وزیران خارجه فارسی‌زبان در افغانستان گردهم می‌آیند

۲۴ اسفند ۱۳۸۷ | ۱۵:۵۱ کد : ۴۱۷۲ اخبار اصلی
بعد از اجلاس مشترک رؤسای جمهور سه کشور فارسی زبان در حاشیه اجلاس شانگهای که شهریور ماه سال جاری در دوشنبه پایتخت تاجیکستان برگزار شد، سه رئیس جمهور توافق کردند که سومین اجلاس وزیران خارجه افغانستان، ایران و تاجیکستان در نوروز 1388 در مزار شریف برگزار شود.
وزیران خارجه فارسی‌زبان در افغانستان گردهم می‌آیند

کشور افغانستان علاقمند بود تا در جشن باستانی نوروز از اجلاس رؤسای جمهور سه کشور فارسی زبان نیز میزبانی کند. اما طبق توافقات به عمل آمده در اجلاس مشترک آقایان کرزی، احمدی‌نژاد و امام‌علی رحمان در شهر دوشنبه تاجیکستان، قرار شد سومین دوره این اجلاس سه‌جانبه سال 1388 در تهران برگزار شود. تاریخ دقیق این اجلاس در مذاکرات وزیران امور خارجه سه کشور در مزار شریف مشخص خواهد شد.

همچنین چهارمین اجلاس وزیران فرهنگ کشورهای عضو اکو موسوم به BOT یا هیات امنای مؤسسه فرهنگی اکو به همراه جشن نوروز و هفته فرهنگی اکو در تاریخ 30 اسفند امسال و اول فروردین 88 در مزار شریف برگزار می‌شود.

فرامرز تمنا، کارشناس فرهنگی افغانستان در موسسه فرهنگی اکو به دیپلماسی ایرانی گفت: در اجلاس سوم وزیران فرهنگ کشورهای عضو اکو در اسلام آباد پاکستان که در ماه می 2007 برگزار شد، جمهوری اسلامی افغانستان آمادگی خود را برای میزبانی دوره چهارم اجلاس وزیران فرهنگ کشورهای عضو اکو و برگزاری جشن نوروز و نمایشگاه خطاطی هنرمندان کشورهای عضو اعلام کرد که مورد توافق اعضای اکو قرار گرفت.

وی درباره سومین اجلاس وزیران امور خارجه سه کشور فارسی زبان افغانستان، ایران و تاجیکستان نیز خاطرنشان کرد: افغانستان علاقمند بود تا در جشن باستانی نوروز از اجلاس رؤسای جمهور سه کشور فارسی زبان نیز میزبانی کند. اما طبق توافقات به عمل آمده در اجلاس مشترک آقایان کرزی، احمدی‌نژاد و امام‌علی رحمان در شهر دوشنبه تاجیکستان، قرار است سومین دوره این اجلاس سه‌جانبه در سال 1388 در تهران برگزار شود. تاریخ دقیق این اجلاس در مذاکرات وزرای امور خارجه سه کشور در مزار شریف مشخص خواهد شد.

کارشناس موسسه فرهنگی اکو هدف از برگزاری این اجلاس را "تعمیق و تحکیم روابط و همکاری‌های مشترک فرهنگی و اقتصادی" به ویژه در حوزه «گسترش فرهنگ و تمدن» مشترک عنوان کرد و گفت: تثبیت توافقاتی از جمله موضوع تاسیس تلویزیون مشترک فارسی زبان توسط ایران، تاجیکستان و افغانستان که در مذاکرات پیشین به تصویب سران سه کشور رسید، از جمله دیگر اهداف این اجلاس است. بحث بازسازی افغانستان، مبارزه مشترک با "تروریسم، جرم های سازمان‌یافته، و قاچاق مواد مخدر" و همچنین گسترش زمینه‌های ترانزیت کالا میان سه کشور و سپس از این طریق در منطقه و تاکید بر تسریع اتصال سه کشور از طریق راه آهن و مسایل مختلف دیگری مورد مذاکره وزرای امور خارجه سه کشور قرار خواهد گرفت.

تمنا درباره زمان و مکان برگزاری اجلاس وزیران فرهنگ کشورهای عضو اکو و همچنین اجلاس سه‌جانبه وزیران امور خارجه کشورهای فارسی زبان تاکید کرد: این دو اجلاس به صورت جداگانه در روزهای 30 اسفند87 و اول فروردین 88 در مزار شریف برگزار می‌شود. هماهنگی‌های لازم برای برگزاری این دو اجلاس از طریق وزارت‌های فرهنگ و امور خارجه و نیز سفارتخانه‌های کشورها به عمل آمده است.


نظر شما :