اوباما در منطقه برای استشمام هوای انتخابات ایران و لبنان

۱۵ خرداد ۱۳۸۸ | ۰۳:۵۰ کد : ۴۸۴۲ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
اگر نگاهی به سفر باراک اوباما به منطقه بیندازیم به خوبی می­بینیم که این سفر دو روز قبل از انتخابات سراسری پارلمان لبنان و 8 روز قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران انجام شده است. یعنی این که این سفر با هر دو این انتخابات رابطه مستقیم دارد.
اوباما در منطقه برای استشمام هوای انتخابات ایران و لبنان

باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا چهارشنبه سه ژوئن وارد عربستان سعودی شد تا سفر خاورمیانه‌ای خود را از این کشور آغاز کند. پیش از این همه منتظر بودند اوباما را در مصر ببینند و نطقش را که تا کنون صحبت­های بسیاری درباره آن شنیده بودند، از آنجا بشنوند. اما هفته گذشته به طور ناگهانی اعلام شد، رئیس جمهوری امریکا قبل از عزیمت به مصر وارد عربستان خواهد شد تا با مقام‌های عربستانی دیداری مفصل داشته باشد. اقامت وی در عربستان به 24 ساعت هم نرسید اما اوباما گفت و گوهای مفصل و طولانی با مقام­های ارشد عربستانی از جمله ملک عبدالله پادشاه عربستان و امیر نواف رئیس سازمان امنیت این کشور داشت.

لزوم مذاکره با عربستانی‌ها زمانی برای اوباما لازم شد که وی طی دو هفته گذشته در کاخ سفید میزبان بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل، ایهود باراک وزیر دفاع این رژیم و محمود عباس رئیس حکومت خودگردان فلسطینی بود. اوباما با مقام­های ارشد اسرائیلی مذاکرات چالشی و چکشی و در نهایت بی­نتیجه­ای داشت و با عباس نیز به دلیل برخورد به موانع در مذاکره با اسرائیلی­ها نتوانست مذاکرات مثمر ثمری انجام دهد. نتانیاهو همچنان از پذیرفتن طرح دو کشور مستقل فلسطینی و آغاز مذاکرات با فلسطینیان از یک سو و توقف شهرک­سازی­ها در اراضی اشغالی خودداری می­کند و تلاش دارد روند مذاکرات را تغییر داده و پرونده هسته­ای ایران را جایگزین بحران فعلی خاورمیانه کند. با این حال ایالات متحده، غرب و اعراب فشارهای گسترده­ای به اسرائیل وارد می­کنند که این رژیم نه تنها به این تعهدات بلکه به تمام تعهدات بین­المللی که دولت­های قبلی اسرائیل پایبندی خود را به آن اعلام کرده بودند، پایبند باشد.

باراک اوباما در ریاض بر سر مذاکرات صلح اعراب و اسرائیل و فلسطین و اسرائیل مذاکرات مفصلی خواهد داشت. بی­شک وی از عربستانی­ها به عنوان یکی از مهمترین نمایندگان جهان عرب تعهداتی را در زمینه صلح خاورمیانه و مذاکرات اعراب و اسرائیل خواهد گرفت. تعهداتی که به نفع دنیای غرب و شاید صد البته به نفع مذاکرات باشد. البته ناگفته نماند که این تعهدات در برابر خواسته­های اعراب مطرح خواهد شد.

اما این همه موضوع مذاکرات اوباما با عربستانی­ها نخواهد بود. اگر نگاهی به سفر باراک اوباما به منطقه بیندازیم به خوبی می­بینیم که این سفر دو روز قبل از انتخابات سراسری پارلمان لبنان و 8 روز قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران انجام شده است. یعنی این که این سفر با هر دو این انتخابات رابطه مستقیم دارد.

