مروری بر سخنان مسئولين کشور درباره سیاست خارجى

۱۶ اسفند ۱۳۸۷ | ۱۵:۲۲ کد : ۴۱۱۰ اخبار اصلی
جمعه‌ها با ديپلماسى ايرانى؛ مرورى بر بخش‌هایی از کلام مسئولان بلندپایه کشور در هفته جاری که حاوی نکته‌ها و موضع‌گیری‌هایی در قبال کشورهای خارجی بوده‌اند.
مروری بر سخنان مسئولين کشور درباره سیاست خارجى

مقام معظم رهبری، رئیس جمهور، معاون اول رئیس جمهور، وزیر امور خارجه، قائم مقام وزارت امور خارجه، نماينده ايران در آژانس انرژى اتمى، سفیر ایران در سازمان ملل، سخنگوی وزیر خارجه، سفيران ايران در سوریه و عراق و نمایندگان مجلس شورای اسلامی مقام هایی هستند که در هفته جاری صحبت‌هایی درباره سیاست خارجی ایران ایراد کرده‌اند.

گزارش البرادعی اصلا خوب نبو

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام در خطبه های نماز جمعه هفته گذشته تهران با اشاره به گزارش اخير البرادعى گفت: اين گزارش اصلا خوب نبود و آقاى البرادعى صريحا گفت که ايران نبايد به سمت کارهاى نظامى برود اما ابهام را گذاشت که چرا پروتکل الحاقى را اجرا نمى کنند با اينکه ما هنوز پروتکل را امضا نکرده ايم اما آن را مدتى اجرا کرديم براى آنکه آنها اطمينان پيدا کنند اما وقتى ديديم اطمينان خود را اعلام نمى کنند اجراى آن را متوقف کرديم البته حق داشتيم چرا که اين يک همکارى زيادتر از حد لازم بود که چند صباحى انجام شد.

هاشمی رفسنجانی ادامه داد: همچنين ايشان صحبت از سوال هاى تکرارى امريکايى ها مى کنند. آنها هر سوالى را مطرح مى کنند و طرح اين ها جزو وظايف آژانس هسته‌اى و البرادعى نيست همچنين صبحت از نيروگاه آب سنگين اراک مى کنند که اصلا به آنها ربطى ندارد و راه مستقلى است به هر حال در اين گزارش حرف هاى دو پهلو زده شده و بهانه دست ديگران داده است با حرکتى که در بوشهر انجام شده دشمنان انقلاب حرف هاى نسنجيده‌ خود را تکرار مى کنند.

به روابط خوب ايران و کشورهاى خليج فارس حسادت مى‌کنند

وزير امور خارجه‌ کشورمان در کنفرانس خبرى مشترک با فرستاده‌ ويژه‌ پادشاه بحرين گفت: طبيعى است که مناسبات خوب و سياست کلى جمهورى اسلامى ايران که استقرار و تقويت مناسبات صميمانه و رو به گسترش با کشورهاى حوزه‌ خليج فارس مى‌باشد، مورد حسادت و يا برخى بدفهمى‌ها و القائات قرار گيرد که در چنين مواردى تدبير خوب متوليان کشورهاى ما مسير درست و روشن مناسبات را ترسيم مى‌کند.

متکى با اشاره به برخى مسائل پيش آمده در روابط ايران و بحرين در طى روزهاى گذشته، خاطرنشان کرد: طى روزهاى گذشته برخى اظهارات و يا مکتوبات و القائاتى که در اين زمينه ايجاد شد، سعى داشت بهانه‌هايى با تصويرى از حسادت را در روابط دو کشور ترسيم کند اما روساى دو کشور و شخص پادشاه بحرين و دکتر احمدى‌نژاد در اين زمينه ابتکار عمل را به دست گرفتند و با دستور دکتر احمدى‌نژاد، آقاى محصولى در کنفرانس منامه شرکت و پيام دوستى و مودت رييس‌جمهور را به پادشاه بحرين انتقال داد.

بايد شرايط جهان را در راستاى بهبود وضعيت ملت‌ها تغيير دهيم

رييس‌جمهور با بيان اين‌که "ملت‌هاى ايران و کنيا در جبهه دفاع از عزت و شرف براى پيشرفت انسان‌ها قرار دارند" گفت: امروز بايد دست در دست هم، شرايط جهان را در راستاى بهبود وضعيت ملت‌ها تغيير دهيم.

