/مناظره موسوی و احمدی‌نژاد/موسوى: سياست‌خارجى دولت نهم عزت ملت را مخدوش کرد

۱۴ خرداد ۱۳۸۸ | ۰۶:۱۲ کد : ۴۸۴۶ اخبار اصلی
میرحسین موسوى يکى از مشکلات کشور را عدم تناسب شعارها باعمل عنوان کرد و اظهار داشت: شعارهايى که داده شد بيشتر جنبه اسطوره ‌پردازى و خيال‌پردازى دارد و از پشتوانه علمى برخوردار نيست.
/مناظره موسوی و احمدی‌نژاد/موسوى: سياست‌خارجى دولت نهم عزت ملت را مخدوش کرد
نخست وزير دوران دفاع مقدس يکى از مشکلات کشور را عدم تناسب شعارها باعمل عنوان کرد و اظهار داشت: شعارهايى که داده شد بيشتر جنبه اسطوره ‌پردازى و خيال‌پردازى دارد و از پشتوانه علمى برخوردار نيست. 
موسوى در مناظره تلويزيونى با محمود احمدى‌نژاد در ابتداى سخنان خود با بيان اينکه به صورت روش‌مند با ادعاهاى احمدى‌نژاد برخورد خواهد کرد، اظهار داشت: بنده دوست داشتم احمدى‌نژاد در کارهاى خود موفق شود تا وارد عرصه نشوم. يقيناَ اگر چنين اعتقادى پيدا مى‌کردم ترجيح مى‌دادم در کار خود باقى مانده و وارد عرصه نشوم.
به گزارش خبرگزاری ها: اين کانديداى انتخابات رياست جمهورى با اشاره به سخنان احمدى‌‌نژاد در خصوص خاتمى و هاشمى گفت: خاتمى و هاشمى اشخاص بزرگى هستندکه بايد احمدى‌نژاد با خود آنها مناظره کند و آنها پاسخ بدهند.
وى عنوان کرد: هميشه ايران را دوست داشتم. ما دوست داشتيم ايران قدرت اول منطقه در عرصه‌هاى مختلف و الگويى براى جهان باشد چرا که به همين دليل انقلاب کرديم.
موسوى با بيان اينکه در حل مسائل کشور و اينکه ايران را به جايگاه واقعى برسانيم دونوع مديريت مى‌توان داشت، ادامه داد: اولين نوع مديريت به سبک ماجراجويى و رفتارهاى نمايشى، خيال‌بافى، خرافه‌گويى، قانون‌گريزى، پنها‌ن‌کارى و سطحى‌نگرى است اما روش دوم اين است که بر اساس متانت و روش کارشناسى، شفافيت، صداقت، قانون گرايى، دورانديشى و اعتدال‌گرايى کار کنيم. اگر مى‌خواهيم ايران نيرومند و پيشرفته داشته باشيم، مديريت نوع دوم بسيار بهتر است.
وى در خصوص انگيزه اصلى خود براى حضور در عرصه انتخابات رياست جمهورى گفت: من در مورد آينده کشور با اين مديريت حاکم در کشور احساس خطر کردم و در صحنه حاضر شدم.
موسوى يکى از مشکلات کشور را عدم تناسب شعارها باعمل عنوان کرد و اظهار داشت: شعارهايى که داده شد بيشتر جنبه اسطوره ‌پردازى و خيال‌پردازى دارد و از پشتوانه علمى برخوردار نيست.
به گزارش ایلنا اين کانديداى انتخابات رياست جمهورى دوره دهم به بيان برخى ازمصاديق پرداخت و به آزادسازى ملوانان انگليسى اشاره کرد و گفت: ملوانان انگليسى به حوزه آبى ما وارد شده و دخالت کرده‌‌اند که در قبال عمل آنان، نيروهاى ما آنها را دستگير کردند. در ابتدا اعلام کرديم که بايد اين ملوانان اعدام شوند که بازتاب گسترده‌اى داشت. اما بعد تصميم گرفتيم تن آنها کت وشلوار کنيم و رئيس‌جمهور که نماينده همه ملت است مانند بدرقه مسوولان خارجى با آنها رفتار و خداحافظى کرد. آيا اين عزت ملت ايران را حفظ کرد؟ خير. عزت ما را مخدوش و سياست خارجى ما را دچار فراز ونشيب‌هاى بسيارى کرد.
موسوى به سفر احمدى‌نژاد به عراق اشاره کرد و گفت: در آن سفر اعلام شد که قرار بوده هواپيما را بربايند. اين حرف هزينه ايجاد مى‌کند؛ چرا که اگر قرار بر ربايش بود بايد اين کار توسط آمريکايى‌ها مى‌شد، در حالى که همين آمريکايى‌ها بنزين هواپيماى ما را تامين کردند و ما نيز به منطقه خضراء که تحت نظارت آنان بود، رفتيم بعد با سربازان آمريکايى هم عکس گرفتيم.
وى گفت: با واسطه شنيديم که براى سفر به عربستان پيام داديم که ما را دعوت کنند بعد آمديم از زبان رئيس‌جمهور عليه وزير خارجه آن صحبت کرديم. ما باحساب چه کسى اين کار رامى‌کنيم.
وى به سياست خارجى احمدى‌نژاد اشاره کرد و گفت: سياست خارجى دولت نهم عزت ملت را مخدوش و به آن لطمه زد و تنش وسيعى را ايجاد کرد.
اين کانديداى انتخابات رياست جمهورى به مساله هولوکاست اشاره کرد وگفت: آمديم اين موضوع را مطرح کرديم و بعداز آن شاهد هزينه‌ها و خسارت‌هاى بسيارى بوديم تا جايى که مصوبه‌اى مبنى بر اينکه سخن گفتن از اين موضوع جرم است،صادر شد.
موسوى به سفر ونامه‌هاى احمدى‌نژاد به رئيس‌جمهور آمريکا اشاره کرد و گفت: چرا به آنها نامه مى‌نويسيم و از طريق رئيس‌جمهور سوئيس قبل از انتخابات آمريکا به اوباما نامه مى‌دهيم که مى‌خواهيم با آمريکا مذاکره و مسائل راحل کنيم.
موسوی ادامه داد: بحث ما با دولت اين است که نظام تصميم مى‌گرد که خود را با هنجارهاى بين‌المللى سازگار کند و درمورد مساله فلسطين اعلام مى‌کند تمامى مردم فلسطين بايد در مورد سرنوشت خود تصميم بگيرند. اين تصميم با هنجارهاى بين‌المللى سازگار است اما وقتى فردى به افراط و تفريط مى‌آفتد، مردم در اين مصيبت مى‌افتند. عرض من اين است که در اجلاس دوربان سوئيس هنگامى که اروپا به خاطر کشتار غزه رابطه‌اش با اسرائيل رو به وخامت بود، به خاطر اشتباه پشت سر اسرائيل قرار گرفت و موسسه آى‌پک را نيز اين سياست را به نفع اسرائيل ارزيابى کرد. ما نبايد خيال‌بافى کنيم آيا وزارت خارجه و کارشناسان آن اين رفتار را تائيد مى‌کند که من دراين زمينه نمونه زياد دارم. در مورد هولوکاست موضع مى‌گيريم اما معاون رئيس‌جمهور ملت اسرائيل رادوست خود مى‌دارد اين اظهارنظرها موجب اينگونه تفريط‌ها مى‌شود. اين اظهارنظرها تفريط است که شبيه آن را داريم.
مردم نتيجه اين سياست‌هاى شما را در زندگى روزمره مى‌چشند و ما شاهد بى‌اعتبار شدن گذرنامه‌ها هستيم. آيا يک دولت نبايد در اين رابطه در اين مورد مسووليت داشته باشد، متاسفانه دولت بسيار بى‌اعتنا است و مردم از اين افراط‌کارى‌ها مى‌سوزند.
آقاى هاشمى مرد بزرگى است که نقاط ضعف و قوت دارد پس انقدر اين را به ما نگوئيد و سه فکر را در مقابل هم قرار ندهيم. خاتمى آدم کمى نيست. در سطح داخل و جهان مطرح است و مى‌توانند با شما صحبت کنند و الحمدالله صدا و سيما در اختيار دوستان است. پس آنها به من ربطى ندارد پس سياست شما باعث لطمه‌دار شدن حيثت شير غرآن ايران شد و آن را در بند کرد. در مورد همبستگى ملى چه کار کرديد؟ چه بلايى سر محيط دانشگاه آورديد؟ آنها را ستاره‌دار کرديد؟ دولت بايد به تعهدات خود مقيد شده باشد؟ تيراژ کتاب‌ها را اعلام کنيم؟ متاسفانه اقدامات دولت دردناک است. يک انتشاراتى چند جلد کتاب منتشر مى‌کند اما شما با جلوگيرى از نشر کتاب‌ها، آنها را ورشکست مى‌کنيد. علت مقابله هنرمندان با دولت چيست؟ به رابطه دولت و روحانيت نگاه کنيد؟ چرا اين رابطه بد شده؟ چرا در سوالات آموزش و پرورش شما به پيامبر توهين شده؟ آيا دولت در اين رابطه فکر کرده است؟ تمامى اين اقدامات برخلاف فرمان هشت ماده امام است و شما مردم را خودى را غير خودى مى‌کنيد.

نظر شما :