درباره لبنان، باید گفت که ظاهرا انتخابات در این کشور به سمتی می­رود که معادلات سیاسی موجود در این کشور را دچار تغییری اساسی کند. بنا به نظرسنجی­هایی که در لبنان اعلام شده، جریان 8 مارس یعنی وفاداران به حزب‌الله و مقاومت از جریان رقیب یعنی 14 مارس جلوتر است و احتمال این که پیروز انتخابات شود، بسیار بالا است. عربستان سعودی و ایران دو کشوری هستند که نقشی اساسی در تحولات لبنان ایفا می­کنند. ایران حامی جریان 8 مارس و عربستان سعودی و در کنار آن دنیای غرب و ایالات متحده حامی جریان 14 مارس هستند. به ویژه در چهار سال گذشته ایران و عربستان در بسیاری از موارد برای حل بحران­های خشن این کشور با یکدیگر به رایزنی پرداخته و سرنوشت لبنان را از بسیاری از احتمالات تلخ دور کرده­اند. با این حال اگر جریان 8 مارس پیروز انتخابات پارلمانی لبنان شود، نقش عربستان در این کشور بسیار کم­رنگ­تر از گذشته خواهد شد. این بدان معنا است که رقیبان این کشور در لبنان یعنی ایران و سوریه نقش بیشتری در تحولات آتی لبنان بازی خواهند کرد. و این باز بدین معنا است که نقش امریکا و غرب نیز بیش از پیش در لبنان کم­رنگ خواهد شد و این گونه می­توان تفسیر کرد که در صورت پیروزی جریان­های حامی حزب­الله لبنان در انتخابات ممکن است سیاست­هایی اتخاذ شود که به هیچ وجه به نفع اعراب، امریکا و غرب نباشد.

در این میان انتخابات ایران نیز در پیش است. غرب و امریکا در کنار کشورهای عربی از جمله عربستان سعودی گام به گام و لحظه به لحظه انتخابات ایران را دنبال می­کنند. نگاهی به رسانه­های عربی و غربی بیندازیم به روشنی می­بینیم که انتخابات ایران در برنامه­های روزانه شبکه­های مختلف عربی از الجزیره و العربیه گرفته تا بی­بی­سی و سی­ان­‌ان تا چه اندازه موج می‌زند.

محمد خاتمی رهبر جریان اصلاحات و رئیس جمهوری سابق ایران اکنون در تونس است و پیش از این نزدیک به سه هفته پیش به عربستان سعودی رفته بود. بی­شک درباره انتخابات ایران و آینده آن مذاکرات گسترده­ای را با طرف­های عرب منطقه انجام داده و خواهد داد. اوباما بی­میل نیست که این موضوع را از نزدیک دنبال کند و از زبان مقام­های ارشد عربستانی اطلاعات ویژه­ای درباره انتخابات ایران بشنود. به هر صورت سرنوشت انتخابات ایران در روند تمام پرونده­های سرنوشت­ساز خاورمیانه از فلسطین و لبنان گرفته تا افغانستان، پاکستان، عراق، یمن و دیگر نقاط منطقه اثر خواهد داشت.

پس از عربستان باراک اوباما به مصر خواهد رفت. دولت مصر دو ماهی است که برای جلب خاطر دولت امریکا و کاهش انتقادها بر سر حقوق بشر دست به کارهای بشردوستانه زده است. دولت مبارک به میمنت آمدن اوباما به قاهره دو تن از مهمترین رهبران مخالف خود را آزاد کرده است. پیش از این از دولت اوباما به شدت مورد انتقاد قرار گرفته بود که چرا در حالی که به دلیل رفتارهای ضد حقوق بشری دولت مصر طی 8 سال گذشته که باعث کدروت روابط امریکا و مصر در دوران ریاست جمهوری جورج بوش شده بود، حاضر شده به این کشور سفر کند.

به هر صورت در مصر نیز چهار موضوع لبنان، مذاکرات صلح اعراب و اسرائیل، مذاکرات صلح فلسطینیان و اسرائیل و باز هم انتخابات ریاست جمهوری ایران محور مذاکرات خواهد بود. به ویژه این که دولت مصر به تازگی بحرانی را با حزب الله لبنان پشت سر گذاشته و روابطش با ایران بیش از پیش تیره شده است. اگر پیام­های تازه­ای از اوباما در مصر شنیده شد نباید زیاد تعجب کرد، چرا که اوباما به خاورمیانه آمده که همین پیام­ها را بدهد.           

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :