ميچل در سوريه:اوباما به صلح اعراب و اسرائيل پايبند است

۲۴ خرداد ۱۳۸۸ | ۲۰:۲۲ کد : ۴۹۲۹ اخبار اصلی
جورج میچل، فرستاده ويژه امريکا به خاورميانه پس از ديدار با بشار اسد تاکيد کرد، ما در راستاى عادى سازى کامل روابط بين اسرائيل و همسايگان عربش و ادامه مذاکرات با سوريه تلاش مى‌کنيم.
ميچل در سوريه:اوباما به صلح اعراب و اسرائيل پايبند است

جورج میچل، فرستاده ويژه امريکا به خاورميانه پس از ديدار با بشار اسد تاکيد کرد، ما در راستاى عادى سازى کامل روابط بين اسرائيل و همسايگان عربش و ادامه مذاکرات با سوريه تلاش مى‌کنيم.

جورج ميچل، فرستاده ويژه امريکا به خاورميانه پس از ديدار با بشار اسد رئيس جمهوری سوريه در يک کنفرانس خبرى اظهار کرد، سوريه مى‌تواند نقشى حياتى در دستيابى به صلح فراگير در منطقه ايفا کند. واشنگتن خواهان ايجاد روابط با سوريه بر اساس اصل احترام متقابل و حفظ منافع مشترک است و به مذاکرات با سوريه ادامه خواهد داد.

ميچل که بلندپايه‌ترين مسئول امريکايى است که پس از تيرگى روابط امريکا و سوريه از سال 2005 تاکنون به دمشق سفر کرده خاطر نشان کرد، امريکا به تلاش‌هاى فعال و گسترده برای دستيابى به صلح فراگير در خاورميانه پايبند است. باراک اوباما، رئيس جمهوری امريکا و هيلارى کلينتون، وزير امور خارجه اين کشور خواهان تحقق صلح بين فلسطينيان و اسرائيلى‌ها و همچنين بين سوريه و اسرائيل و لبنان و اسرائيل است. ما مى‌خواهيم روابط اسرائيل و همسايگان عربش به طور کامل عادى سازى شود و صلحى را که دنبال مى‌کنيم يک صلح کاملا فراگير است.

فرستاده ويژه امريکا به فرآيند صلح خاورميانه تاکيد کرد، کشورش به تمامى مشکلات موجود در اين راه واقف است و به رغم اين مشکلات برای ايجاد فضايى مناسب براى احياى فرآيند صلح و موفقيت اين تلاش‌ها تلاش مى‌کند. حمايت از اين تلاش‌ها با اتخاذ گام‌هاى محسوس به نفع تمامى کسانى است که خواهان تحقق صلح هستند.

وى مذاکرات دو ساعت و نيمه اش با بشار اسد را ريشه‌اى خواند.

منابع آگاه سورى نيز ضمن مثبت ارزيابى کردن اين مذاکرات پيش بينى کردند، مذاکرات دو جانبه بين سوريه و امريکا ادامه يابد.

اين منابع خاطر نشان کردند، اين مذاکرات بر اساس رکن اساسى که همان منافع مشترک و احترام متقابل در روابط دو کشور است متمرکز خواهد بود.

اين منابع به روزنامه فرامنطقه‌اى الشرق الاوسط تاکيد کردند، مسائل زيادى وجود دارد که نياز به ادامه مذاکرات بين سوريه و امريکا را بيشتر مى‌سازد.

يک مقام بلندپايه وزارت امور خارجه امريکا نيز نتايج مذاکرات ميچل با اسد را ويژه و برجسته توصيف کرده و بر تلاش امريکا برای همکارى‌هاى مشترک براى دستيابى به صلح فراگير در خاورميانه تاکيد کرد.

وى هم‌چنين اظهار کرد، اوباما و هيلارى کلينتون در اقدام برای پيوستن سوريه به مذاکرات صلح منطقه برای ايجاد راهکارهايى براى حل و فصل مشکلات خاورميانه جدى هستند.

اين مقام مسئول وزارت امور خارجه امريکا هدف از سفرهاى مقام‌های امريکايى به سوريه را بازگرداندن روابط دو طرف به مسيرى صحيح و دستيابى به راهکارى فراگير براى حل و فصل مشکلات منطقه دانست.

وى هم‌چنين تاکيد کرد، ميچل براى پيگيرى اين روند باز هم به سوريه سفر خواهد کرد.

ميچل پس از مذاکرات با اسد دمشق را به مقصد آنکارا پايتخت ترکيه ترک کرد.


نظر شما :