تحولات جالبى در ايالات متحده در حال وقوع است

۲۰ فروردین ۱۳۸۶ | ۱۷:۲۵ کد : ۴۱ اخبار اصلی
مردم آمريکا، تشنه اصالت و صداقت هستند و اين همان چيزى است که باراک اوباما، سناتور سياپوست ايالت ايلينويز و کانديداى احتمالى انتخابات رياست‌جمهورى در سال 2008، به آن‌ها مى‌دهد. اوباما مى‌تواند تأثير چشمگيرترى از آن چه هواداران هيلارى کلينتون مى‌پندارند، در تحولات منتهى به انتخابات رياست جمهورى داشته باشد.

در ميزگرد دستور جلسات منطقه‌اى  ايالات متحده آمريکا که در یکی از جلسات محمع جهانی اقتصاد در داوس سوییس برگزار شد، پل لوديسينا، گرداننده‌ى ميزگرد و رئيس هيات مديره‌ى انستيتو کرنى در آمريکا، در ابتداى جلسه اظهار اميدوارى کرد که بحث‌ها تنها محدود به ايران و عراق نشود و از حاضران در جلسه که تا ديروقت براى تماشاى سخنرانى سالانه پرزيدنت بوش در کنگره آمريکا، موسوم به سخرانى «وضعيت کشور» بيدار مانده بودند، خواست تا مسائل داخلى پراهميتى که پيش روى آمريکا قرار دارد را نيز مورد بررسى قرار دهند. هر چند دامنه‌ى بحث‌ها در اين ميزگرد گسترده و فراگير بود، اما با اين حال مسئله ايران و عراق همچنان در کانون توجه حاضران قرار داشت.

 

شرکت‌کنندگان در این جلسه  ديويد آر. گرگن، آريانا هافينگتون، نيکلاس. دي. کريستوف، جى نوردلينگر وگرداننده جلسه  پل اي. لوديسينا بودند.

ديويد آر. گرگن، مدير مرکز رهبرى عمومى در دانشگاه هاروارد، اين ايده را مطرح کرد که سخنرانى واقعى «وضعيت کشور»، سخنراني  بوش درباره استراتژی جدید در عراق بود. گرگن با اشاره به اين که اکنون بهترين زمان براى توافق ميان دو حزب دمکرات و جمهورى‌خواه در مورد مسئله عراق است، گفت انتظار دارد که طرحى در مورد عراق با همراهى عده‌اى از نمايندگان جمهوريخواه در مجلس نمايندگان به تصويب برسد. اما او در عين حال از اين احتمال اظهار نگرانى کرد که بمباران و آغاز درگيرى نظامى با ايران پيش از هر گونه بحث و گفتگوى جامعى در مجلس و کنگره آغاز شود.

گرگن در عين حال گفت که «نشانه‌هايى از تغيير» در ايالات متحده به چشم مى‌خورد. گرگن گفت: «ما نبايد بدبين باشيم»، چرا که تحولات جالبى در ايالات متحده در حال وقوع است. در مورد مسائلى چون بيمه و پوشش‌هاى درمانى، ايالت‌هاى مختلف کارى را که کنگره نمى‌کند خود انجام مى‌دهند و کارآفرينان و مددکاران اجتماعى نيز در جوامع محلى مشغول فعاليت هستند. او با اشاره به کانديداتورى سياستمداران سياهپوست از سوى حزب جمهورى‌خواه، گفت: «ما شاهد پيدايش نسل جديدى از سياهان در دوران پس از جنبش حقوق مدنى هستيم.» گرگن پس از طرح مواردى درباره بهبود وضعيت سياهان فعال در صحنه سياسى آمريکا، ساخت ديوار حائلى در مرز آمريکا و مکزيک بدون مشورت با دولت مکزيک را عملى «شرم‌آور» خواند.

آريانا هافينگتون، دبير سايت هافينگتون پست، گفت: «مسئله عراق بر همه چيز سايه افکنده است. اگر ما موفق به بهبود اوضاع عراق نشويم، قادر نخواهيم بود تا درباره مسائل مهم داخلى به پيشرفت چشمگيرى دست پيدا کنيم.» هافينگتون به شرکت‌کنندگان در ميزگرد گفت که مردم آمريکا، تشنه اصالت و صداقت هستند و اين همان چيزى است که باراک اوباما، سناتور سياپوست ايالت ايلينويز و کانديداى احتمالى انتخابات رياست‌جمهورى در سال 2008، به آن‌ها مى‌دهد. هافينگتون گفت که باراک اوباما مى‌تواند تÞثير چشمگيرترى از آن چه هواداران هيلارى کلينتون مى‌پندارند، در تحولات منتهى به انتخابات رياست جمهورى داشته باشد. هافينگتون گفت که درباره مسائل داخلى آمريکا، «بحثى عميقاً اخلاقى درباره‌ى فقر و بى‌عدالتى» جريان دارد.

نيکلاس دي. کريستف، يادداشت‌نويس روزنامه‌ى نيويورک تايمز نيز با اظهار شک و ترديد در مورد چرخش‌هاى ناگهانى در سياست‌ آمريکا و جدى بودن مجموعه‌اى از حرف‌ها و بحث‌ها، در مورد مسئله بى‌تجربگى باراک اوباما که اغلب از سوى رقباى سياسى او مورد اشاره قرار مى‌گيرد، گفت اوباما شخص بى‌تجربه‌اى نيست. او تجربه زندگى در خارج از کشور ـ اندونزى ـ را دارد و به زبان اندونزيايى هم حرف مى‌زند.

کريستف همچنين در سخنان خود به مسئله کره شمالى نيز اشاره کرد و گفت وضعيت اين کشور به طور بالقوه تنها مى‌تواند بدتر شود. کريستف درباره مسئله مهاجران نيز، با نقل قول از روزنامه‌نگارى به نام جيمز اسکاتى رستون، گفت: «ايالات متحده براى آمريکاى لاتين همه کار مى‌کند، به جز اين که درباره‌شان بخواند و چيز ياد بگيرد.»

جى نوردلينگر، يکى از دبيران ارشد مجله نشنال ريويو نيز سخنان خود را به مسائل داخلى مطرح شده در سخنرانى سالانه بوش در کنگره اختصاص داد و مهاجرت، بيمه‌هاى درمانى و تامين اجتماعى را از جمله مهم‌ترين مسائل پيش روى جامعه آمريکا دانست.  

 


نظر شما :