سخنرانی لاریجانی به مذاکرات نتانياهو - اوباما موضوعیت داد

۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۸ | ۲۰:۵۴ کد : ۴۶۷۳ اخبار اصلی
نویسنده خبر: جواد ماه‌زاده
بسیاری از منتقدان دولت نهم عملکرد این دولت را در سیاست خارجی ماجراجویانه می‌دانند. خود دولت نیز تایید می‌کند که سیاست‌هایش تهاجمی و تقابلی است. اما در این میان از علی لاریجانی که شناخت و تحلیل دقیق‌تری نسبت به وضعیت جهانی دارد انتظار نمی‌رفت که عجیب‌ترین سخنان ممکن را در حساس‌ترین برهه زمانی بر زبان آورد و منافع ملی کشور را دستخوش مخاطره سازد.
سخنرانی لاریجانی به مذاکرات نتانياهو - اوباما موضوعیت داد

همزمان با سفر نخست وزیر رژیم صهیونیستی به امریکا، رسانه های اسراییلی تلاش بسیاری را آغاز کردند تا موضوع ایران را بر صدر گفتگوهای نتانیاهو و اوباما بنشانند و از این طریق فشار لازم را به دولت ایالات متحده برای برخورد و فشار بیشتر بر ایران وارد کنند.

ایران هراسی دولت اسراییل در ماه های گذشته شدت گرفته و در این میان، استنادهای قابل توجهی نیز به اظهارات مقامات تهران در دستور کار آنها قرار دارد. به عنوان نمونه سخنرانی محمود احمدی نژاد در اجلاس ژنو که با مخالفت ها و واکنش های زننده ای توام شد، ابزار مطلوب را در اختیار رسانه های ضد ایرانی قرار داد تا این کشور را همچنان دشمن بالقوه – و بالفعل – اسراییل تلقی کنند.

در شرایطی که دولت اسرائیل به دلیل تداوم شهرک سازی ها و بی توجهی به مقدمات صلح مورد انتقاد بسیاری از اروپایی ها و حامیان صلح خاورمیانه قرار گرفته است، مخالفان این رژیم می توانستند با وارد آوردن فشارهای سیاسی و رسانه ای، اسراییل را وادار به دادن امتیازات و کوتاه آمدن از مواضعی کنند که جز در شرایط مخالفت های جهانی امکان تحقق آن وجود ندارد.

اما آنچه در جریان سفر نتانیاهو به امریکا – آن هم در شرایطی که تضادهای سیاسی چشمگیری بین مواضع او و اوباما بروز پیدا کرده بود – نمود یافته است، سنگین شدن کفه ترازو به نفع رژیم صهیونیستی در قبال جبهه مخالفان است. رسانه های اسراییلی تلاش زیادی کردند تا در روزهای گذشته موضوع تهدید خواندن ایران را دگر بار بر صدر مصائب جهانی بنشانند و از این منظر امریکا را متقاعد سازند تا برخوردی شدیدتر و تحریم هایی عمیق تر نسبت به این کشور اعمال کند.

پیش از آن اوباما هرگونه اقدام نظامی احتمالی اسراییل علیه ایران را نامطلوب و غیر مدبرانه خوانده و به طور مستقیم این دولت را از حمله نظامی به تاسیسات هسته ای ایران و به راه انداختن جنگی دیگر در منطقه برحذر داشته بود. درواقع اختلاف دیدگاه های دو دولت متحد زمینه های مساعدی را برای فعالیت رسانه ای و گزینش واژه های دقیق تر از سوی مقامات ایرانی فراهم کرد اما آنچه مشاهده و شنیده می شود، نه نتها حاکی از بی توجهی به این موقعیت بلکه نشان دهنده بی تدبیری، مخاطره جویی و ماجراجویی از سوی مقام های سیاسی کشورمان است.