محمود احمدى‌نژاد در ديدار «رايلا اودينگا» نخست‌وزير کنيا توانمندى‌ها و استعدادهاى دو کشور را فراوان دانست و اظهار کرد: شرايط امروز جهان فرصت‌هاى زيادى را در اختيار ايران و کنيا قرار داده است تا با استفاده هوشمندانه از آن‌ها و ايستادگى در برابر دشمنان به پيشرفت دست يابند.

جمهوری اسلامی ایران دوست و برادر همه کشورهای منطقه است

رئیس جمهور سیاست قطعی و اصولی جمهوری اسلامی ایران را گسترش روابط با کشورهای همسایه و مسلمان دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران با همه کشورهای منطقه دوست و برادر و معتقد است که دوستی و برادری باید روز به روز نیز گسترش یابد.

محمود احمدی نژاد در دیدار شیخ خالد بن احمد آل خلیفه وزیر امور خارجه بحرین گفت: جمهوری اسلامی ایران پیشرفت و عزت بحرین را همانند پیشرفت و عزت خود می داند.

هيچ مشکلى در تامين کيک زرد نداريم

نماينده دائم ايران در آژانس بين‌المللى انرژى اتمى از تصويب متن بيانيه کشورهاى عضو جنبش غيرمتعهدها در آژانس بين‌المللى انرژى اتمى خبر داد و گفت: بار ديگر بيش از 100 کشور عضو آژانس بين‌المللى انرژى اتمى از حق ايران در داشتن انرژى و تکنولوژى صلح‌آميز هسته‌اى حمايت کردند.

علی اصغر سلطانيه هم‌چنين در پاسخ به سوالى مبنى بر اين که برخى اخبار از تمام شدن کيک زرد ايران حکايت داشت، با رد اين اخبار اين مسائل را شايعه‌ دانست و افزود: همان‌گونه که در گزارش مديرکل ديديم، کارخانه فرآورى اورانيوم در اصفهان (U.C.F) بدون هيچ مشکل فنى به کار خود ادامه مى‌دهد و بديهى است کيک زرد معادن ايران نيز که با موفقيت توليد مى‌شود در صورت لزوم مورد استفاده قرار خواهد گرفت؛ از اين رو هيچ مشکلى در تامين کيک زرد وجود ندارد.

تکرار ادعاهاى ناموجه دولت پيشين آمريکا باعث تاسف است

ايران از سخنان سفير آمريکا در سازمان ملل عليه برنامه‌ هسته‌اى ايران و متهم کردن تهران به حمايت از تروريسم به شدت انتقاد کرد و آن را ادعاهايى "پوچ و بى پايه و اساس" خواند.

محمد خزاعى، سفير ايران نزد سازمان ملل در نامه‌اى که در اختيار رييس شوراى امنيت سازمان ملل قرار گرفت،‌ اظهار داشت: باعث تاسف است که شوراى امنيت يک بار ديگر ادعاهايى بى اساس را عليه جمهورى اسلامى ايران از سوى نماينده‌ آمريکا در نشست شوراى امنيت درباره‌ عراق شنيد.

سیاست های ایران و سوریه در منطقه موثر بوده است

سید احمد موسوی گفت: سیاست های که امروز این دو کشور در منطقه اتخاذ کرده اند موثر واقع شده است که نشانه آن مقاومت است، مقاومتی که مردم منطقه به دنبال آن هستند.

سفیر ایران در سوریه به موضوع تغییر در دولت آمریکا اشاره کرد و گفت: اینکه رئیس جمهور جدید آمریکا دم از تغییر در رفتار دولت متبوعش در منطقه می زند باید در عمل دیده شود، اگر آمریکا می خواهد در منطقه تغییر ایجاد کند خود باید در سیاست هایش این موضوع را عملی کند، چرا که مردم منطقه به دنبال تغییر رفتار آمریکا هستند.

(مقامات) ایران و عراق برای رفت و آمد نیاز به دعوت ندارند

محمود احمدی نژاد با بیان اینکه روابط دو کشور ایران و عراق روابط بسیار ممتاز است تاکید کرد: امروز دو کشور همسایه ایران و عراق روابطشان به قدری صمیمی است که برای دیدار و رفت و آمد نیاز به دعوت و تنظیم وقت ندارند.

سران جنايتکار رژيم صهيونيستى بايد به محاکمه کشيده شوند

دکتر داودى معاون اول رييس جمهور در دیدار با نخست وزير سوريه گفت: جمهورى اسلامى ايران علاقه مند است روابط اقتصادى خود را با سوريه به سطح روابط سياسى دو کشور برساند .

