چالش پیش روی اسلام میانه رو در جنوب شرقی آسیا

۱۴ فروردین ۱۳۸۶ | ۱۹:۴۶ کد : ۴۴ اخبار اصلی
در مجمع اقتصاد جهانی 2007 کارشناسان به این موضوع اشاره کردند که این روزها به اسلام به خصوص در خاورماینه و آسیا از دید مواجهه نگاه می‌شود در حالی که باید به صدای میانه روها هم گوش فرا داد.

حسین حقانی، مدیر مرکز روابط بین الملل دانشگاه بوستون در ایالات متحده امریکا، گفت، «باب شده است که به اسلام، به خصوص در خاورمیانه، از دید مواجهه نگاه شود. اما در آسیای جنوب شرقی چه درکی از اسلام وجود دارد؟ صدای میانه‌روها از کجا شنیده می‌شود؟

 

فیصل عبدالرئوف، امام جمعه مسجد الفرح؛ بنیانگذار و رییس موسسه کوردبا در ایالات متحده امریکا، تاکید کرد که میانه‌روی و جوامع چندفرهنگی بخشی از سنت اسلام هستند.

 

زینا انوار، مدیر کل موسسه خواهران اسلام که در مالزی واقع است  اضافه کرد که آسیای جنوب شرقی تاریخ کثرت‌گرایی دارد اما برخاستن اسلام تندرو این کثرت‌گرایی را به چالش طلبیده است.  «ما سنت لازم برای احیای دوباره را در اختیار داریم. قرائت‌های مختلفی از اسلام وجود دارد و این قرائت‌ها باید شنیده شوند.»

 

آلبرتو رومولو، وزیر امور خارجه فلیپین، به این موضوع اشاره کرد که کشورش یکی از معدود کشورها در آسیا است که اکثریتش را مسیحیان تشکیل داده‌اند، با اقلیت مسلمانش مشکلاتی دارد، به خصوص در جنوب. با این حال  در جریان توسعه سیاسی کشور توافق‌نامه‌های صلحی منعقد شده است. رومولو می‌گوید،«گفتمان بیشتری باید با اقلیت مسلمان وجود داشته باشد. باید به یک درک متقابل برسیم. این که همه به دنبال صلح و توسعه هستیم.»

 

انوار گفت برخاستن اسلام تندرو به تبعیض علیه زنان انجامیده و باید با این موضوع مبارزه شود. «واقعیت این است که در بسیاری از کشورهای مسلمان، زنان در بسیاری از بخش‌ها بر مردان چیرگی و برتری دارند. در یک جامعه سنتی این بر عهده ماست که با این موضوع برخورد کنیم و (از مردان) پیشی بگیریم.

 

اعضای میزگرد توافق کردند که سیاست‌های آموزشی مثبت راه حل اساسی برای توانمند کردن گروه‌های اقلیت است و در عین حال مبارزه‌ای است با مدارسی که اسلام افراطی و بنیادگرایانه را ترویج می‌کنند.

 

حقانی، گرداننده میز گرد گفت، «اکثریت قالب کسانی که با فعالیت‌های تروریستی موافق هستند از مدارس مذهبی نمی‌آیند. این بیشتر به این حس بستگی دارد که اسلام مورد هجوم و حمله قرار گرفته است.»

 

امام الرئوف اضافه کرد که جنگ علیه ترور در جهان اسلام بیشتر به عنوان جنگ علیه اسلام شناخته می‌شود.

 

در پاسخ به این سووال که آیا تندروهای مسلمان دارند در جنوب شرقی آسیا قوی‌تر یا ضعیف‌تر می‌شوند؛ بیشتر اعضای شرکت‌کننده در میزگرد پاسخ دادند اگر با آنها برخورد نشود قوی‌تر خواهند شد.

 

اسلام افراطی در آسیای جنوب شرقی وجود دارد، اما مکانیسم‌هایی وجود دارد که به کارگیری آن‌ها می‌تواند مسلمانان افراطی را عقب براند. یک راه مبارزه با اسلام افراطی سرمشق گرفن از خود اسلام است، از طریق عقاید معتدل و میانه‌رو. هنوز امید به آینده وجود دارد و آسیای جنوب شرقی خود نمونه‌ای از این امید است.


نظر شما :