گفت‌وگوهاى محمود عباس با پادشاه اردن

۱۲ خرداد ۱۳۸۸ | ۰۶:۰۴ کد : ۴۸۱۷ اخبار اصلی
عباس پس از آنکه از ایالات متحده برگشت مستقیما با قاهره آمد تا نتیجه مذاکراتش با باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده را به اطلاع حسنی مبارک رئیس جمهوری مصر برساند. اکنون پس از قاهره به امان سفر کرده تا با پادشاه اردن درباره دستاوردهای سفر به امریکا بحث و تبادل نظر کند.
گفت‌وگوهاى محمود عباس با پادشاه اردن

رایزنی‌های منطقه‌ای محمود عباس آغاز شده است. وی پس از آن که از ایالات متحده برگشت مستقیما با قاهره آمد تا نتیجه مذاکراتش با باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده را به اطلاع حسنی مبارک رئیس جمهوری مصر برساند. اکنون پس از قاهره به امان سفر کرده تا با پادشاه اردن درباره دستاوردهای سفر به امریکا بحث و تبادل نظر کند.

ملک عبدالله دوم پادشاه اردن در این دیدار همچنین درباره راهکارهاى موجود براى فعال کردن مذاکرات فلسطينيان و اسرائیل با هدف دستيابى به راهکارى براى حل و فصل خاورميانه با محمود عباس به گفت و گو نشست. دو طرف در اين ديدار همچنین درباره تلاش‌هاى در حال جريان براى از سرگيرى مذاکرات جدى و فعال براى حل بحران فلسطين و اسرائیل بر اساس راهکار تشکيل دو کشور با تکيه بر قطعنامه‌هاى بين‌المللى و طرح صلح کشورهاى عربى نیز مذاکره کردند.

محمود عباس اظهار کرد، ما بر حسب عادت پس از انجام هر سفر برای هماهنگ سازى کامل موضع‌گيرى با کشورهاى عربى به ويژه اردن چنين ديدارى را برگزار مى‌کنيم. من پس از بازگشت از ا‌مريکا و انجام مذاکرات مهم در اين کشور بايد پادشاه اردن را در جريان جزئيات اين مذاکرات قرار مى‌دادم و با وى درباره آينده گفت‌وگو مى‌کردم.

رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين درباره موضع گيرى امريکا در قبال روند صلح گفت: «اين موضع‌گيرى بر ضرورت اجراى بند اول طرح نقشه‌ راه از سوى فلسطين و اسرائيل برای زمينه‌ سازى فضاى مناسب براى از سرگيرى فرآيند صلح بر اساس نتايج به وجود آ‌مده از مذاکرات با دولت قبلى اسرائيل تاکيد دارد.

محمود عباس درباره شهرک‌سازى‌هاى اسرائیل نيز اظهار کرد، مسئله ضرورت توقف شهرک سازى‌ها، موضوع پايبندى و يا عدم پايبندى به تعهدات و يا شرط‌هاى از پيش تعيين شده نيست. هنگامى که ما طرح نقشه‌ راه را مطالعه مى‌کنيم در مى يابيم بر اساس اين طرح طرفين اسرائيلى و فلسطينى تعهداتى دارند که بايد به آن عمل کنند. ما همواره آمادگى خود را براى پايبندى به تعهداتمان اعلام کرده و آماده‌ايم تا اين روند را تکميل کنيم اما طرف اسرائيلى نيز تعهداتى دارد که مهمترين آن توقف شهرک‌سازى‌هاست و اين همان چيزى است که امريکايى‌ها از اسرائيل خواسته‌اند آن را عملى سازد.

رئيس تشکيلات خوگردان فلسطين خاطرنشان کرد، چنانچه اين اقدام عملى شود مى‌توان گام‌هاى مربوط به از سرگيرى مذاکرات را بر اساس طرح نقشه‌ راه و طرح صلح کشورهاى عربى اتخاذ کرد .

وى بار ديگر تاکيد کرد، هيچ گونه تغيير در طرح صلح کشورهاى عربى صورت نخواهد گرفت و کسى قادر به انجام اين کار نخواهد بود.

محمود عباس درباره مذکرات داخلى فلسطين نيز گفت: «موفقيت اين مذاکرات براى منافع ملى فلسطين لازم است و اين مساله به سود ماست که مذاکرات داخلى با موفقيت روبه‌رو شود. هماهنگى ما با طرف مصرى در اين زمینه همچنان ادامه دارد.»

از سوى ديگر محمد ششم پادشاه مراکش نيز در تماس تلفنى با محمود عباس در خصوص آخرين تحولات فلسطين و نتايج سفر رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين به امريکا بحث و تبادل نظر کرد.

وى در اين تماس تلفنى بر حمايت کشورش از مساله فلسطين و آمادگى برای کمک به تلاش‌هاى هدفمند برای حل وفصل فراگير بحران اعراب و اسرائيل تاکيد کرد.

دو طرف همچنين بر ضرورت ادامه‌ همکارى‌ها با توجه به تحولات موجود در خاورميانه تاکيد کردند.

از سوی دیگر دبير کل اتحاديه‌ عرب در ديدار با بان کی مون دبير کل سازمان ملل متحد درباره آخرين تحولات خاورميانه به ويژه اوضاع فلسطين بحث و تبادل نظر کرد.

اتحاديه عرب در بيانيه‌اى اعلام کرد، عمروموسى دبير کل اين اتحاديه با بان کى مون دبير کل سازمان ملل متحد در نيويورک ديدار کرده و در اين ديدار به بررسى پرونده‌هاى مهم خاورميانه از جمله تحولات فلسطين و اوضاع امنيتى عراق پس از عقب نشينى نيروهاى امريکايى از اين کشور و همچنين بحران سودان پرداخته است.

دبير کل اتحاديه عرب در اين ديدار ضمن مطرح کردن درخواستش مبنى بر ضرورت پيوستن اسرائیل به پيمان منع توليد و گسترش سلاح‌هاى هسته‌اى درباره بحران اعراب و اسرائيل، پرونده هسته‌اى ايران و پرونده هسته‌اى اسرائيل گفت‌وگو کرده است.

عمرو موسى همچنين با سفيران کشورهاى عربى در نيويورک ديدار کرده و به بررسى ديدگاه‌هاى آنها درباره تحولات جهان عرب پرداخته است.

وى همچنين سفيران عربى را در جريان نتايج نشست اقتصادى کشورهاى عربى در کويت و دو نشست سران عرب و کشورهاى عربى و آمريکاى لاتين در دوحه قرار داده است.


نظر شما :