مذاکرات سخت و بى‌نتيجه نتانياهو با اوباما

۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۸ | ۱۸:۵۲ کد : ۴۶۸۱ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
پس از پایان مذاکرات سه ساعته اوباما و نتانیاهو مشخص شد، دو طرف مذاکرات راحتی نداشتند و اختلاف­ها در میانشان بسیار است. بویژه بر سر ایران و فلسطین که محور گفت و گوها بود، ظاهرا دو طرف به نقطه اشتراکی با یکدیگر نرسیدند.
مذاکرات سخت و بى‌نتيجه نتانياهو با اوباما

پس از پایان نخستین دور از گفت و گوهای اوباما و نتانیاهو مشخص شد، دو طرف مذاکرات راحتی نداشتند و اختلاف­ها در میانشان بسیار است و می­تواند به چالش تبدیل شود. بویژه بر سر مسئله ایران و موضوع فلسطین که محور گفت و گوها بود، ظاهرا دو طرف به نقطه اشتراکی با یکدیگر نرسیدند. چیزی که از قبل هم پیش بینی می شد.  نتانیاهو اصرار داشت که مذاکره با ایران در یک محدودیت سه تا چهار ماهه باشد اما اوباما ضمن رد خواسته وی گفت: «اگر ببینیم مذاکرات نیازمند زمان است و در مسیر صحیح خود حرکت می­کند تا پایان امسال مذاکرات را ادامه می­دهم.»

وی همچنین مصرانه از نتانیاهو خواست شهرک­سازی­ها را متوقف کند، تشکیل دو کشور مستقل فلسطینی و اسرائیلی را به رسمیت بشناسد و مذاکرات را با فلسطینیان آغاز کند. خواسته­هایی که نتانیاهو نپذیرفت و در برابر آن شرط به رسمیت شناختن کشوری یهودی اسرائیل از سوی فلسطینیان را قرار داد. موضوعی که باز هم واکنش رئیس جمهوری امریکا را به دنبال داشت.

در اين ملاقات که سه ساعت به درازا کشيد، بنيامين نتانياهو نخست­وزیر اسرائیل، پيشنهاد مذاکرات فورى با فلسطينيان را ارائه داد، اما درخواست باراک اوباما، رئيس جمهوری امريکا براى راه حل دو کشورى مساله فلسطين را رد کرد.

اختلاف اين دو بر سر ايران نیز بالا بود؛ زيرا اوباما از استراتژى ديپلماتيک خود در تعامل با ايران دفاع کرد، اما نتانياهو ابراز نگرانى کرد که "تهران مجهز به تسليحات هسته‌اى يک تهديد هميشگى" براى اسرائيل است.

اين ملاقات تعيين کننده ميان دو رهبر تازه به قدرت رسيده، خيز بلند اوباما براى ورود به هزارتوى روند صلح خاورميانه محسوب مى‌شود و با رويکرد "عدم مداخله" جورج بوش تفاوت اساسى دارد.

اوباما پس از مذاکره با نتانياهو اظهار کرد، مطمئنم پيشرفت در روند صلح فلسطين و اسرائیل امکان­پذير است.

اوباما با اشاره به موجوديت اسرائیل به عنوان "کشورى يهودى"‌خاطرنشان کرد، همه طرف‌ها در تحقق راه حل دو کشورى که بر اساس آن اسرائيلى‌ها و فلسطينيان در صلح و امنيت در کنار يکديگر زندگى کنند، سود خواهند برد. فلسطينيان بايد اقدامات بيشترى برای تضمين‌هاى امنيتى براى اسرائيل انجام دهند و کشورهاى عربى نيز در حرکت به سمت عادى سازى روابط با اسرائيل بايد جسورانه وارد عمل شوند.

نتانياهو که گفت‌وگوى خود با اوباما را بر خلاف حرکات صورتش "فوق العاده دوستانه" توصيف کرد، در سخنان خود از واژه کشور فلسطين استفاده نکرد؛ اما گفت: «مى‌خواهم اين موضوع را روشن کنم که ما خواستار حکمرانى بر فلسطينى‌ها نيستيم. ما خواستار زندگى صلح‌آميز در کنار آنها هستيم. ما خواهان حاکميت آنها بر خود و در غياب حضور قدرت‌هايى که امنيت اسرائيل را به خطر مى‌اندازند، هستيم.»

