نصب تنديس فردوسى در کتابخانه دانشگاه آکسفورد

۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۸ | ۱۹:۳۳ کد : ۴۵۸۹ اخبار اصلی
همزمان با هزارمین سال سرایش شاهنامه و در آستانه روز بزرگداشت فردوسی، تنديس حکیم ابوالقاسم فردوسى روز جمعه با حضور سفیر ایران در لندن در دانشگاه آکسفورد انگليس نصب شد.
نصب  تنديس فردوسى در کتابخانه دانشگاه آکسفورد

در مراسم رونمايى اين تنديس رسول موحديان سفير ايران در لندن، على محمد حلمى رايزن فرهنگى سفارت ايران، پرفسور سر نيل چالمرز رييس دانشکده وادهام، دکتر فيروزه عبدالایوا و دکتر هرزيگ از اساتيد زبان و ادبيات فارسى در دانشگاه آکسفورد، پروفسور ملويل از فردوسى شناسان دانشگاه کمبريج و جمع ديگرى از شخصيت هاى علمى و دانشگاهى حضور داشتند.

سفير ايران در انگليس پس از پرده بردارى از تنديس فردوسى در سخنانى ضمن تشکر از مسئولان دانشگاه آکسفورد ابراز اميدوارى کرد که آرمان ها و اندیشه های فردوسى پلى میان ملت ها براى ارتقاى درک متقابل باشد.

رسول موحديان نصب تنديس فردوسى در دانشگاه آکسفورد همزمان با هزارمين سال پايان سرودن شاهنامه را به فال نيک گرفت و گفت: تجليل از حکيم شعر فارسى در واقع تجليل نسل ها از چهره هاى ماندگار و آرمانخواهى است که به همه بشريت تعلق دارند.

وى اقدام دانشگاه آکسفورد را در پاسداشت فردوسى در راستاى حفظ و ارتقاى دستاوردها و آرمان هاى معنوى و بشرى دانست و شاهنامه سترگ فردوسى را که توسط همه ملل فارسى زبان مورد تکريم قرار مى گيرد، بخشى از مشارکت درخشان زبان و ادب فارسى در غناى فرهنگ و ادبيات جهان توصيف کرد.

سفير جمهورى اسلامى ايران ادامه داد: اميدوارم آرمان هاى فردوسى پلى بين ملت هاى ما براى ارتقاى درک متقابل باشد و انگيزه اى فراهم کند تا محققان دانشگاه آکسفورد و همتايان ايرانى آنان بتوانند همکارى هاى ادبى و علمى جدى ترى داشته باشند.

سپس دکتر على محمد حلمى، رايزن فرهنگى سفارت ايران در لندن طى سخنانى گفت: شاهنامه فردوسى يکى از شاهکارهاى زبان و ادبيات فارسى است که بر روى ادبيات و آثار ادبى پس از خود نيز براى قرن ها تاثيرگذار بوده است. بدون استثنا تمام آثار ادبى ايرانى ها از سبک و روش شاهنامه فردوسى الهام گرفته و تاثير پذيرفته اند اما هيچ يک تنوانسته اند شهرت و محبوبيت فردوسى را به دست آورند.

وى افزود: تنديس فردوسى هديه اى از سوى مردم ايران به دانشکده وادهام آکسفورد براى تجليل از تلاش تمام افرادى است که با يکديگر تعامل همراه با احترام و درک متقابل دارند.

وی اضافه کرد: ايرانيان فردوسى را بزرگ ترين شاعر خود مى دانند و هم اکنون پس از گذشت هزار سال، مردم هنوز شاهنامه را مى خوانند و به ابيات آن گوش فرا مى دهند. شاهکار فردوسى آن قدر باارزش است که بعد از گذشت هزار سال از زمان سرودن آن هنوز به راحتى براى فارسى زبانان قابل درک است.

در ادامه این مراسم، پرفسور چالمرز رييس دانشکده وادهام آکسفورد با تجليل از مقام فردوسى از سفير جمهورى اسلامى ايران و ديگر شخصيت هاى علمى و فرهنگى شرکت کننده در مراسم قدردانى کرد.

وى گفت: فردوسى شاعرى بزرگ و شناخته شده براى همه جهان است و شاهنامه علاوه بر اینکه اثرى ادبى است، داراى جنبه هاى فراوان اجتماعى، فرهنگى، سياسى، تاريخى و حماسى است و طى هزار سال گذشته نقش مهمى در زندگى مردم ايران و ديگر فارسى زبانان داشته است.

دکتر فيروزه عبدالایوا و دکتر هرزيگ از فردوسی شناسان و اساتيد دانشگاه آکسفورد نيز سخنانى درباره فرهنگ و ادب ايران بويژه شخصيت فرودسى و شاهنامه ایراد و ابراز اميدوارى کردند که نصب تنديس فردوسى در دانشکده وادهام زمينه ساز گسترش ارتباطات فرهنگى و دانشگاهى دو کشور شود.

امسال همزمان با هزارمین سالگرد سرایش شاهنامه برنامه های مختلفی توسط دوستداران این اثر منظوم حماسی در ایران و خارج از کشور برگزار می شود. 25 ارديبهشت ماه نيز به عنوان روز بزرگداشت فردوسى نامگذارى شده است.

لازم به گفتن است که تنديس فردوسى را که در کتابخانه فردوسی دانشگاه آکسفورد نصب شده، خانم مهران قهارى هنرمند ايرانى مقيم انگليس ساخته است.


نظر شما :