ماجرای قیمه، اوباما و رابطه ایران و امریکا

۲۵ فروردین ۱۳۸۸ | ۱۸:۲۲ کد : ۴۳۵۲ اخبار اصلی
حداد عادل گفت: «تغییر باید در عمل باشد و به قول ضرب المثل عامیانه خودمان قیمه با "ق" ، "ی"، "م" و "ه" درست نمی‌شود بلکه برای درست کردن آن به مواردی چون گوشت، آب و لپه و... نیاز است. لذا باید ببینیم که آقای اوباما می‌خواهد قیمه را بنویسد یا درست کند.
ماجرای قیمه، اوباما و رابطه ایران و امریکا

حداد عادل، رئیس سابق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فهرست گلایه‌ها، شکایت‌ها و طلبکاری‌های ما از امریکا طولانی، مشخص و روشن است، گفت: «ما دائما از آمریکا طلبکار بوده‌ایم.»

غلامعلی حداد عادل، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به سوالی پیرامون تغییر سیاست امریکا و اقدامات باراک اوباما، رئیس جمهوری این کشور برای ترمیم روابط تهران – واشنگتن، گفت: «مسئله‌ای که در این امر اهمیت دارد و باید مورد توجه قرار گیرد این است که باید دید آیا اوباما فقط با شعار تغییر آمده است یا می‌خواهد به آن عمل کند. البته باید توجه داشت که مطالبه ملت امریکا از دولت جورج بوش که ناکامی‌هایی را برای این کشور به وجود آورده بود، بدون شک ایجاد تغییراتی در دیپلماسی این کشور را ایجاب می کرد. امریکا برای ترمیم دیپلماسی‌اش محتاج تعقل است.»

حداد عادل با بیان اینکه به صرف شعار دادن ، تغییر ایجاد نمی‌شود، اظهار کرد، تغییر باید در عمل باشد و به قول ضرب المثل عامیانه خودمان قیمه با "ق" ، "ی"، "م" و "ه" درست نمی‌شود بلکه برای درست کردن آن به مواردی چون گوشت، آب و لپه و... نیاز است. لذا باید ببینیم که آقای اوباما می‌خواهد قیمه را بنویسد یا درست کند. عمل به شعار تغییر برای ترمیم دیپلماسی ایالات متحده امریکا یک مطلب است و مطلب دیگری که مسئولان این کشور برای تغییر و ترمیم دیپلماسی شان به آن محتاج اند، تعقل است. یعنی باید عقل خودشان را به کار گیرند. آمریکایی‌ها به ویژه در بحث ارتباط با جهان اسلام نیازمند تعقل هستند، چرا که باید تصمیم گیری‌های آمریکا از زیر سلطه و فشار صهیونیسم خارج شود.

حداد عادل تصریح کرد، به عقیده من مادامی که دشمنی با جهان اسلام و ظلم به مسلمانان از سوی امریکا پشتیبانی شود، تغییر واقعی در سیاست امریکا در برابر جهان اسلام صورت نخواهد گرفت. امریکا از روز اول پیروزی انقلاب اسلامی، حقیقت انقلاب را درک نکرد، لذا برای این که امریکا در برابر جهان اسلام راه حلی پیدا کند، محتاج نظر و اندیشه است.

نماینده تهران سپس ابراز عقیده کرد، تا زمانی که آمریکا منابع اطلاعاتی خود را منحصر به گروه‌های اپوزیسیون خارج از ایران و گروهک‌های معارض با جمهوری اسلامی و کسانی که ملت آنها را طرد کرده، بکند و تا وقتی که امریکا تحت تاثیر فشارها و لابی‌ها صهیونیسیم باشد، قادر به درک حقیقت انقلاب اسلامی نیست. تا وقتی آمریکا انقلاب را نشناسد، رویکرد تغییر به نتیجه نمی رسد. تا وقتی آمریکایی‌ها انقلاب را نشناسند، هم دشمنی شان با جمهوری اسلامی ایران را ادامه می‌دهند و هم در تغییر رویکرد به نتیجه نخواهند رسید، کما اینکه در سی سال گذشته نیز مبنای عملکرد امریکایی‌ها این بوده است، لذا این مبنا باید تغییر کند.

حداد عادل با بیان اینکه فهرست گلایه ها، شکایت ها و طلبکاری های ما از آمریکا طولانی، مشخص و روشن است، گفت: «امریکا حداقل از کودتای 28 مرداد 1332 تا امروز که حداقل 55 سال از آن سپری می‌شود، به ایران طلبکار بوده و ما همیشه از امریکا طلبکار بوده‌ایم. امریکا به ملت ایران بدهکار است و خطاکار و مجرم بوده، به همین خاطر اگر امریکا می‌خواهد تغییری در سیاست خود در قبال ملت ایران داشته باشد باید به پرونده گلایه‌های ایران رسیدگی کند.»

حداد عادل همچنین گفت: «امریکایی‌ها باید به ملت ایران پاسخ دهند که در سی سال گذشته پس از پیروزی انقلاب اسلامی چرا سلاح‌هایی را که متعهد به فروش آنها به ایران شده بودند، را ندادند وحتی پول آنها را هم به ملت ایران بازنگردانند. آن زمان که ما انرژی هسته‌ای نداشتیم؟ هنوز حرف‌های حمایت از تروریسم مطرح نشده بود ؟ لانه جاسوسی اشغال نشده بود؟ امریکا توضیح بدهد به چه دلیلی در ابتدای انقلاب وقتی نخواستند به جمهوری اسلامی سلاح بدهند، پول‌های ایران را نزد خودشان نگه داشت این نشان می‌دهد که امریکایی‌ها عقل درستی ندارند. برای این است که می‌گویم باید تعقل کنند.»

مشاور مقام معظم رهبری با بیان اینکه امریکایی‌ها جواب ملت ایران را چه می‌دهند؟ گفت: «امروز امریکایی‌ها بر اساس سند بی پایه‌ای که برای متهم کردن ایران جعل کرده‌اند، حرف‌هایی را علیه ایران می‌زنند. این درحالی است که اول انقلاب هیچ یک از این حرف‌ها مطرح نبود. آیا امریکا نباید پول یک ملتی را که انقلاب کرده بود پس می‌داد؟ امریکایی‌ها چه توجیحی برای این کار دارند؟ امریکایی‌ها فعلا به این سوال پاسخ دهند تا بقیه موارد.»


نظر شما :