اوو مورالس براى انتخاب مجدد دست به اعتصب غذا زد

۲۳ فروردین ۱۳۸۸ | ۰۲:۲۲ کد : ۴۳۲۳ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
اوو مورالس، براى فشار بر مخالفانش براى قوبل نامزدى مجدد براى ریاست جمهوریش دست به اعتصاب غذا زد.
اوو مورالس براى انتخاب مجدد دست به اعتصب غذا زد

اوو مورالس، رئیس جمهوری بولیوی برای افزایش فشار به نمایندگان مجلس سنای کشورش برای موافقت با قانونی که به وی اجازه می­دهد خود را برای بار دیگر نامزد انتخابات کند، از روز پنج­شنبه دست به اعتصاب غذا زد. وی برای این کار رختخواب خود را در دفتر کار خود پهن کرده و وارد اعتصاب غذا شده است.

به گزارش سی­ان­ان، مورالس که یک چهره چپ­گرا محسوب می­شود، تصور می­کند، با این اقدام خود می­تواند فشار مردم مناطق فقیرنشین بولیوی را بر مخالفان راست­گرایش که مخالف حضور وی در دور بعدی انتخابات سراسری هستند، افزایش دهد و در نهایت آنها را در برابر خواسته خود تسلیم کند.

 مورالس که یک شب را با همین هدف و در اعتصاب غذا در کاخ ریاست جمهوری بولیوی گذرانده است در این باره گفت: «محال است اعتصاب غذایم را قطع کنم. احساس می­کنم مخالفان رغبت و خواسته­های ملت را درک نمی­کنند. برخی از نمایندگان مجلس فقط به خودشان و به مقدار پولی که از کارهایشان به دست می­آورند فکر می­کنند بدون این که فکر کنند رغبت حقیقی ملت چیست.»

مجلس سنای بولیوی در اختیار مخالفان مورالس است و آنها توانسته­اند قانونی را به تصویب برسانند که بر اساس آن اجازه فعالیت­های سیاسی در سطح بالا برای بومیان بولیویایی ممنوع است. قرار است بر اساس قانون جدید 14 منطقه انتخابی برای بومیان مناطقی که در آن اقلیت محسوب می­شوند، تاسیس شود. اپوزسیون در پاسخ به اعتراض­های موارلس می­گوید، این قانون به وی امکان می­دهد که دوباره انتخاب شود.

این در حالی است که طرفداران موارلس اکثریت نمایندگان پارلمان بولیوی را در اختیار دارند و این باعث شده اختلاف­ها میان آنها با نمایندگان مجلس سنا به شدت افزایش یابد.

نظرسنجی­های اخیر نشان داده اوو مورالس که از منتقدان واشنگتن و از مخالفان سرسخت ایالات متحد است و هم­پیمانی عمیقی با هوگو چاوز همتا و هم­مسلک ونزئولاییش دارد، از دیگر رقبایش به اندازه قابل ملاحظه­ای پیش است.

در همین رابطه فيدل کاسترو رهبر انقلاب کوبا و رئیس جمهوری سابق این کشور از اقدام اوو مورالس رئيس جمهور بوليوى در اعتصاب غذا براى فشار به نمايندگان مخالف کنگره و تصويب قانون جديد انتخابات حمايت کرد. فيدل کاسترو روز گذشته با اشاره به اين که اتفاقات بوليوى را به دقت دنبال مى کند، گفت: «کوچکترين ترديدى ندارم که اوو مورالس از اين شرايط پيروز بيرون خواهد آمد. همه چيز به خوبى پيش مى رود و اعتبار مورالس در بوليوى و جهان و پشتيبانى مردمى از او بيشتر مى شود.»

رئيس جمهور سابق کوبا با اعلام اين که چند بار با سفير اين کشور در لاپاز پايتخت بوليوى تماس گرفته است، گفت: «براى مورالس سلام رساندم.»

در همين حال رئيس جمهور بوليوى نيز که فيدل کاسترو را برادر بزرگتر خطاب مى کند از موضع گيرى او قدردانى کرد.

انتخابات سراسرى بولیوی ششم دسامبر برگزار خواهد شد.

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :