عادى‌سازى روابط سوريه - امريکا و چالش‌هاى موجود

۱۹ اسفند ۱۳۸۷ | ۱۵:۵۴ کد : ۴۱۲۹ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
ایالات متحده در برقراری روابط با سوریه بسیار جدی به نظر می­رسد. به هر صورت هنگامی که اوباما اولویت خود را حل بحران خاورمیانه قرار می­دهد، لازم است که رابطه خود را با یکی از کشورهای تاثیرگذار بر بحران خاورمیانه عادی کند.
عادى‌سازى روابط سوريه - امريکا و چالش‌هاى موجود

ایالات متحده در برقراری روابط با سوریه بسیار جدی به نظر می­رسد. به هر صورت هنگامی که اوباما اولویت خود را حل بحران خاورمیانه قرار می­دهد، لازم است که رابطه خود را با یکی از کشورهای تاثیرگذار بر بحران خاورمیانه عادی کند. به ویژه این کشور، کشوری همانند سوریه باشد که از سابقه خوبی در مسائل خاورمیانه برخوردار است و ایالات متحد به واسطه آن در گذشته توانسته بود، گام­های مهمی در حل این بحران بزرگ بردارد. گرچه این گام­ها با روی کار آمدن دولت جورج بوش متوقف شد و روند عقب­گرد به خود گرفت.

حال سه روز پس از آن که هیالاری کلینتون وزیر امور خارجه ایالات متحده اعلام کرد، دو گروه عالی رتبه از وزارت امور خارجه امریکا را برای بررسی چگونگی عادی سازی روابط با سوریه به دمشق می­فرستد، جفری فلتمن، معاون وى در امور خاورميانه به سوریه آمده و مذاکرات طولانی نفس­گیری را با طرف­های سوری آغاز کرده است. وی در پايان مذاکرات چهار ساعته وی با ولید معلم وزير امور خارجه سوريه تاکيد کرد، مذاکرات من در راستاى بهبود روابط دو جانبه بسيار سازنده بود.

وی که به همراه دانيل شاپيرو مشاور امنيت ملى امريکا در امور خاورميانه به دمشق آمده با وليد معلم وزير امور خارجه سوريه در حضور بثينه شعبان مشاور رئيس جمهوری در امور اطلاع رسانى و فيصل مقداد معاون وزير امور خارجه ديدار کردند.  

فلتمن در جمع خبرنگاران اظهار داشت، سوريه مى‌تواند نقش بسيار مهم و سازنده‌اى در خاورميانه ايفا کند.

ما در اين ديدار به جزئيات تمام مسائل منطقه و روابط دو جانبه پرداختيم و به اعتقاد ما زمينه‌هاى مشترک زيادى وجود دارد که ما مى‌توانيم با يکديگر همکارى کنيم و به اعتقاد ما سوريه مى‌تواند نقش مهمى در منطقه ايفا کند. من در ديدار با مسئولان سورى هيچ درخواستى را مطرح نکردم و تنها به بررسى مسائل نگران­کننده پرداختم.

وى درباره روابط سوريه و اسرائیل نیز گفت: «امريکا مى‌خواهد مذاکرات صلح ميان دو طرف پيشرفت‌هايى داشته باشد و به اعتقاد من سوريه مى‌تواند به برقرارى ثبات در منطقه کمک کند. دستيابى به صلح فراگير که در برگيرنده‌ توافق ميان سوريه و اسرائيل باشد، همان هدف دولت باراک اوباما رئيس جمهوری امريکاست.

ما خواهان تحقق اين مساله هستيم و من اطمينان دارم که سوريه به تحقق نتايج مثبت در اين زمينه تمايل خواهد داشت. اما نمى‌توان انتظار تغيير اوضاع را از همين امروز داشت. اين مساله زمان زيادى مى‌برد.»  

یکی از چالش­های بزرگی که اکنون در خاورمیانه به وجود آمده، روی کار آمدن دولتی به شدت افراطی به ریاست بنیامین نتانیاهو است که بنا به گزارش­ها قرار است رهبری وزارت امور خارجه خود را نیز به فردی از خود تندروتر یعنی آویگدور لیبرمن، فردی که پیشنهاد داده بود اسیران فلسطینی را در دریای سرخ بریزند و مذاکره کنندگان عرب کنیست را اعدام کنند، بسپرد. در آن صورت روابط سوریه و امریکا شاید بهبود یابد اما به شدت متاثر از رفتارهای اسرائیل نیز خواهد بود. چرا که بسیار واضح است با وجود این که ایالات متحد از روی کار آمدن دولتی افراطی در اسرائیل ابراز نگرانی می­کند اما چاره­ای ندارد جز این که با این دولت کنار بیاید. این طبیعی است که در چنین شرایطی امریکا حاضر نخواهد شد به خاطر سوریه از برخی از خواسته­های اسرائیل صرف نظر کند.

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :