ديدار چاوز با اوباما

تلاش اوباما برای ایجاد فصلی تازه در روابط امریکا با کوبا

۲۹ فروردین ۱۳۸۸ | ۱۹:۵۷ کد : ۴۳۸۴ اخبار اصلی
باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده در نشست سران سازمان کشورهاى قاره امريکا (OAS) در ترينيداد و توباگو، اظهار داشت، ايالات متحده تلاش مى‌کند فصل تازه‌اى از روابط را با کوبا و تمام کشورهاى امريکاى لاتين آغاز کند.
تلاش اوباما برای ایجاد فصلی تازه در روابط امریکا با کوبا

باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده در نشست سران سازمان کشورهاى قاره امريکا (OAS) در ترينيداد و توباگو، اظهار داشت، ايالات متحده تلاش مى‌کند فصل تازه‌اى از روابط را با کوبا و تمام کشورهاى امريکاى لاتين آغاز کند.

 باراک اوباما رئيس جمهوری امريکا، در نشست ترينيداد و توباگو که با حضور رهبران امريکاى لاتين غير از کوبا برگزار شد، با اشاره به تلاش امريکا براى از سرگيرى رابطه با کوبا گفت: «ايالات متحده تلاش مى‌کند که شروع جديدى در رابطه با کوبا داشته باشد. من مى‌دانم که اين مسيرى طولانى است و بايد در آن بر دهه‌ها بى‌اعتمادى غلبه کرد؛ اما مراحل حساس و بحرانى وجود دارد و ما مى‌توانيم شروع جديدى داشته باشيم. بگذاريد اين مساله را روشن کنم که من به مذاکره تنها به صرف صحبت کردن علاقمند نيستم اما من معتقدم که ما مى‌توانيم روابط امريکا و کوبا را به مسيرى جديد بکشانيم. دولت امريکا آمادگى کامل دارد تا با کوبا در مورد مسائل مختلفى همچون حقوق بشر، مهاجرت، مشکلات اقتصادى و مواد مخدر مذاکره کند.»

 اوباما پيش از شروع نشست سازمان کشورهاى آمريکايى، براى گفت‌وگو و ديدار با رائول کاسترو رئيس جمهوری کوبا و مذاکره در مورد تمام موضوعات مورد اختلاف طرفين اعلام آمادگى کرده بود.

 رئيس جمهوری ایالات متحده در اين نشست به 33 کشور اين منطقه اطمينان خاطر داد که امريکا آمادگى برقرارى ارتباطى عادلانه و يکسان را با کشورهاى امريکاى لاتين داراست.

 کوبا تنها کشور قاره‌ امريکاى جنوبى است که در نشست سه روزه سران قاره امريکا حضور ندارد. دولت کمونيستى کوبا از سال 1962 و به علت فشارهاى امريکا از حضور در اين نشست منع شده است.

 چندين کشور آ‌مريکاى جنوبى شديدا خواهان بازگشت کوبا به عنوان يکى از اعضاى اين سازمان هستند.

 اوباما همچنين در ارتباط با بحران اقتصادى موجود در جهان اظهار داشت، براى غلبه بر بحران مالى موجود ما به مذاکره و بحث و تبادل نظر در مورد اين که ما به قوانين اقتصادى سرسختانه احتياج داريم يا به سرمايه‌دارى بى‌قانون، نياز نداريم. مهم آن است که هر چه زودتر اقدامات مسئولانه و پراگماتيستى اتخاذ کنيم، امرى که باعث حمايت و تقويت رفاه عمومى مى‌شود.

 اوباما همچنين ضمن اشاره به روند رو به رشد خشونت در اين منطقه گفت: «مساله‌ مهم در اين مورد نيز اين است که با همکارى مشترک و کاربردى بتوانيم امنيت عمومى و همگانى خودمان را تقويت کنيم. اوباما بقيه موارد مهم را که بايد بر سر آن بحث و تبادل نظر شود، اقتصاد، انرژى، تغييرات اقليمى و سياست امنيتى معرفى کرد.»

 رئيس جمهورى ا‌مريکا علاوه بر اين با اشاره به تمايل امريکا براى برقرارى رابط با همه کشورهاى امريکاى لاتين گفت: «ما خواهان روابط يکسان و عادلانه با کشورهاى امريکاى لاتين هستيم. اين رابطه، رابطه‌ مافوق و زيردست نيست. ايالات متحد مدام در حال تغيير است. اين تغييرات اصلا آسان نيست اما انجام مى‌شود.»

 اوباما با توجه به شعار اصلى‌اش براى رياست جمهورى امريکا که "تغيير" بود، گفت: «من فکر مى‌کنم که مهم باشد به دوستانم در کشورهاى ديگر خاطرنشان کنم که اين تنها وظيفه‌ امريکا نيست که تغيير کند بلکه همه‌ ما داراى مسئوليت هستيم. ايالات متحده به برخى اشتباهات گذشته‌ خود اعتراف مى‌کند؛ اما ما مى‌خواهيم که براى يکديگر شرکاى خوبى برای غلبه بر کم و کاستى‌هايمان باشيم. مردم ا‌مريکا نيز در اين زمينه بسيار کمک کننده خواهند بود.»

