فرار از فروپاشى رهبران اروپا را در بروکسل گرد هم آورد

۱۳ اسفند ۱۳۸۷ | ۱۴:۵۰ کد : ۴۰۸۰ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
در پی تشدید بحران اقتصادی و مورد تهدید قرار گرفتن کشورهای عضو اتحادیه اروپا به فروپاشی مالی، رهبران ۲۷ کشور عضو روز یکشنبه اول مارس در بروکسل گردهم‌ آمدند تا درباره اقدام‌های بعدی خود برای مبارزه با بحران مالی و رکود اقتصادی گفت‌وگو کنند.
فرار از فروپاشى رهبران اروپا را در بروکسل گرد هم آورد

در پی تشدید بحران اقتصادی و مورد تهدید قرار گرفتن کشورهای عضو اتحادیه اروپا به فروپاشی مالی، رهبران ۲۷ کشور عضو روز یکشنبه اول مارس در بروکسل گردهم‌ آمدند تا درباره اقدام‌های بعدی خود برای مبارزه با بحران مالی و رکود اقتصادی گفت‌وگو کنند. هدف این نشست تفاهم سریع بر سر قواعد تازه جهت تنظیم بازارهای مالی و مبارزه با رکود اقتصادی است.

در نشست فوق‌العاده روز یکشنبه‌ بروکسل، همه‌ رهبران ۲۷ کشور اتحادیه اروپا حضور داشتند و نزدیک به سه ساعت درباره بحران اقتصادی و چگونگی حل و فصل اختلاف­هایشان برای از بین بردن موانع حل بحران به گفت و گو نشستند. کسری بودجه‌ دولت‌ها، سیستم نظارت مالی، کمک‌های میلیاردی برای کشورهای شرق اروپا و حمایت‌های دولتی از صنایع خودروسازی، از دیگر موضوع‌های اساسی بحث این اجلاس فوق‌العاده بودند.  

در رویارویی با بحران مالی و رکود اقتصادی، اتحادیه‌ اروپا دچار اختلاف و چنددستگی است و هر چه زمان می‌گذرد، یافتن نسخه‌ای واحد که مورد پذیرش همگان باشد، دشوارتر می‌شود. رسانه‌های اروپایی خبر از خطر انشقاق‌ در اتحادیه اروپا می‌دهند. اختلاف در راه‌های مقابله با بحران مالی و اقتصادی، کشورهای عضو اتحادیه را به فقیر و غنی، کوچک و بزرگ و قدیمی و جدید تقسیم کرده است. دلیل اصلی که باعث شد میرک توپولانک، نخست‌وزیر جمهوی چک که ریاست دوره‌ای شورای اتحادیه‌ اروپا را برعهده دارد، خواستار برگزاری نشست فوق‌العاده سران اتحادیه شود. نخست‌وزیر چک می‌گوید: «همه‌ ما بدون استثنا درگیر این بحران هستیم و تنها با اقدام‌های هماهنگ ‌شده و مشترک می‌توانیم بر این بحران غلبه کنیم. از این ‌رو همه‌ کشورهای عضو باید در اقدام‌های ملی، به حقوق و قواعد اتحادیه احترام بگذارند و به طور تنگاتنگ با یکدیگر هماهنگ باشند.»

کشورهای تازه ‌راه یافته به اتحادیه‌ اروپا مخالف اقدام‌های حمایت‌گرانه‌ برخی کشورهای قدیمی در مورد صنایع خودروسازی کشورهای خود هستند. این کشورها پیش از تشکیل اجلاس فوق‌العاده سران ، نشستی برای هماهنگ‌کردن نقطه‌نظرات خود تشکیل دادند.  

در برخی از این کشورها، همچون مجارستان و لیتوانی، بحران مالی اثرات بسیار وخیمی به‌جای گذاشته است. نخست‌وزیر مجارستان هفته‌هاست که خواهان توجه بیشتر اتحادیه اروپا به کشورهای شرق و مرکزی اروپا شده است. نخست‌وزیر مجارستان می‌گوید: «این بحران نشان داد که نمی‌توان تنها به بخش‌هایی از اتحادیه اروپا توجه نشان داد. به گفته‌ وی، برای دستیابی به ثبات باید تدابیری اتخاذ کرد که همه‌ جوانب را مورد توجه قرار دهد، صرف‌ نظر از این که کشوری در محدوده‌ اتحادیه‌ اروپا باشد یا نه.»

این در حالی است که کشورهای فرانسه، اسپانیا و ایتالیا درصدند با بسته‌های میلیاردی به کمک صنایع خودروسازی کشورهایشان بشتابند. در فرانسه نیوکلا سارکوزی برای این منظور یک بسته‌ سه میلیارد یورویی آماده کرده است.   

اما آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، خواهان یکپارچگی دولت‌های اروپایی در مبارزه با بحران مالی و رکود اقتصادی است. صدراعظم آلمان شنبه، ۲۸ فوریه گفت: «یک تفاهم سریع بر سر قواعد تازه برای تنظیم بازارهای مالی بین‌المللی ضروری است. اتحادیه اروپا باید با وحدت‌نظر، از وقوع دوباره‌ چنین بحران مالی شدیدی جلوگیری کند.»

ژوزه مانوئل باروسو، رئیس کمیسیون اروپا نیز نسبت به اقدا‌م‌های غیرمسئولانه‌ یک­جانبه برای مقابله با بحران مالی و رکود اقتصادی هشدار داد و گفت: «کارگران و خانواده‌های بسیاری در اروپا و تمام جهان به خاطر انحصارطلبی‌ها در بازارهای مالی در عذاب هستند. مردم از ما انتظار دارند که قواعد بازی را تغییر دهیم و ما مجاز نیستیم به این انتظارها بی‌توجهی کنیم.»  

پیش از این نشست نزدیک به یک هفته پیش در روز 22 فوریه، صدراعظم آلمان از سران کشور اروپایی عضو گروه ۲۰ خواسته بود که با شرکت در نشستی در برلین برای خروح از بحران اقتصاد جهانی چاره­اندیشی کنند. در این نشست رهبران حاضر اروپایی خطوط اصلی سیاست اروپا در زمینه ‌نظم جدید در بازار مالی را برای شرکت در اجلاس ماه آوریل گروه ۲۰ در لندن تعیین کردند.

قرار است رهبران ۲۰ کشور صنعتی در آستانه‌ صنعتی‌ شدن جهان، در روز دوم ماه آوریل سال جاری در لندن حاضر شوند تا راهبرد و راهکارهای یک نظم جدید بازار مالی جهانی را مشخص کنند. 

در بیانیه‌ پایانی این نشست آمده است، ما امروز یک بار دیگر تصریح می‌کنیم که تمام بازارها و تولیدات مالی و نیز شرکت‌کنندگان در این بازارها، بدون استثناء و صرف نظر از این که مقر آنها در کجا باشد، باید زیر نظر یک نهاد نظارتگر یا تنظیم‌‌کننده قرار گیرند. این نظارت شامل شرکت‌هایی خواهد شد که پول مردم را به صورت سهام یا اوراق بهادار به جریان می‌اندازند و نیز صندوق‌های تأمین سرمایه‌گذاری که ریسک بالایی دارند. آژانس‌هایی که نرخ‌‌گذاری کرده و ریسک‌ها را ارزیابی می‌کنند نیز باید زیر پوشش نظارت قرار گیرند.  

تدوین منشور اقتصادورزی پایدار از دیگر نتایج اجلاس برلین بود. هدف از تدوین این منشور ایجاد یک چارچوب اقتصادی نظم جهانی به منظور اجتناب از بروز بحران‌ها است.

از نظر رهبران کشورهای قدرتمند اقتصادی اروپا، باید از صندوق بین‌المللی پول به منزله‌ نهاد مدیریت‌کننده‌ بحران، حمایت بیشتری به‌عمل آید. آنها همچنین پشتیبانی خود را از دو برابر کردن سرمایه‌ صندوق بین‌المللی پول اعلام کردند.  

در نشست برلین همچنین تاکید شد، باید اصلاحاتی را در زمینه‌ ابزارهای اعطای اعتبارات این صندوق بین‌‌المللی در نظر گرفت. در صورتی که بانک جهانی و بانک اروپا آمادگی خود را برای اعطای اعتبارات بیشتر به منظور بازسازی و توسعه اعلام کنند، رهبران اقتصادی اروپا از آن استقبال خواهند کرد.

از صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی به عنوان مهمترین نهادهای مالی جهان خواسته شده است، در چارچوب اقداماتی کاملا شفاف و دقیقا زمان‌بندی‌شده، اصلاحاتی را در هر دو نهاد عملی سازند. 

نیکولا سارکوزی رئیس جمهوری فرانسه از کشورهای گروه ۲۰ خواسته است، تلاششان را برای موفقیت اجلاس دوم آوریل در لندن بیشتر کنند. نیکولا سارکوزی در این باره گفت: «جهانیان چاره‌ای جز نوسازی در نظام مالی جهانی ندارند و به همین دلیل نشست لندن از اهمیتی تاریخی برخوردار است.»

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :