ليبرمن: ما خواهان تشکيل دو کشور مانند قبرس هستيم

۱۲ اسفند ۱۳۸۷ | ۱۸:۲۲ کد : ۴۰۷۶ اخبار اصلی
پس از آن که رسانه­ها زمزمه های وزیر امور خارجه شدن اویگدور لیبرمن را منتشر کردند، وی مصاحبه­هایی را آغاز کرده تا بدین ترتیب افکار و عقایدش را با رسانه­ها در میان بگذارد.
ليبرمن: ما خواهان تشکيل دو کشور مانند قبرس هستيم

پس از آن که رسانه­ها زمزمه های وزیر امور خارجه شدن اویگدور لیبرمن را منتشر کردند، وی مصاحبه­هایی را آغاز کرده تا بدین ترتیب افکار و عقایدش را با رسانه­ها در میان بگذارد.

رهبر حزب بيت نو اسرائیل در تازه­ترین اظهار نظر درباره چگونگی تشکیل فلسطین و اسرائیل گفت: «ما خواهان تشکيل دو کشور بر اساس همان طرحى هستيم که در قبرس انجام شد.»

آويگدور ليبرمن، در گفت‌وگو با روزنامه واشنگتن پست درباره اين که آيا با ديدگاه جورج بوش، رئيس جمهوری ایالات متحد امريکا مبنى بر ضرورت تشکيل دو کشور فلسطين موافق است يا خير، اظهار داشت، من و آ‌ريل شارون، نخست وزير سابق اسرائيل در زمان واگذارى غزه در سال 2005 اختلاف زيادى داشتيم، من به شارون گفتم برو و يک کشور فلسطينى بدون حضور حتى يک يهودى تشکيل بده چون با تشکيل يک کشور دو مليتى ما در اقليت قرار مى‌گرفتيم. پيشنهاد ما بر طرح تبادل زمين و جمعيت دقيقا مانند آنچه که در قبرس انجام شد، استوار بود.

ليبرمن در ادامه گفت: «فلسطينى‌ها خواهان تشکيل کشورى از رود اردن تا دريا هستند، ايهود باراک، وزير دفاع اسرائيل پيشنهاد ديوانه‌وارى مبنى بر بازگشت به مرزهاى 1967 را مطرح کرد که ياسر عرفات رئيس سابق تشکيلات خودگردان فلسطين آن را رد کرد. شارون نيز از نوار غزه چشم پوشى کرد، در کنفرانس صلح آناپوليس در سال 2007 نيز دولت چپ‌گرا پيشنهادهای عجيب و غريب ديوانه وارى مطرح کرد که فلسطينيان هيچ کدام از آن پيشنهادها را نپذيرفتند. ايهود المرت، نخست وزير اسرائيل تلاش می­کرد تا مرحله اول طرح نقشه راه به مرحله‌ نهايى برسد که در این کار موفق نشد.»

وى در ادامه در پاسخ به اين پرسش که خواهان کدام پست کابينه‌ آتى اسرائیل است، گفت: «من معتقدم که مى‌توانم در تمام پست‌ها اعم از دفاع، دارايى و کشور فعاليت کنم، ولى خودم بيشتر به پست وزارت امور خارجه تمايل دارم.»

ليبرمن در خصوص اينکه آيا با توجه به افکار افراطى‌اش در آينده با جامعه‌ بين‌المللى مشکلاتى نخواهند داشت، اظهار داشت، من با کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه‌ سابق امريکا، تونى بلر، نخست وزير سابق انگليس و خاوير سولانا، رئيس سياست خارجى اتحاديه‌ اروپا ديدار کردم و به نظر من مشکلى در آينده نيز پيش نخواهد آمد.»

ليبرمن در ادامه با اتخاذ موضعى تند و افراطى در قبال ايران گفت: «ما نيز به اعمال تحريم‌هاى شديد سياسى و اقتصادى عليه ايران تمايل داريم و بايد همان اقدامى که عليه کره‌ شمالى و ليبى اتخاذ شد عليه ايران نيز اتخاذ شود.»

ليبرمن در خصوص اين که آيا پس از احراز پست وزارت امور خارجه‌ اسرائیل در دولت بنيامين نتانياهو به روند صلح ادامه خواهد داد يا خير،‌ گفت: «طبيعتا، اما اين امور را در روندى صحيح پيش خواهيم گرفت. ما از توافق­نامه‌ نهايى صلح شروع نمى‌کنيم، بلکه بايد در مسيرى گام به گام پيش برويم. نمى‌توان از مساله بيت المقدس يا تخليه شهرک‌هاى يهودى نشين آغاز کرد بلکه بايد از موضوع امنيت و اقتصاد آغاز شود و ما بايد از تشکيلات خودگردان فلسطين حمايت کنيم.»

وی که یک چهره تندروی اسرائیلی است در ادامه مدعى شد، حماس پيش از آن که مشکل اسرائيل باشد مشکلى براى مصر و فلسطينيان است. مشکل اسرائيل و منطقه، ايران و نمايندگان آن يعنى جنبش‌هاى حماس و جهاد و حزب الله لبنان هستند که بدون حمايت ايران نمى‌توانند ادامه دهند، آنها با حمايت‌هاى مالى و ايدئولوژيکى ايران فعاليت مى‌کنند.

وى در خصوص اين که آ‌يا در چارچوب توافق­نامه‌ صلح با سوريه اين رژيم از بلندى‌هاى جولان چشم‌پوشى خواهد کرد يا خير؟ گفت: «نمى‌دانم براى چه بايد از بلندى‌هاى جولان صرف نظر کنيم، دمشق مرکز تروريسم جهانى است(!) و جنبش‌هاى جهاد و حماس فلسطين در دمشق دفتر دارند و سوريه از حزب الله حمايت مى‌کند.»

ليبرمن در پاسخ به اين سئوال که برخى از اسرائيلى‌ها معتقدند در صورت واگذارى بلندى‌هاى جولان به سوريه اين کشور رابطه‌اش را با ايران قطع خواهد کرد، گفت: «نه اين امر ممکن نيست. بشار اسد، رئيس جمهوری سوريه تاکيد کرد، حتى در صورت بازگرداندن جولان به روابطش با ايران ادامه خواهد داد.»


نظر شما :