رسانه های رژیم صهیونیستی در آستانه ورود نتانیاهو به واشنگتن سروصدای زیادی درباره توان موشکی تهران به راه انداختند. روزنامه اورشلیم پست روز دوشنبه در مطلبی نوشت: "ایران در نیمه راه تولید انبوه موشک های دوربرد قرار دارد. توان موشکی ایران در شش سال آینده افزایش می یابد و تهران امیدوار است که آن زمان هزار موشک دوربرد در اختیار داشته باشد."

این روزنامه همچنین با بیان اینکه ایران در حال حاضر بین 100 تا 200 موشک شهاب در اختیار دارد و حتی قصد دارد موشک عاشورا را که سال گذشته در ایران آزمایش شد جایگزین موشک های شهاب کند، به بزرگنمایی توان نظامی ایران پرداخت و با تاکید بر تهدیدهای پیشین ایران نسبت به اسراییل، رویکرد خود را تدافعی جلوه داد تا حمله پیش دستانه به ایران مشروع به نظر بیاید.

مقارن با این تحرکات، خبر می رسد که عمده مباحث مطروحه در گفتگوهای نخست وزیر اسرائیل با رئیس جمهور امریکا درباره ایران بوده است.

 "اوزی اراد" مشاور امنيت ملى اسراييل پیش از این دیدار گفته بود که تهدید هسته ای ایران برای حیات اسرائیل مهم ترین دغدغه نتانیاهو است که در این مذاکرات به بحث درباره آن خواهد پرداخت. او پیش از این نیز مسئله ایران را مهم تر از مقوله صلح با فلسطینی ها خوانده بود.  

اما در این شرایط که رسانه ها و مقامات اسراییلی سعی در ارائه توجیهات بین المللی برای مقابله با ایران داشتند و در این راه به همراه ساختن بیش از پیش امریکا احساس نیاز می کردند، رئیس مجلس ایران در همایش "فلسطین وظیفه ملت ها" حاضر شد و عجیب ترین سخنان ممکن را در حساس ترین برهه زمانی بر زبان آورد.

او ضمن اینکه طرح جدید صلح اعراب و اسراییل در مصر را که توسط اوباما ارائه می شود، یک توهین به شعور مسلمانان دانست اظهار داشت: "ما انکار نمی کنیم که موشک دوربرد داریم. ما به این تکنولوژی دست یافته ایم. انکار هم نمی کنیم که فناوری هسته ای ما پیشرفت کرده است اما استراتژی ما تعرض به کشورها نیست."

به زبان آوردن این سخنان، آن هم در شرایطی که اسرائیل نیازمند متقاعد ساختن امریکا و جهان برای رودررویی نظامی با ایران است، به حدی شگفت آور می نماید که گویی هر لحظه منتظر تکذیب مطلب فوق الذکر از سوی علی لاریجانی هستیم.

او در این همایش بر پشتیبانی قاطع ایران از حماس و حزب الله تاکید کرده و گفته است: "به نظر ما سید حسن نصرالله یک قهرمان در جهان است و اگر شما (غربی ها) صد بار او را تروریست بنامید کسی باور نمی کند زیرا ریشه رفتار مقاومت واکنش به جنایات رژیم صهیونیستی است... ما افتخار می کنیم که از آنها حمایت می کنیم. زیرا آنها برگرفته از تفکر اسلامی هستند."

اگرچه این صحبت ها به روشنی گویای مواضع نظام جمهوری اسلامی است اما بیان آنها در روزی که چشم های سیاستمداران جهان به امریکا دوخته شده تا شاهد محتوا و نتیجه مذاکرات واشنگتن – تل آویو باشند، هیچ گونه توجیه ملی ندارد. با این وصف عجیب نیست اگر اختلاف های اسراییل و امریکا بر سر اتخاذ استراتژی در قبال ایران رو به کاهش بگذارد و به سمت اتفاق نظر و راهبردهای مشترک حرکت کند.

جواد  ماه‌زاده

نویسنده خبر


نظر شما :