تنش در روابط واشنگتن- تلاویو نتانياهو را به اوباما ظنين کرد

۲۰ خرداد ۱۳۸۸ | ۲۳:۲۱ کد : ۴۹۰۴ اخبار اصلی
گویا تنش اسرائیل و امریکا به اندازه‌ای رسیده که نتانیاهو برداشت‌های منفی نسبت به اوباما پیدا کرده است. ظاهرا وی به این نتیجه رسیده که رئیس جمهوری امریکا قصد ساقط کردن دولت وی را دارد.
تنش در روابط واشنگتن- تلاویو نتانياهو را به اوباما ظنين کرد

گویا تنش اسرائیل و امریکا به اندازه‌ای رسیده که نتانیاهو برداشت‌های منفی نسبت به اوباما پیدا کرده است. ظاهرا وی به این نتیجه رسیده که رئیس جمهوری امریکا قصد ساقط کردن دولت وی را دارد.

روزنامه اسرائیلی هاآرتص در این باره نوشت، بنیامین نتانياهو از مجموعه سخنان و عملکرد‌های باراک اوباما رئيس‌جمهوری امريکا به اين باور رسيده است که اوباما درصدد چالش با اسرائيل است تا اعراب را راضی کند.

به اعتقاد این روزنامه، نتانياهو در پی نطق پنجشنبه گذشته اوباما در قاهره، نگران شده که طرح صلح اوباما در قبال خاورميانه، دربرگيرنده اصولی باشد که پذيرش آن برای اسرائيل آسان نخواهد بود. ارزيابی شده که اوباما طرح صلح خود را ماه ميلادی آينده ارائه کند.

نگرانی عميق نتانياهو از اوباما و اطمينان او از اينکه سرانجام مناسبات اسرائيل و امريکا متشنج می‌شود، در حالی است که نتانياهو دوشنبه تلفنی با اوباما گفت‌وگو کرد و به او اطلاع داد که يکشنبه آينده، سخنرانی سياسی مهم خود را انجام خواهد داد.

در اين مکالمه تلفنی اوباما گفت: «با اشتياق، اين سخنرانی را گوش خواهد کرد. در پايان اين گفت‌وگوی بیست دقيقه‌ای، اوباما و نتانياهو توافق کردند که «رابطه نزديک و باز» خود را دنبال کنند.

سخنرانی مهم نتانياهو، يکشنبه بيست و چهارم خرداد، چهاردهم ژوئن در برگيرنده ديدگاه‌های وی برای صلح خاورميانه و مسأله ايران خواهد بود و پاسخی به پيشنهادهای اوباما ـ آن گونه که در ديدار ماه گذشته آنها در کاخ سفيد مطرح شد ـ تلقی شده است.

برخی از دستياران نتانياهو گفتند که وی در اين نطق، «دو ملت، دو دولت» را بر زبان خواهد آورد، اما برخی ديگر از ديپلمات‌های دفتر او گفتند، اشاره‌ای مستقيم به راهکار «دو ملت، دو دولت» آن گونه که مورد نظر آمريکاست، نخواهد شد.

دفتر نخست‌وزيری اسرائيل در بيانيه رسمی تنها اعلام کرد، نتانياهو در اين نطق ديدگاه‌های سياسی و امنيتی خود را تشريح می‌کند.

بنا بر این گزارش، نتانياهو تاکنون آشکارا از استقلال فلسطين بر پایه راهکار دو ملت، دو کشور سخن نگفته است. دستياران نتانياهو گفتند، در هر حال، اين نطق مهم وی با هدف جلوگيری از تنش در مناسبات اسرائيل و امريکا تنظيم شده است.

نتانياهو ماه آوريل نيز در آغاز احراز مقام نخست‌وزيری تنها از راهکارهایی برای شکوفائی اقتصادی و بالا بردن سطح زندگی فلسطينی‌ها سخن گفت، اما فلسطينی‌ها گفتند که بيشتر از شکوفایی اقتصادی، به استقلال فلسطين نياز دارند.

محمود عباس، رهبر تشکيلات خودگردان فلسطينی، دوشنبه گفت: «برای ازسرگيری مذاکرات با اسرائيل در صورت پايبندی دولت اسرائيل به تعهدات صلح آمادگی فوری دارد.»

اینها همه در حالی است که عباس دو هفته پيش، هنگام سفر به امريکا برای گفت‌وگو با اوباما، در مصاحبه با واشنگتن‌پست نسبت به سقوط دولت نتانياهو ابراز اطمينان کرد و گفت: «برای فروپاشی اين دولت صبر می‌کند و برای از سرگيری مذاکرات سياسی شتابی ندارد.»

اوباما و وزير امور خارجه وی در هفته‌های اخير، بارها گفته‌اند که اسرائيل بايد هر گونه ساخت و ساز در کرانه باختری را کاملا متوقف کند و هيچ عذر و بهانه‌ای از جمله ساختمان‌سازی در شهرک‌های يهودی‌نشين موجود، به خاطر نيازهای ناشی از رشد جمعيت پذيرفته نيست.

اوباما در روزهای اخير تأکيد کرد، زمان صراحت لهجه با اسرائيل درباره شهرک سازی فرا رسيده است، اما نتانياهو در روزهای اخير چند بار اين درخواست را رد کرد.

ایهود باراک، وزير دفاع اسرائيل که هفته گذشته به امريکا رفت و با اوباما نيز ديدار داشت، تأکيد کرد، مقام‌های کاخ سفيد به او گفته‌اند که اوباما درصدد نابود کردن دولت نتانياهو نيست.

در همين حال، جرج ميچل فرستاده ويژه امريکا در خاورميانه، سه‌شنبه با نتانياهو در اورشليم به گفت‌وگو نشسته است که دومين ديدار آنها از زمان روی کار آمدن کابينه نتانياهوست.

رسانه‌هاى اسراييلى گزارش مى‌کنند که اوباما تا اوايل ژوئيه به نتانياهو فرصت داده تا مواضعش را در قبال شهرک سازى‌ها و راه حل تشکيل دو کشور مستقل مشخص کرده و در مواضع قبلى‌اش تجديد نظر کند. سئوالى که اکنون مطرح است اين است که دولت اوباما در صورتى که دولت اسرائيل همچنان به شهرک‌سازى‌ها اصرار کند، چه خواهد کرد؟


نظر شما :