نتانياهو همچنين به اوباما گفت: «اسرائیل آماده آغاز فورى مذاکرات با فلسطينيان است.»

ايجاد کشور مستقل فلسطينی در کنار اسرائیل در نقطه کانونى تمامى ابتکار عمل‌هاى صلح در طول دو دهه گذشته بوده است. فلسطينيان از نتانياهو به خاطر عدم موافقتش با تشکيل کشور مستقل فلسطين به شدت انتقاد کرده‌اند.

اوباما و نتانياهو همچنين اختلاف نظراتى درباره توسعه شهرک‌هاى يهودى نشين در کرانه باخترى پیدا کردند. اوباما چندين ساعت پس از ابراز تمايل اسرائیل براى ادامه شهرک‌سازى­ها، خاطرنشان کرد، شهرک سازى بايد متوقف شود.

اوباما همچنين در ملاقات خود با نتانياهو گفت: «امريکا تا پيش از انتخابات رياست جمهورى ايران، پيشرفت اندکى در ديپلماسى با تهران خواهد داشت.»

اوباما با اشاره به ادعاى اسرائیل مبنى بر اين که ديپلماسى بلند مدت چند ماهه با ايران، زمان لازم براى ساخت تسليحات هسته‌اى را در اختيار اين کشور مى‌گذارد، گفت: «ما قصد نداريم براى هميشه با ايران مذاکره کنيم! من انتظارم اين است که اگر مذاکرات با ايران را به طور فورى و پس از انتخابات اين کشور آغاز کنيم، اين فرصت به وجود خواهد آمد که تا پايان سال جارى مشخص شود آيا آنها در جهت صحيح گام برمى‌دارند يا خير.»

اوباما در پاسخ به يک خبرنگار که پرسيد "آيا پيشنهاد مذاکره با ايران منجر به سوء استفاده دولت ايران خواهد شد یا خیر گفت: «من به اين مساله اعتقاد ندارم. براى من مشخص نيست که چرا آغوش باز من نسبت به ايران به عنوان ضعف تعبير مى‌شود.»

نتانياهو نيز که پس از ملاقات به طور جداگانه با خبرنگاران مصاحبه کرد، از اظهارات اوباما استقبال کرد اما تاکيد کرد، اسرائيل اين حق را دارد تا از خود دفاع کند. من اميدوارم طرح رئيس جمهور موفق شود. مساله‌اى که مهم است تعهد به اين نتيجه است که ايران ظرفيت‌هاى هسته‌اى نظامى خود را توسعه ندهد.

نتانياهو پس از اين ديدار با جيمز جونز، مشاور امنيت ملى اوباما ديدار کرد و سپس در يک شام کارى با هيلارى کلينتون وزير امور خارجه امريکا شرکت کرد.

اوباما پيش‌تر ميزبان ملک عبدالله دوم پادشاه اردن بوده و قرار است به زودى با حسنى مبارک رئيس جمهوری مصر و محمود عباس رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين ديدار و گفت‌وگو کند.

از سوى ديگر و به گزارش خبرگزارى رويترز، بنيامين نتانياهو به خبرنگاران گفت: «من در ملاقات خود با رئيس جمهور اوباما با پيشنهاد دو کشور براى دو ملت موافقت نکردم؛ زيرا ابتدا بايد براى روشن شدن اين مساله انديشيد که آيا معنى آن کشور حماس است؟ اميدوارم که اين چنين نباشد. چگونه مى‌توانم مطمئن شوم که اين کشور مستقل کشور حماس نيست، موجوديتى که امنيت اسرائيل را تهديد مى‌کند!»

اوباما نيز در مصاحبه با خبرنگاران تاکيد کرد، واشنگتن همچنان انجام يک سرى اقدامات عليه ايران مانند اعمال تحريم‌ها را در صورت ادامه فعاليت‌هاى هسته‌ايش ادامه خواهد داد.

رئيس جمهوری ایالات متحد همچنين اظهار کرد، فلسطينيان و اسرائیلی­ها بايد به مفاد "نقشه راه" صلح 2003 پايبند باشند.

اين نقشه راه شامل توقف شهرک‌سازى اسرائیل در کرانه باخترى و توقف اقدامات نظامى گروه‌هاى فلسطينى مى‌شود.

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :