سرمایه‌گذاران بی‌نام برای خروج از تنگنای گازی

۱۹ اسفند ۱۳۸۷ | ۱۶:۲۷ کد : ۴۱۳۳ اقتصاد و انرژی
اولين جلسه کميته اجرايى مجمع کشورهاى صادرکننده گاز در حالی روز 18 اسفند (هشتم مارس 2009) در دوحه قطر برگزار مى‌شود که معاون سرمايه‌گذارى شرکت ملى نفت ايران از مذاکرات چند کشور اروپايى و آسيايى براى سرمايه‌گذارى در صنايع بالادستى نفت و گاز ايران خبر داده است.
سرمایه‌گذاران بی‌نام برای خروج از تنگنای گازی

نمايندگان کشورهاى عضو این مجمع، قرار است علاوه بر بحث درباره چگونگى و ميزان پرداخت حق عضويت و ساماندهی دبيرخانه، درباره نحوه تنظيم و ارسال نامه به وزیران نفت و انرژى کشورهاى عضو براى معرفى نامزد دبيرکلى مجمع، بررسى مسائل مالى نظير تصويب بودجه و دستور جلسه نشست آتى تبادل نظر و تصمیم گیری کنند.

وزیران نفت و انرژى کشورهاى عضو مجمع کشورهاى صادرکننده گاز در سوم دى ماه امسال در مسکو گردهم آمدند و اساسنامه مجمع را تصويب کردند. اعضاى اين مجمع متشکل از کشورهاى روسيه، قطر، الجزاير، ترينيداد و توباگو، ایران، ونزوئلا، ليبى، مصر، نیجریه، بوليوى و گينه استوايى هستند. کشور نروژ نیز به عنوان ناظر در اين جلسات شرکت مى کند.

با وجودی که ايران در تاسیس اين تشکل گازى نقش فعالى داشته است و همراه با روسیه و قطر حدود 58 درصد ذخایر گازی جهان را در اختیار دارند اما تحریم های بین المللی، تعلیق مذاکرات خط لوله صلح و نیز اتکای اروپا به گاز روسیه باعث شده است تا جمهوری اسلامی ایران سال گذشته را در جستجوی کشورهایی خریدار گاز با قیمت مطلوب باشد.

در مقاطعی از سال گذشته تاکنون - به ویژه در 6 ماه اخیر - اظهارنظرهایی از سوی برخی مسئولان دیپلماتیک کشورمان شنیده می شد که سعی داشتند شرکا و خریدارانی تازه بیابند و زمستانی پردرآمد را عاید کشور کنند. کرواسی و ترکیه و بلغارستان و آلمان از جمله کشورهایی بودند که تلاش می شد برای صدور گاز مدنظر قرار بگیرند.

ايران با در اختيار داشتن 16 درصد ذخاير گاز جهان اهداف بلندمدتى را در سند چشم انداز 20 ساله تعريف کرده است. افزايش ظرفيت توليد گاز متناسب با حجم ذخاير کشور به منظور تامين مصرف داخلى و حداکثر جايگزينى با فرآورده هاى نفتى، اتخاذ تدابير و راهکارهاى مناسب براى گسترش اکتشاف نفت و گاز و شناخت کامل منابع کشور، دستيابى به جايگاه دوم جهانى در توليد گاز طبيعى با توجه به ضرورت استفاده از مخازن مشترک، از مهم ترين اهداف تعريف شده در اين سند است.

اگرچه اتکا به منابع نفت و گاز در بلندمدت آسیب های جدی به همراه دارد و توسعه انرژی های جایگزین کم کم تاثیرات خود را بر بهای نفت و گاز گذاشته و خواهد گذاشت، اما ایران همچنان درصدد است تا با بهره برداری از منابع زیرزمینی و یافتن سرمایه گذارانی حتی متعلق به کشورهای در حال توسعه، حضور خود را بازارهای بین المللی حفظ کند و بر آن تداوم بخشد.

بعد از بی اقبالی نسبی گازی ایران در زمستان امسال که از توافقات صورت گرفته میان روسیه و اروپا و پایان تنش های گازی روسیه و اوکراین ناشی می شد، اکنون معاون سرمايه گذارى شرکت ملى نفت ايران از مذاکرات چند کشور اروپايى و آسيايى براى سرمايه گذارى در صنايع بالادستى نفت و گاز ايران خبر داده است.

حجت الله غنيمى فرد در اعلام این خبر، جانب احتیاط را رعایت کرده و اعلام نام شرکا و سرمایه گذاران تازه ایران را منوط به آرامش فضای بین المللی دانسته و با این وصف از گفتن عنوان کشورها پرهیز کرده است.

وی در این باره به خبرگزاری جمهوری اسلامی گفته است: در شرايط فعلى با توجه به وضعيت خاص برخى کشورها عليه طرف هاى قراردادى ايران که با فشارهاى بين المللى همراه مى شود، در زمان حاضر ذکر اسامى اين کشورها يا شرکت ها به صلاح نيست.

به گفته وی، بسيارى از اين کشورها و شرکت هاى خارجى يا با ايران وارد مذاکره شده و يا به توافق هاى قطعى دست يافته اند اما در شرايط کنونى، اعلام اسامی آنها به صلاح نيست.

غنيمى فرد افزوده است: چنانچه محيط بين المللى آرام شود و فشارى بر طرف هاى قراردادى ما اعلام نشود، مى توانيم در آينده اسامى آنها را اعلام کنيم. مذاکرات با برخى از اين کشورها در زمينه صنايع بالادستى نفت و گاز قطعى و رسمى شده است.

این مقام نفتی که از قطعی و رسمی شدن مذاکرات گازی با سرمایه گذاران جدید خبر داده است، ضمن القای فضایی امیددهنده برای خروج کشور از تنگنای گازی، نامی از کشورهای طرف مذاکره به میان نیاورده تا جو ضد ایرانی موجود تاثیری بر روند کار نداشته باشد.


نظر شما :