فقدان توانایی‌های عملی برای ایجاد صلح در خاورمیانه

۱۸ خرداد ۱۳۸۸ | ۱۸:۱۴ کد : ۴۸۷۸ باشگاه خوانندگان
تحلیل یکی از خوانندگان دیپلماسی ایرانی در مورد صحبت‌های اخیر باراک اوباما
فقدان توانایی‌های عملی برای ایجاد صلح در خاورمیانه
 آقای اوباما ما ایرانیان مثلی معروف داریم و می گوئیم دوصد گفته چون نیم کردار نیست. در اینکه اوباما با فرهنگ اسلامی آشنائی های نزدیکی داشته ومشاوران بسیار اشنائی با فرهنگ اسلامی دارند شکی نیست. همین اشنائی های ایشان و مشاوران رئیس جمهور از فرهنگ اسلامی است که نمونه هائی جذاب از اخلاقیات و حسن رفتار در کلام ایشان دیده می شود.
 
اوباما در این پیام به خوبی نشان داد زمانی که در بیان حسن رفتار و ادب اجتماعی و اخلاق سیاسی صحبت می کنند مانند یک مسلمان اند و زمانی که وارد سیاست می شوند یک رئیس جمهور دموکرات امریکائی اند که تفاوت هائی در او دیده نمی شود. بخشهائی از پیام ایشان تحسین بر انگیز وبخش های دیگری قابل نقد جدی اند. ترس من از ان است که بیان زیبا و تحسین انگیز بخش هائی از پیام او صورت خوشی باشد در تحمیل بخش دوم حرف های او که تفاوت هائی دران با گذشتگان دیده نمی شود. به عنوان مثال بخشی از پیام او را نقد و فراموش کاری سیاسی را عیان می کنم.
 
اقای رئیس جمهور می گوید همه بر مناسبات مستحکم امریکا واسرائیل اگاه هستند. این روابط شکست نا پذیر است. این رواط بر مبنای روابطی فرهنگی وتاریخی بوده است. جناب رئیس جمهور اسرائیل 60 سال از تاسیس ان بگونه ای که همه میدانیم می گذرد. سوابق تاریخی شما تا انجا که تاریخ امریکا نشان می دهد با کشورهای اسلامی است. روابط سیاسی امریکا وایران تا انجا که به خاطر دارم از سال های 1870 شروع می شود. شروع روابط خود را با سایر کشورهای اسلامی را در نظر اورید. تاریخی علمی و قابل استناد از هزاران سال اخیر جهان ومنطقه کشور مجعولی بنام اسرائیل را نشان نمی دهد. تشکیل این دولت با جمع اوری تعدادی افراد با گزینش نژادی با فرهنگ های گوناگون از اکناف جهان و سوءاستفاده از اخلاق اسلامی و همکاری های بردارنه مذهبی مسلمانان منطقه وخود نگری های قومی انان بدون توجه به حقوق مسلم دیگران تاسیس گردیده است.

بد نیست کمی به تاریخ یهودیان در گذشته نه چندان دور در جهان و منطقه بیاندازیم و ببینیم چه کشورهائی انها را به دریا ریختند و چه ملیت هائی انها پناه داد. تعداد یهودیان در کل محل جغرافیای اسرائیل فعلی بنا بر امار اسرائیلی در سال 1835 کمتر از 7000 نفر بوده است که با مهاجرت وسوءاستفاده از اخلاق مناسب وبرادرانه اسلامی منظقه در سال 1917 که سال اعلامیه بالفور است به 60000 نفر وسال 1933 که سال به قدرت رسیدن نازی های فاشیست اروپائی است160000 نفر و درسال 1948 که سال تاسیس اسرائیل است 480000 نفر ذکر شده است.
 
ذکر این نکته جالب است که بدانید طبق منحنی جمعیت یهودیان در فلسطین تعداد یهودیان در سالهای بین 1912 تا 1918 در حال کاهش واز 80000 نفر به 60000 کاهش نشان میدهد. که نشان می دهد اعلامیه بالفور جهت جلوگیری از این کاهش جمعیت یهودیان در فلسطین ومهاجرت مجدد ان به اروپا صادر گردیده است. پس از این اعلامیه جهنمی بالفور وبسیار قبل از هلو کاست وحشیانه نازیهاست که مجدداً سیل مهاجرت شروع می گردد. در سال های فبل از 1933 نه قاشیست ملعونی وجود داشته است و نه هولوکاست نفرت انگیزی. این شصت سالی که از تاسیس اسرائیل می گذرد در بعد تاریخی قابل صرفنظر کردن است. این موج مهاجرت از اروپا وامریکا بوده است. مگر قبل ازفاشیست شما در امریکا واروپاهولوکاستی از یهودیان بخاطر می اورید؟( اگر بوده از سیاهان و سرخ پوستان بوده است). این مهاجرت وتاسیس کشوری جعلی به اواره شدن بیش از 500000 نفر از ساکنان منطقه منجر شده است. که از ان سال ها تاکنون اواره اند.
 
مسئولیت های خیالی و ذکر گونه ای که اروپا و اسرائیل برای امریکا در مقابل اسرائیل به وجود اورده اند مسئولیتی تحمیلی توسط اروپا بعد از چنگ کانال سوئز در سال 1957 بین انگلستان و فرانسه ومصر و اولتیماتوم معروف خروشچف به اروپا وانگلستان است که به امریکا تحمیل شد. اگر امریکا رابطه تاریخی با کسانی داشته باشد ان کشورهای اسلامی است. شما جنایات بیشمار اسرائیل را در منطقه و سکوت حیرت انگیز سازمان های بین المللی را نادیده میگیرید و صحبتی از ان به عمل نمی اورید. شما از فشار روانی بر حق امریکائی ها از عملیات نفرت انگیز سپتامبر 11 صحبت می نمائید ولی تعداد غیر نظامیان کشته شده فلسطینی وفشار روانی بر انان را عمداً ویا سهواً فراموش می کنید. شما از دو ایالت فلسطینی واسرائیلی یاد می کنید و فراموش می کنید که در پایان دولت پرزیدنت کلینتون ایالت فلسطینی در حال شکل گیری بود.
 
آیا این دو کشور می توانند دارای قدرت یکسان باشند یا خیر؟ انها برای کشور فلسطینی حتی داشتن یک تفنگ برای کنترل نظم عمومی قائل نیستند. چه رسد به سلاح هسته ای که خود انها دارا هستند و شما عمداً آن را فراموش می کنید. بعد از دولت کلینتون مگر کلیه تاسیسات فلسطینی با وقاحت و وحشیگری وکشتار وسیع غیر نطامیان تا انجا که مورد اعتراض حتی خاخام های یهودی نیز قرار گرفت منهدم نکردند؟ خاخام های یهودی گفتند چرا انقدر انها را می کشید؟ انقدر که شما انها را می کشید انها هم شما را می کشند. خاخام های یهودی به این وحشیانه بودن کشتار اعتراض کردند ولی سازمان و قدرت های بین المللی که امریکا یکی از انهاست سکوت کردند.

زمان چندانی از ان نگذشته است که از یاد عموم برود. مگر فراموش شده است که جنگ لبنان برای چه شروع شد. به اسارت گرفتن دوسرباز که می توانست براحتی حل و فصل گردد. بیروت با وحشیانه ترین شکل بمباران شد. مگر در غزه چه گذشت که این جنایات به وجود امد. جناب اوباما در اخر مثل دیگری برای شما عرض می کنم پدر کشتی وتخم کین کاشتی پدر کشته را کی بود آشتی. در انتها ذکر برخی نکات ضروری است:
1- اعتقاد دارم این جهار سال شما هم مانند 60 سال گذشته تمام می شود و صلحی واقع نخواهد شد. شما نیز به مخالفت ها در اطاق های در بسته اشاره کرده اید. انها از شما توانا ترند حتی در امریکا.
2- اقای اوباما بعد از شما چه تضمینی است که سیاست های شما تداوم داشته باشد؟ همچنانکه بعد از اچمز شدن  کلینتون و وارد شدن پرزیدنت جدید تغییرات فاحشی صورت گرفت و تمام ارگان های فلسطینی با قصاوت کم نظیری منهدم شد. جنایات و کشتارهای وحشیانه ای صورت گرفت که تاریخ درگیری های فلسطین به خاطر ندارد. از حسن نیتی که در پیام ها نشان می دهید سپاسگزاریم ولی توانائی های عملی جهت صلح در خاورمیانه را ندارید. اگر صلح خاورمیانه را می خواهید باید محکم تر از این با طرف زیاده خواه صحبت کنید. 

نظر شما :