معاون اول رييس جمهور با قدردانى از مواضع انسان دوستانه ملت و دولت سوريه در حمايت از مردم غزه گفت : دو کشور ايران و سوريه که پيشقدم در حمايت از مردم غزه بودند بايد در بازسازى اين منطقه فعال باشند و همچنين بتوانند سران جنايتکار رژيم صهيونيستى را در دادگاه بين المللى به محاکمه بکشانند.

از گفتگوى گروه‌هاى فلسطينى براى حل اختلافات‌ استقبال مى‌کنيم

حسن قشقاوى تصريح کرد: اختلاف و چنددستگى ميان گروه‌هاى مختلف فلسطينى تنها به زيان آرمان ملى فلسطين و موجب آسيب رساندن به حقوق کامل فلسطينيان خواهد شد و دشمن صهيونيستى و حاميان بين‌المللى‌اش بيشترين بهره‌بردارى‌ها را از اين وضعيت خواهند برد.

وى افزود: ما از شنيدن اخبارى مبنى بر توافق گروه‌هاى مختلف فلسطينى به‌ويژه حماس و فتح جهت گفت‌وگو براى حل اختلافات فى‌مابين و تشکيل دولت وحدت ملى خرسند بوده و از اين گفت‌وگوها استقبال مى‌کنيم.

گسترش روابط ایران و عراق دشمنان جدى دارد

آيت‌الله خامنه‌اى در دیدار با رئیس جمهور عراق فرمودند: البته روابط نزديک ايران و عراق و گسترش اين روابط، دشمنان جدى دارد که بايد مراقب برخى وسوسه‌ها و القائات بود.

ايشان حضور نظاميان امريکايى و انگليسى و کارشناسان و نيروهاى امنيتى آنها در عراق را به ضرر اين کشور دانستند و تأکيد کردند: نظاميان اشغالگر بايد هرچه زودتر از عراق خارج شوند؛ زيرا هر يک روزى که خروج آنها به تأخير بيفتد به ضرر ملت عراق خواهد بود.

تکذیب خبر درخواست طالبانی برای بخشش غرامت جنگ

منوچهر متکی وزیر خارجه، قطعی شدن حضور خود در اجلاس رم را تایید نکرد و گفت: این موضوع فعلا در حال بررسی است.

وی اخبار منتشر شده درخصوص درخواست جلال طالبانی رئیس جمهورعراق از مقامات ایرانی در جریان سفر اخیر به تهران مبنی بر بخشش غرامت جنگ 8 ساله رژیم سابق عراق با ایران را تلویحا تکذیب کرد و گفت : من چنین مسئله ای را نشنیده ام .

وزارت امور خارجه تعرض به شیعیان را با جدیت پیگیری کند

علیرضا سلیمی نماینده مجلس در تذکری آیین نامه ای گفت: این روزها در عربستان و پاکستان نسبت به شیعیان جسارت هایی شده و به جرم شیعه بودن آنان، تعدادی را به شهادت رسانده اند.

سلیمی تاکید کرد: وزارت امور خارجه باید دیپلماسی فعال تری را در رابطه با کشتار شیعیان اتخاذ کند.

آزادى قريب‌الوقوع يک ديپلمات ايرانى در عراق

حسن کاظمى قمى سفير ايران در بغداد اظهار داشت: 2‌هفته پيش صليب سرخ طى نامه‌اى خبر از آزادى 2 نفر از ايرانيان دربند نيروهاى آمريکايى مستقر در عراق داد.

وى افزود: يکى از اين دو نفر، جزو 5 ديپلماتى است که در دى ماه سال 85 در جريان حمله نيروهاى آمريکايى به کنسولگرى ايران در اربيل دستگير شدند.

مقابله به مثل با مصر در صورت پذیرش گروهک منافقین

قائم مقام وزارت امور خارجه، با اشاره به انتشار اخبارى در مورد تصميم دولت مصر مبنى بر پذيرش منافقين در اين کشور، گفت: مصرى‌ها تاکنون نسبت به ما اشتباهات زيادى مرتکب شده‌اند ولى بعيد مى‌دانم در اين صحنه با ما قصد هم‌آوردى داشته باشند.

حسين شيخ‌الاسلام در پاسخ به سوالى در مورد برخى اخبار مبنى بر تمايل دولت مصر براى پذيرش گروهک تروريستى منافقين، گفت: اگر مصر چنين اشتباهى را مرتکب شود زمينه‌اى براى مقابله به مثل با آن فراهم مى‌شود و ما مقابله به مثل مى‌کنيم.

آمريکا براى اظهارنظر درباره وضع حقوق بشر مشروعيت ندارد

حسن قشقاوى سخنگوى وزارت امور خارجه ضمن رد گزارش سالانه وزارت امور خارجه آمريکا در خصوص ايران، اظهار داشت: اين گونه اتهامات تکرار مواضع گذشته آمريکا درمورد جمهورى اسلامى ايران است که براى افکار عمومى جهانى بى‌اعتبار و فاقد هر گونه ارزشى است.

وی با اشاره به نقض گسترده حقوق بشر و آزادى هاى مدنى و مذهبى به ويژه پس از 11 سپتامبر 2001 در آمريکا افزود: ايالات متحده تا زمانى که خود يکى از مهم ترين کشورهاى ناقض حقوق بشر و اقليت‌ها در جهان به شمار مى‌رود از مشروعيتى براى اظهارنظر در خصوص وضعيت حقوق بشر در ديگر کشورها برخوردار نيست.

موضوع غرامت جنگ عراق بحث اول ما نيست

حسین شیخ الاسلام قائم مقام وزارت امور خارجه در برنامه تلویزیونی نگاه یک در پاسخ به اين پرسش که آيا در سفر جلال طالبانى بحث‌هايى مربوط به بخشيده شدن غرامت جنگى عراق به ايران مطرح شده است يا خير؟ اظهار کرد: چنين مساله‌اى مطرح نيست؛ هم‌اکنون وقت کمک به مردم عراق است تا ساختارها و سازمانى که براى دموکراسى نياز دارد را بسازد.

وی ادامه داد: صدام شروع‌کننده‌ جنگ بود و غرامت نيز براى آن مترتب است و بايد بر روى آن کار شود اما اين مساله بحث اول ما نيست.

درخواستی از سوى ايران براى ميانجى‌گرى ترکيه نبوده است

حسن قشقاوى در پاسخ به سوالى در مورد پيشنهاد ميانجى‌گرى ايران به ترکيه در مورد روابط با آمريکا که اردوغان آن را در يک مصاحبه عنوان کرده بود گفت: بين ايران و آمريکا کانال مسدود‌ شده‌اى وجود نداشته و در طول اين سى سال در چارچوب ديپلماتيک و دفاتر حفاظت منافع تبادل نظرها صورت گرفته و حادثه‌ غيرمترقبه‌اى روى نداده و کانالى مسدود نشده که کسى بخواهد آن را باز کند.

قشقاوى تصريح کرد: هيچ درخواستى از سوى جمهورى اسلامى ايران براى مذاکره و ميانجى‌گرى ترکيه در مورد روابط با آمريکا صورت نگرفته است.

دولت مصر در آينده پشيمان خواهد شد

نايب رييس کميسيون امنيت ملى و سياست خارجى مجلس گفت: اختصاص پايگاه به گروهک تروريستى منافقين براى کشور مصر به مصلحت نمى‌باشد و هزينه‌هاى سنگينى را در پى خواهد داشت.

حجت‌الاسلام حسين سبحانى‌نيا اظهار داشت: واقعيت اين اقدام دولت مصر هنوز جاى بحث دارد، ولى آنچه مسلم است با انجام اين عمل ضمن عوارض سوء حضور اين گروهک، دولت مصر در آينده پشيمان خواهد شد.

تنب بزرگ و کوچک و ابوموسى بخش تفکيک ناپذير ايران بوده است

حسن قشقاوى مفاد مندرج در بيانيه نشست وزيران امور خارجه شوراى همکارى خليج فارس در رياض درباره سه جزيره ايرانى تنب کوچک، تنب بزرگ و ابوموسى را دخالت در امور داخلى ايران خواند و آن را رد کرد.

وی با تاکيد بر ايرانى بودن اين جزاير افزود: اين سه جزيره در طول تاريخ بخش تفکيک ناپذير سرزمين ايران بوده است و ادعاهايى که گهگاه از سوى برخى محافل در اين خصوص مطرح مى‌شود از نظر حقوقى بى‌پايه و اساس بوده و کمترين خدشه‌اى را به حاکميت ايران بر اين جزاير وارد نخواهد کرد.

اروپا تحرکات علیه اعتقادات اقلیت‌های دینی را نادیده نگیرد

یوناتن بت کلیا نماینده آشوریان ایران در مجلس شورای اسلامی در دیدار مقام پارلمانی دانمارک گفت: متاسفانه شاهد تحرکات علیه اعتقادات اقلیت های دینی در بعضی از کشورهای اروپایی و مسیحی هستیم.

نماینده آشوریان ایران افزود: ما معتقدیم که توهین های صورت گرفته در بعضی از کشورهای اروپایی ممکن است خواست دولت های آنان نباشد ولی ما انتظار داریم دولت ها هتاکان را کنترل کنند تا زمینه همزیستی مسالمت آمیز اقلیت های دینی در کشورهای مسیحی نیز فراهم شود.

احتمال تجديد نظر در اعزام زائران به عربستان

رئيس کميسيون امنيت ملى و سياست خارجى مجلس گفت: متاسفانه دولت عربستان برخوردهاى خارج از موازين با زوار ايرانى انجام مى‌دهد، بنابراين تجديدنظر در امر اعزام زائران ايرانى حج عمره به عربستان اقدامى به حق است.

علا‌ءالدين بروجردى افزود: حج عمره عملى مستحب و ارزشمند است، اما بايد شرايط اوليه براى حفظ حرمت زائران خانه خدا محفوظ باشد، ولى متاسفانه مدتى است که دولت عربستان که مسئوليت رسمى و بين‌الاسلامى و ميهمان‌نوازى معنوى برعهده دارد برخوردهاى خارج از موازين با زوار ايرانى انجام مى‌دهد.

مذاکره با مجامع سازمان ملل در مورد فلسطین يک رويکرد عقيم است

رهبر معظم انقلاب در اجلاس بين‌المللى حمايت از مردم فلسطين اظهار داشتند: مغالطه‌ بزرگ ديگر آن است که گفته شود تنها راه نجات ملت فلسطين، مذاکره است! مذاکره با کى؟ با رژيم غاصب و زورگو و گمراهى که جز به زور، به هيچ اصل ديگرى معتقد نيست؟ آنان که به اين بازيچه و فريب خود را دلخوش کردند چه به دست آوردند... يا مذاکره با امريکا و انگليس که بزرگترين گناه را در ايجاد و حمايت از اين غده سرطانى مرتکب شده‌اند؟ و خود پيش از آن‌که ميانجى باشند طرف دعوايند؟ ... مذاکره با مجامع وابسته به سازمان ملل هم يک رويکرد عقيم ديگر است. سازمان ملل شايد در کمتر نمونه‌اى همچون مساله فلسطين، مورد آزمونِ افشاگر و رسواکننده قرار گرفته باشد.

وزارت اطلاعات جنايتکاران صهيونيست را شناسايى مى‌کند

غلامحسين محسنى اژه‌اى وزير اطلاعات روز چهارشنبه در حاشيه کنفرانس بين‌المللى حمايت از "فلسطين مظهر مقاومت، غزه قربانى جنايت " در خصوص محاکمه سران جنايتکار رژيم صهيونيستى گفت: وزارت اطلاعات در جهت شناسايى جنايتکاران رژيم صهيونيستى و معرفى آنها به قوه قضائيه اقدام خواهد کرد.

اژه‌اى ادامه داد: ايران تلاش‌هاى خوبى در اين رابطه انجام داده و از کشورهاى اسلامى نيز مى‌خواهيم در اين راستا مساعدت‌هاى لازم را به ايران بکند.

تفاوت اجلاس تهران با شرم‌الشيخ مثل فرق انسان با شيطان است

محمود احمدى‌نژاد در حاشيه کنفرانس بين‌المللى حمايت از "فلسطين مظهر مقاومت، غزه قربانى جنايت " درخصوص فرق اين اجلاس با کنفرانس شرم‌الشيخ گفت: فرق کنفرانس بين‌المللى حمايت از فلسطين با اجلاس شرم‌الشيخ، فرق انسان با شيطان است.

وى با تاکيد بر اينکه در قضيه فلسطين تمام ملت‌ها و دولت‌هاى آزاده خروشيده‌اند، گفت: جبهه پاکى، عدالت و خوبى در قضيه فلسطين يک طرف ايستادند و جبهه اشرار در سوى ديگر مقابل جبهه پاکى قد علم کردند.


نظر شما :