 در نشست سران قاره امريکا فرصتى پيش آمد تا باراک اوباما و هوگو چاوز رئيس جمهورى ونزوئلا با يکديگر ديدار داشته باشند. اين دو در آغاز کنفرانس براى يکديگر دست تکان دادند. طبق گزارش‌هاى کاخ سفيد، انجام ديدارى رسمى و جداگانه بين باراک اوباما و هوگو چاوز در حين اين کنفرانس در دستور کار نيست.

 هوگو چاوز نيز در ارتباط با جملات کوتاه رد و بدل شده بين وى و اوباما گفت: «ما براى يکديگر همانند جنتلمن‌ها دست تکان داديم و قابل پيش‌بينى بود که چنين چيزى اتفاق بيفتد. ما مشکلى که مانع دراز کردن دست‌هايمان به سوى يکديگر شود، نداشتيم و اوباما دست مرا فشرد. من از حرکات و اشاره‌هاى دست و صورت اوباما متشکرم.»

 چاوز همچنين خطاب به خبرنگاران گفت: «وى پيامى کوتاه براى اوباما داشت و آن پيام هم اين بود که من مى‌خواهم که دوست شما باشم.»

 يکى از مقام­های برجسته‌ امريکايى حاضر در اين نشست در ارتباط با ديدار چاوز و اوباما گفت: «اين ديدار بسيار بسيار کوتاه بود. رئيس جمهوری لبخند زد، دستش را تکان داد و سپس به جايگاه خود بازگشت.»

 علاوه بر اين هنگامى که از يکى از خبرنگاران در مورد درستى و صحت آنچه که اتفاق افتاد و از سوى چاوز مطرح شد، سئوال کرد مقام رسمى امريکا گفت: «من هيچ بحثى در اين مورد ندارم.»

 چاوز همچنين بعد از آن که اوباما ديدار کوتاهى داشت، اظهار کرد: اوباما فردى باهوش است متفاوت از رئيس جمهوری پيشين.

 علاوه بر اين در اولين روز نشست سازمان کشورهاى قاره امريکا، کريستينا کرچنر رئيس جمهوری آ‌رژانتين، از اوباما خواست که از اين فرصت تاريخى استفاده کند و تحريم‌هاى نيم‌دهه‌ اخير عليه کوبا را لغو کند.

 اوباما و فيليپ کالدرون رئيس جمهوری مکزيک نيز در اولين ديدار رسمى با يکديگر، به بحث و تبادل نظر در مورد مسائل امنيتى پرداختند.

 اوباما در اين ديدار مبارزه عليه جنايت­هاى سازمان‌دهى شده که به ويژه در دوران کالدرون دنبال شده است را تصميمى مهم و تاريخى خواند.

 اوباما در اين ارتباط نيز گفت: «مکزيک تنها همسايه‌ واشنگتن و يکى از اصلى‌ترين شرکاى تجارى ما نيست، بلکه ما شرکا و همکاران يکديگر براى بهبود شرايط زندگى هموطنان خود هستيم.»

 به گفته‌ى کالدرون، حدود 90 درصد سلاح‌هاى موجود در مکزيک که در دست بزهکاران اين کشور است از آمريکا وارد مکزيک شده است.

 هيلارى کلينتون، وزير امور خارجه‌ى امريکا نيز با اشاره به رويکرد جديد امريکا نسبت به کوبا بعد از دهه‌ها سردى روابط طرفين، سياست قبلى امريکا در قبال اين کشور را اشتباه خواند.

 وزير امور خارجه‌ امريکا گفت: «سياست امريکا که تحريم کوبا را در پى داشت، سياستى شکست خورده است.» وى ابراز اميدوارى کرد که گفت‌وگو و مذاکره با دولت هاوانا از برنامه‌هاى آتى دولت اوباما باشد.

 کلينتون که اظهارات خود را در جمهورى دومينيکن اظهار مى‌داشت، همچنین گفت: «من و رئيس جمهوری سياست فعلى امريکا را در قبال دولت کوبا ناقص و معيوب مى‌دانيم و به دنبال شروع و از سرگيرى روابط بهتر و سازنده‌تر هستيم.»

 وى همچنين از تمايل رائول کاسترو براى مذاکرات شفاف و روشن با واشنگتن که قرار است در مورد زمينه‌هاى مختلف همچون حقوق بشر، آزادى رسانه‌ها و وضعيت زندانيان سياسى باشد، استقبال کرد.

 کلينتون در اين ارتباط نيز گفت: «ما اظهارات رائول کاسترو را مقدمه‌اى خوشايند و مقبول مى‌دانيم.»


نظر شما :