حرف‌هاى تازه نتانياهو براى اوباما درباره ايران و فلسطين

۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۸ | ۰۰:۵۱ کد : ۴۶۶۹ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل سرانجام به ایالات متحده آمد تا نخستین دیدارش را با باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده انجام دهد. به عبارت دیگر مخالفان و موافقان تشکیل کشور مستقل فلسطینی رو در روی هم دیدار می­کنند.
حرف‌هاى تازه نتانياهو براى اوباما درباره ايران و فلسطين

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل سرانجام به ایالات متحده آمد تا نخستین دیدارش را با باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده انجام دهد. به عبارت دیگر مخالفان و موافقان تشکیل کشور مستقل فلسطینی رو در روی هم دیدار می­کنند. پیش از این جورج میچل به نتانیاهو اطلاع داده بود که بدون برنامه به واشنگتن نیاید و حتما هم برنامه­اش باید حاوی نکات مثبت و موثر برای پیشبرد صلح خاورمیانه باشد.

با این حال نتانیاهو با این فکر قدم به واشنگتن گذاشته که تشکیل دو کشور مستقل فلسطینی و اسرائیلی را نپذیرد. حرفی که لیبرمن وزیر امور خارجه اسرائیل نیز بر آن پافشاری کرده و حتی در برابر آن شدیدتر از نخست وزیر موضع گرفته است. وی این ایده را با وجود مخالفت سرسخت اروپایی­ها با آن در سفر اروپایی خود نیز گفت.

اما ظاهرا این طور هم نیست که نتانیاهو بدون برنامه به امریکا سفر کرده باشد و هیچ برنامه­ای نیز برای جایگزینی مخالفت خود با تشکیل دو کشور مستقل فلسطینی نداشته باشد. به گفته منابع خبری همراه نتانیاهو به امریکا از جمله شبکه الحره، وی در این سفر دو موضوع را محور گفت و گوهای خود قرار داده است. نخست موضوع فلسطین و برنامه کاری خود در برابر آن و دیگری ایران.

درباره فلسطین وی پیشنهاد توسعه اقتصادی و امنیتی را در چارچوب چگونگی مذاکره با فلسطینیان قرار داده است. وی عقیده دارد باید فلسطینیان را از لحاظ اقتصادی و امنیتی تقویت کرد تا زمینه­های لازم برای اداره یک کشور توسط آنها مهیا شود. وی در این مورد نه از زمان سخن می­گوید و نه چگونگی رسیدن به این هدف را بیان می­کند. اما در این میان یک نکته غیر قابل قبول نیز گنجانده است. وی قصد دارد موضوع خلع سلاح فلسطینان به طور کل چه در جنبش حماس و چه در جنبش فتح را مطرح کند با این نگرش که با وجود نیروهای امنیتی مسلح فلسطینی امنیت اسرائیلی­ها تامین نمی­شود. وی مصرا پافشاری می­کند که اسرائیلی­ها از نبود امنیت در مرزهای خود با فلسطینیان به ویژه در غزه نگرانند و این موضوع حل نمی­شود مگر این که فلسطینیان از لحاظ امنیتی و تسلیحاتی کاملا خلع سلاح شوند. موضوعی چالش برانگیز که به جای ارائه راه حلی تازه به زعم نتانیاهو بر پیچیدگی موضوع مذاکره صلح فلسطینیان و اسرائیلی­ها می­افزاید. فلسطینیان تا رسیدن به همین ناچیزی که دارند خون دل­های بسیار خورده و سختی­های بسیاری کشیده­اند. حال اگر از آنها خواسته شود از این داشته ناچیزشان نیز صرف نظر کنند نخواهند پذیرفت و بی­شک مشکلات موجود نیز گره بیشتری خواهند خورد. به ویژه این که با وجود تهدید بیکرانی که فلسطینیان از جانب اسرائیلی­ها در همین زمان فعلی احساس می­کنند، پذیرش این موضوع به هیچ عنوان برایشان قابل قبول نیست و فقط در روند مذاکرات خلل ایجاد می­کند. هنوز مشخص نیست که اوباما به نتانیاهو چه خواهد گفت، اما مسلما آنچه تا کنون گفته و بر آن تاکید شده این است که وی مصرا و قویا از رئیس دولت اسرائیل خواهد خواست که تشکیل دو کشور مستقل اسرائیلی و فلسطینی را به رسمیت بشناسد و روند مذاکرات را هر چه سریعتر آغاز کند.  

اما محور دوم مذاکرات موضوع ایران است. به گفته منابع خبری نتانیاهو قصد دارد در مذاکراتش با رئیس جمهوری امریکا بر ایجاد محدودیت زمانی برای آغاز مذاکرات با ایران تاکید کند و از ایالات متحده بخواهد این زمان بیشتر از سه تا چهار ماه نباشد و علاوه بر آن از ایالات متحد بخواهد پس از این تاریخ به اسرائیل اجازه داده شود برای آنچه تهدید ایران می­نامد خود وارد عمل شود. البته نتانیاهو تاکید کرده است، به هیچ عنوان بدون اجازه و حمایت امریکا اقدام به هیچ کاری نخواهد کرد.

از سوی دیگر در قاهره گروه­های فلسطینی به میزبانی عمر سلیمان رئیس سازمان امنیت مصر مشغول مذاکره برای پایان دادن به مناقشات و اختلافاتشان هستند. روز گذشته اعلام شده بود، دو طرف توافق کرده­اند ارتش امنیتی مشترکی تاسیس شود که امنیت دو قسمت غزه و کرانه باختری را بر عهده بگیرد. اختلاف بر سر آنها تنها بر چگونگی فرماندهی و تقسیم نیروها است. دولت مصر از همه گروه­های شرکت کننده در این نشست خواسته ظرف 7 روز آینده به توافق نهایی برسند. جنبش حماس تاکید کرده، اگر قرار است نیروی نظامی مشترکی میان دو طرف تشکیل شود باید شامل تمام اراضی فلسطینی شود و جنبش حماس در تامین امنیت تمام خاک فلسطین نقش داشته باشد. به نظر می­رسد هر چه دولت اسرائیلی افراطی­تر عمل می­کند گروه­های فلسطینی با یکدیگر بیشتر به تفاهم می­رسند و تلاش بیشتری برای رسیدن به وحدت با یکدیگر می­کنند.  

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :