راى منفى سنا به سفير جديد امريکا در عراق

۱۷ فروردین ۱۳۸۸ | ۱۶:۱۵ کد : ۴۲۶۸ اخبار اصلی
کريستوفر هيل از نمايندگان مجلس سنا امريکا راى اعتماد نگرفت
راى منفى سنا به سفير جديد امريکا در عراق

در حالی که پیش از این گفته شده بود، کریستوفر هیل، سفیر عراق در ایالات متحد است و عراقی ها از دو هفته پیش انتظار معرفی رسمی وی بودند، انتقادها و حمله های گسترده به وی به اندازه­ای وسیع بود که با گذشت دو هفته از اعلام خبر انتخاب وی به عنوان سفیر در بغداد، دولت امریکا هنوز وی را برای این سمت معرفی نکرده است. وزارت امور خارجه اعلام کرده که زمان معرفی وی را تا 20 آوریل به تعویق انداخته است. 

روز گذشته 60 تن از اعضای مجلس سنا پس از 30 ساعت جلسه فشرده و پرتنش رای منفی به انتخاب هیل به عنوان سفیر ایالات متحد در عراق دادند تا انتخاب وی حداقل به مدت دو هفته به تعویق بیفتد.

یکی از مخالفان سر سخت انتخاب هیل سناتور سام براونباک بود که در نطق غرای خود در مجلس سنا هیل را متهم به نقض حقوق بشر در جریان مذاکراتش با مقام­های کره شمالی کرد. سخنرانی براونباک تاثیر به سزایی در دادن رای منفی سناتورها به کریستوفر هیل داشت.  

هیل پیش از این نماینده مذاکره کننده ایالات متحد در گفت و گو با مقام­های کره شمالی بود.

هیل در پاسخ به منتقدانش که وی را به بی­اعتنایی به مسائل حقوق بشر در زمینه کره شمالی متهم می­کنند، می­گوید که بارها گفته در صورتی که در مذاکره با کره شمالی در زمینه توقف فعالیت­های هسته­ایش به موفقیت­هایی برسد، می­توان درباره مسائل حقوق بشر نیز با آنها به گفت و گو نشست.

از شانس بد هیل، انتقادهای شدید براونباک با آزمایش موشکی کره شمالی هم­زمان شد که این موضوع باعث شد وی آرای بیشتری از نمایندگان سنا را از دست دهد.

براونباک در نطق خود گفت: «آنچه هیل انجام داده واقعا جای تاسف دارد. وی با کنگره هماهنگ نبود و درباره حقوق بشر نیز کوتاهی کرد. او به کره شمالی فرصت رشد داد. مثل همین کارهایی که اکنون انجام می­دهد و امنیت ملی ما را تهدید می­کند. اینها ویژگی­های مناسبی برای سفیر آینده ما در عراق نیست.»

گرچه جان کری دیگر سناتور دموکرات از انتخاب هیل حمایت کرد و از نمایندگان خواست به وی رای دهند. وی در این باره گفت: «زمان بسیار تنگ است و ما باید فورا سفیر خود در عراق را انتخاب کنیم در غیر این صورت این جنگ ضررهای زیادی را متوجه ما خواهد کرد.»

پیش از این نمایندگان جمهوریخواه به دلیل بی تجربگی هیل در مسائل خاورمیانه و آگاه نبودن وی به زبان عربی از انتخابش به عنوان سفیر ایالات متحد در بغداد به شدت انتقاد کرده بودند.


نظر شما :