتحاديه اروپايى شد.

آماده گفت و گو با 1+5 بدون تضییع حقوق هسته ای ایران هستیم

علاالدین بروجردی رییس کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس با تشریح برنامه های هسته ای صلح آمیز ایران افزود: جمهوری اسلامی ایران عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی و پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای (ان.پی.تی) و فعالیت های خود را در چارچوب قوانین آژانس ادامه می دهد.

وی تاکید کرد: بدون تضییع حقوق هسته ای جمهوری اسلامی ایران ، آماده ادامه گفت و گو ها با کشورهای 1+5 هستیم.

بايد در 180 کشور مرکز عرضه توليدات ايرانى داير شود

محمود احمدی نژاد در دیدار با صنعتگران گفت: امروز در 56 کشور دنيا مرکز عرضه توليدات ايران وجود دارد و بايد به جايى برسيم که ما در 180 کشور دنيا بتوانيم توليدات خود را به فروش برسانيم و در آن زمان مى توانيم بگويم وارد بازار جهانى شده ايم.

هشدار رهبر انقلاب به دولت های غربی

رهبر انقلاب اسلامى با اخطار شديد به سران برخى دولت هاى غربى تأکيد کردند: اين دولت ها بايد مراقب اظهارات و رفتار خصمانه خود باشند زيرا ملت ايران عکس‌العمل نشان خواهد داد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اى افزودند: ما اظهارات و رفتارهاى مداخله‌جويانه اين دولت ها را محاسبه خواهيم کرد و قطعاً در آينده روابط جمهورى اسلامى ايران با آنها تأثير منفى خواهد داشت.

ايشان ملت ايران را ملتى مقتدر و نظام اسلامى را ريشه‌دار و تثبيت‌شده دانستند و تأکيد کردند: اگر مسئولين جمهورى اسلامى با يکديگر اختلافاتى هم داشته باشند، در ايستادگى در مقابل دشمن، و در حفظ استقلال کشور با يکديگر يک کلام هستند و دشمن بداند که نخواهد توانست ميان ملت ايران انشقاق ايجاد کند.

به سازمان ملل مى‌روم و اوباما را به مناظره دعوت مى‌کنم

محمود احمدی نژاد گفت: من اعلام مى‌کنم که ايران به زودى دور جديد فعاليت‌هاى ديپلماتيک خود را ده برابر بيشتر از موضع اقتدار از سر مى‌گيرد و در جهت اصلاح معادلات جهانى حرکت مى‌کند.

وی همچنين اعلام کرد: به سازمان ملل مى‌روم و اوباما را به مناظره دعوت مى‌کنم؛ مناظره‌اى در برابر رسانه‌هاى جهان، نه اين که پشت در‌هاى بسته بنشينيم و راجع به مسائل حرف بزنيم. معلوم است که نتايج مناظره در برابر رسانه‌ها چه مى‌شود. اين که آقايان در کار ملت‌ها دخالت کنند بايد تعطيل شود،‌ اين اخلاق به سرعت در دنيا از بين خواهد رفت، اين اخلاق که بادى به غبغب بيندازند و قيافه بگيرند، تمام شده؛‌ اينها عقب‌افتاده‌هاى سياسى هستند. امروز انسان‌ها رشد کرده‌اند و معادلات بشرى عوض شده است.

انتقاد از روند انتخابات آژانس

نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کرد: اجازه دخالت شورای امنیت در سازمان تخصصی آژانس بی شک حاکمیت و امنیت ملی کشورهای عضو را به خطر انداخته عواقب وخیمی چون لطمه به اعتماد متقابل میان اعضا و نیز اعتماد بین اعضا و دبیرخانه خواهد داشت.

علی اصغر سلطانیه گفت : به عنوان یک عضو ناظر بر شورای حکام می توانم بگویم که عنصری که بیشترین نگرانی را ایجاد کرد وجود گروه بندی و چند قطبی شدن اعضای شورای حکام متعلق به بلوک های شمال و جنوب و نیز شرق و غرب بود. در بعضی موارد انتظارات از یک کاندید که در ظرفیت شخصی خود آمادگی را برای خدمت اعلام کرده بود تحت الشعاع این بلوک بندیهای سیاسی گردید.

بسیاری از کشورها سریعا انتخاب مجدد رئیس جمهور را تبریک گفتند

سخنگوی دولت با بیان اینکه مسائل اخیر در کشور در حوزه روابط بین المللی ما نیز تاثیر چندانی نداشت، گفت: البته در این میان برخی کشورها بوده اند که همیشه تحلیل نادرستی از مسائل ایران دارند ، آنها را می توان چند دولت اروپایی دانست نه همه اروپا، فراخواندن سفرا هم سخن نادرستی است و البته بسیاری از کشورها سریعا انتخاب مجدد رئیس جمهور را تبریک گفتند و اسناد و مدارک آن نیز موجود است.

الهام در پاسخ به سئوال خبرنگاری که پرسید در صورت فراخواندن سفرا از سوی کشورهای اروپایی عکس العمل دولت درباره این موضوع چه خواهد بود اظهار داشت: اشتباهات برخی کشورها همواره به خودشان باز خواهد گشت.

از بغداد گله‌مندیم

منوچهر متکی، وزیر امور خارجه روز شنبه در حاشیه مراسم گرامیداشت بیست و هفتمین سالگرد ربوده شدن چهار دیپلمات ایرانی در لبنان در جمع خبرنگاران ، از کم کاری دولت عراق جهت آزادی گروگان های ایرانی در اربیل عراق، اظهار داشت: ما از دولت عراق که تا کنون نتوانسته آزادی این دیپلمات ها را فراهم کند، گله مندیم.

اين‌ها سگ‌هاى وحشى جنايتکار و گرگ‌هاى آدم‌خوارند

دادستان کل کشور تاکيد کرد: کارنامه رژيم صهيونيستى رسوا، قانون شکن و بر ضد همه مقررات بين المللى است. بيش‌ترين قطعنامه‌هاى سازمان ملل با وجود تلاش‌هاى آمريکا و هم‌پيمانانش براى تصويب نشدن قطعنامه‌ها و يا کمرنگ بودن آن‌ها بر عليه رژيم صهيونيستى بوده است؛ با اين حال اين رژيم حتى از اجراى همان قطعنامه‌هاى کمرنگ و بى‌اثر امتناع ورزيده است. از اين رو رژيم صهيونيستى رژيمى جعلى و ياغى واقعى است چرا که به هيچ اصل حقوق بشر، مقررات بين‌المللى، امنيت بين‌المللى و منطقه‌اى پايبند نيست. اين رژيم در هر نقطه‌اى که توانسته است فلسطينى‌ها، لبنانى‌ها و افراد ديگر را زندانى و يا ترور کرده است و يا دست به آدم ربايى زده است که متاسفانه تحت پوشش حمايت آمريکا و غربى‌هاست که مدعيان تمدن و فرهنگ‌اند؛ اما آنها حامى جنايتکارانى هستند که روى چنگيزها و هيتلرها را سفيد کرده‌اند.

درى نجف‌آبادى اظهار کرد: اينها سگ‌هاى وحشى جنايتکار و گرگ‌هاى آدم‌خوارند. جنايت 27 سال قبل در قبال چهار ديپلمات ايرانى براى بشريت حادثه کوچکى نيست. بعضى از حوادث در روابط بين‌الملل به سادگى قابل اغماض و گذشت نيست. گاهى يک حادثه کوچک جرقه يک جنگ بزرگ را مى‌زند. در بحث آيت الله موسى صدر و شهيد چمران روابط ما با کشورهاى درگير اين موضوع همواره دچار نوسان بوده است.

دولت انگلستان شهامت ورود به پرونده حقوقى باغ قلهک را ندارد

سردار باقرزاده رييس بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاى دفاع مقدس گفت: با وجود گذشت پنج سال از اثبات حقانيت دولت ايران و غصبى بودن باغ قلهک توسط دولت انگلستان، تاکنون دولت انگليس براى بازگرداندن اين حق قانونى و مطالبه عمومى ملت ايران هيچ‌گونه گام موثر و مفيدى برنداشته است و از ورود کارشناسى به اين پرونده به شدّت هراسان است.

شما غلط مى‌کنيد نگران هستيد

محمود احمدی نژاد با اشاره به سفرهايش به کشورهاى آمريکاى لاتين اظهار داشت: انديشه‌ انسانى جهانى است و نمى‌تواند محصور شود. آنها (غربی ها) در اين انتخابات تلاش کردند دوباره خط درگيرى را به داخل بياورند، اما حضور 40 ميليونى و آگاهانه مردم چنان سيلى‌اى به آنها زد که جيغ‌شان فلک را پر کرده است. آنها براى اين کار همه‌ نقاب‌ها را برداشتند و هم‌اکنون نيز اعلام مى‌کنند هيچ‌گاه در امور داخلى ايران دخالت نکرده‌اند و مى‌گويند تنها نگران وضع ايران هستند. شما غلط مى‌کنيد نگران هستيد! تمام اين حوادث به حساب شما نوشته شده و بايد محاکمه شويد. شما نگران تئورى‌هاى ليبرال‌دموکراسى خود هستيد و به لطف خدا يک بار ديگر شکست خورديد.

مراحل ادارى تحويل ديپلمات‌هاى ايرانى در بند در حال انجام است

سفير کشورمان در عراق از انجام مراحل ادارى تحويل ديپلمات‌هاى ايرانى در بند نيروهاى آمريکايى به دولت عراق خبر داد.

حسن کاظمى‌قمى در پاسخ به سوالى در مورد بحث تحويل ديپلمات‌هاى ايرانى در بند نيروهاى آمريکايى به دولت عراق و گلايه‌ متکى از کندى اين روند گفت: روز گذشته در ديدارى که با مالکى نخست‌وزير عراق داشتم اين مساله را مطرح و از وى خواستم که با توجه به توافقنامه‌ عراق با آمريکا مبنى بر تحويل کليه‌ زندانى‌هاى عراقى و غيرعراقى به دولت عراق آزادى ديپلمات‌ها نيز در اولويت قرار گيرد.

به دليل تخلفات آشکار خبرنگار یونانی، ‌کارت وى باطل شده است 

حسن قشقاوى سخنگوى وزارت امورخارجه کشورمان اعلام کرد: اياسون خبرنگار يونانى‌تبار يک رسانه آمريکايى که به دليل اقدامات مغاير با حرفه خبرنگار و در ارتباط با اغتشاشات خيابانى اخير از سوى پليس بازداشت شده بود، روز يکشنبه در چارچوب مناسبات متين تهران - آتن و تلاش‌ها و مساعى خيرخواهانه سفير کشورمان در يونان و نمايندگى جمهورى اسلامى ايران نزد سازمان ملل متحد در نيويورک آزاد شد.

وی افزود: به دليل تخلفات آشکار اين خبرنگار، ‌کارت خبرنگارى وى توسط مقامات ذى‌صلاح باطل گرديده است.

نبايد بيش از اين رابطه ما با غرب دچار تصاعد بحران شود

حشمت الله فلاحت پیشه نماینده مجلس با بيان اينکه نبايد وارد ميدانى که انگليسى‌ها سر و سامان دادند شويم، گفت: در غرب کشورهاى ميانه‌رويى هستند که قابليت کار با آنها را در زمينه‌هاى اقتصادى، سياسى و غيره داريم.

فلاحت‌پيشه خاطرنشان کرد: در هر صورت بايد يک قالب تنش‌زدايانه را تعريف کنيم و نبايد بيش از اين رابطه ما با غرب دچار تصاعد بحران شود.


نظر شما :