نيروهاى بريتانيايى تا يک ماه ديگر از عراق مى‌روند

۲۱ اسفند ۱۳۸۷ | ۲۳:۰۹ کد : ۴۱۵۹ اخبار اصلی
چهار هزار سرباز رزمى باقيمانده بریتانیایی در عراق در پايان ماه مارس خروج خود را از اين کشور شروع خواهند کرد.
نيروهاى بريتانيايى تا يک ماه ديگر از عراق مى‌روند

چهار هزار سرباز رزمى باقيمانده بریتانیایی در عراق در پايان ماه مارس و شش سال پس از همراه لندن با واشنگتن در حمله به عراق و سرنگونى صدام حسین رئیس جمهوری مخلوع این کشور، خروج خود را از اين کشور شروع خواهند کرد.

سخنگوى ارتش بریتانیا در بصره گفت، خروج سربازان جنگى بریتانیا که در شهر بصره مستقر هستند تا پايان ماه ژوييه تکميل می شود.

البته حدود چند صد پرسنل بریتانیایی براى آموزش پليس عراق در اين کشور باقى خواهند ماند.

حمله سال 2003 باعث بروز کشتارهاى فرقه‌اى گسترده شد و جنگ در عراق براى هر دو کشور امريکا و بریتانیا هزينه‌بر و غير مردمى بوده است.

باراک اوباما رئيس جمهوری امريکا، اين ماه اعلام کرد، ایالات متحد امريکا تا پايان ماه اوت 2010، حدود 100 هزار سرباز رزمى را از عراق خارج مى‌کند و حداکثر حدود 50 هزار تن ديگر را در اين کشور باقى مى‌گذارد.

سرهنگ ديکى وينچستر، سخنگوى ارتش بریتانیا نیز گفت: «خروج تدريجى نيروهاى بریتانیایى از 31 مارس شروع خواهد شد و ما حدودا از 31 مه عمليات‌مان را در عراق متوقف مى‌کنيم. تمام نيروهاى جنگى که تقریبا چهار هزار سرباز هستند، بايد تا پايان ماه ژوييه از عراق خارج شده باشند.»

وينچستر تاکید کرد، ارتش ایالات متحد حدود 900 پليس نظامى را براى هدايت آموزش پليس عراق که بخشى از طرح‌هاى امريکا براى افتتاح يک مقر فرماندهى در بصره براى هدايت نيروهاى جنوب عراق است، به اين منطقه اعزام خواهد کرد.

از تابستان گذشته تا کنون نيروهاى عراقى مسئول برقرارى امنيت در جنوب عراق هستند.

وينچستر گفت: «يک مقر امريکايى در اين جا داير خواهد شد. مقر فرماندهى امريکا نيروهاى جنوب عراق را هدايت خواهد کرد.»

انگليس در حمله‌ سال 2003 به عراق 46 هزار سرباز به خليج فارس اعزام کرد. اين سربازان زمانى کنترل اوضاع استان نفت خيز بصره را در دست داشتند ولى اين استان پس از سرکوب امنيتى به دستور نورى مالکى، نخست وزير عراق هم اکنون نسبتا آرام است.

سخنگوى ارتش انگليس تصریح کرد، ارتش عراق آماده و قادر به برقرارى امنيت بصره است. پليس عراق همچنان تحت آموزش خواهد بود.


نظر شما :