حزب الله عراق به فهرست گروه‌های تروریستی امریکا اضافه شد

۱۴ تیر ۱۳۸۸ | ۰۰:۴۰ کد : ۵۰۶۷ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
مقام‌های عراق به برنامه‌هایی که بایدن قصد اجرای آنها را دارد با نگرانی بسیار می‌نگرند. این نگرانی زمانی افزایش یافت که سفر بایدن به عراق با زمان قرار دادن جنبش «کتائب حزب الله عراق» و مشاور «سپاه قدس» در فهرست گروه‌های تروریستی ‌هم‌زمان شد.
حزب الله عراق به فهرست گروه‌های تروریستی امریکا اضافه شد

ژوزف بایدن معاون رئیس جمهوری عراق یک روز پس از دریافت ماموریت جدید از سوی باراک اوباما رئیس جمهوری امریکا برای نظارت کامل بر امور عراق و اتخاذ راهکارهای مناسب برای رسیدن احزاب عراقی به آشتی ملی، وارد بغداد شد و با مقام‌های ارشد عراقی دیدار و گفت و گو کرد.

مسئله دادن مسئولیت جدید به معاون رئیس جمهوری امریکا نگرانی‌های بسیاری را در میان ناظران و مقام‌های عراقی ایجاد کرده است. مقام‌های عراق به برنامه‌هایی که بایدن قصد اجرای آنها را دارد با نگرانی بسیار می‌نگرند. این نگرانی زمانی افزایش یافت که سفر بایدن به عراق با زمان قرار دادن جنبش «کتائب حزب الله عراق» و مشاور «سپاه قدس» در فهرست گروه‌های تروریستی ‌هم‌زمان شد. ایالات متحده معتقد است این دو جریان با حزب الله لبنان، جنبش حماس و جبهه ملی آزادیبخش فلسطین به رهبرای احمد جبریل در تماس است و این دو جریان را متهم کرده که اقدام به کشتن سربازان امریکایی می‌کنند.

نگرانی عراقی‌ها از این است که قرار دادن کتائب حزب الله در فهرست گروه‌های تروریستی باعث شود تا دولت عراق مجبور به مقابله با آنها و جریان‌های شیعه وابسته به آنان مانند جریان موسوم به گروه اهل حق شود.

گزارش‌ها حاکی از آن است که دولت عراق تلاش می‌کند که با این جریان‌ها وارد گفت و گو شده و آنها را راضی کند تا سلاح‌های خود را زمین گذاشته و گروگان‌های بریتانیایی که به گروگان گرفته‌اند را نیز آزاد کنند.

ظاهرا بایدن به نگرانی مقام‌های عراقی چندان اعتنایی نکرده است. با این حال وی در بغداد گفت: «ایالات متحده به عقب‌نشینی از عراق وفادار است و تلاش می‌کند که احزاب عراقی به یک توافق سیاسی برسند. ما به آینده عراق بسیار امیدواریم.»

گرچه سفارت امریکا در عراق از ارائه هر گونه جزئیات درباره مشروح مذاکرات مقام‌های عراقی و امریکایی اجتناب کرده است. اما منابع نزدیک به دولت عراق خبر از وجود اختلاف‌هایی میان واشنگتن و بغداد بر سر چگونگی اجرای پروژه گفت و گوهای ملی داده‌اند.

عباس البیاتی یکی از نمایندگان ائتلاف یکپارچه عراق در گفت و گو با روزنامه الحیات در این باره گفت: «علی رغم موفقیت‌هایی که دولت در بخش‌های مهم به دست آورده، اختلاف‌هایی میان واشنگتن و بغداد بر سر مفهوم آشتی ملی به وجود آمده است. به ویژه بر سر فرماندهان سابق ارتش عراق و به کار گماردن آنها در ارتش فعلی یا بازنشسته کردنشان که هنوز با امریکایی‌ها بر سر این مسئله به توافق نرسیده‌ایم.»

بیاتی تاکید کرد، اختلافی که میان بغداد و اقلیم کردستان بر سر حدود اختیاراتشان در امور اداره اقیلمشان و قانون نفت و گاز وجود دارد نیز از مسائلی بود که با بایدن مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

اما مهمترین اختلاف میان بغداد و واشنگتن بر سر چگونگی فعالیت بعثی‌ها، گروه‌های اپوزسیون، شبه‌نظانیان مسلح غیر شیعی، مجالس صحوه و ایجاد زمینه‌های لازم برای بازگشت مهاجران به کشور است.

در هفته گذشته اخباری منتشر شده بود مبنی بر این که مقام‌های امریکایی هم‌زمان با عقب‌نشینی از شهرهای عراق مذاکراتی را با رهبران بعثی به ویژه نمایندگان عزت ابراهیم الدوری آغاز کردند که در آن به شرط حفظ آرامش از سوی بعثی‌ها به آنها امتیازات سیاسی از جمله امکان فعالیت در عرصه سیاسی عراق داده شود.

در این میان قرار دادن حزب الله عراق در فهرست گروه‌های تروریستی امریکا با اعتراض گسترده برخی جریان‌های سیاسی همچون جریان صدری و جیش المهدی مواجه شده است. گفته می‌شود کتائب حزب الله عراق از جریان‌های نزدیک به مقتدی صدر است. به دستور ایالات متحده تمام اموال و دارایی‌های این جریان مصادره شده است.

شیخ احمدی الحمدانی یکی از افراد نزدیک به گروه اهل حق و کتائب حزب الله در این باره گفت: «کتائب حزب الله به وظیفه خود عمل می‌کرد. این جریان به حمایت و آموزش افراد مسلح و متخصصان نظامی برای استفاده از سلاح در داخل و خارج عراق مشغول بود. اما پس از آن که گروه اهل حق به دیگر جریان‌ها به توافق رسیدند تصمیم بر آن شد که سلاح‌ را بر زمین گذارده و از یک سو وارد جریان سیاسی کشور شوند و از سوی دیگر جیش المهدی نیز فعالیت نظامی خود را متوقف کند.»

وی همچنین گفت: «به نظر ما عواقب تصمیم امریکا بسیار محدود خواهد بود. این دو جریان سیاسی به هر حال حرکت سیاسی خود را ادامه خواهد داد.»

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :