ابوظبی با اسراییل قرارداد امضا می‌کند

۱۰ اسفند ۱۳۸۷ | ۰۰:۵۵ کد : ۴۰۴۵ اخبار اصلی
ابوظبی، در حال مذاکره‌ای تجاری با اسراییل است که می‌تواند دسترسی امارات عربی را به ماهواره ساخت اسراییل اروس بی واگذار کند. به علاوه سرویس‌هایی که در حال حاضر از شکل قدیمی این ماهواره، اروس ای دریافت می‌کند.
ابوظبی با اسراییل قرارداد امضا می‌کند

ابوظبی، در حال مذاکره ای تجاری با اسراییل است که می تواند دسترسی امارات عربی را به ماهواره ساخت اسراییل اروس بی واگذار کند. به علاوه سرویس هایی که در حال حاضر از شکل قدیمی این ماهواره، اروس ای دریافت می کند.

این قرارداد تجاری در ادامه قرار دادی است که در سال 2006 به طور غیر علنی میان ابوظبی و صاحبان ماهواره بین المللی ایمیج ست و گردانندگان ماهواره های اروس ای و بی و در واقع اسراییلی هستند بسته می شود.

برای اسراییل این قرارداد نشان دهنده آخرین گام برای برقراری ارتباط با یکی از کشورهای میانجی عربی است که مانند اسراییل از خطر ایران نگرانند.

هر دوی ماهواره ها از سری ماهواره های افق هستند و توسط شرکت های اروسپیس اسراییلی ساخته شده است که بزرگترین شرکت دفاعی اسراییل به مشار می رود. این قرارداد برای هر دوطرف از اهمیت بالایی برخوردار است و این درحالی است که پیش بینی می شود ماهواره اروس ای تا سال 2010 از مدار خارج شود.

ایمیج ست با همکاری آلمان کار خود را آغاز کرده است و سرمایه گذارها و شرکای امریکایی زیادی با آن همکاری می کنند و در بازار جهانی فعالیت تجاری سرویس های ماهواره ای را انجام می دهد.

یکی از اولیت های این شرکت در مقایسه با شرکت های هم سطح و حتی بزرگتر در این است که این شرکت می تواند سرویس های محرمانه ارائه دهد.

با برنامه ماهواره ای ایمیج ست مشتری ها می توانند مکان هایی را که می خواهند عکس برداری شود را مستقیما عکس برداری کنند و از تمامی 2 هزارو 500 کیلومتر فضایی که این ماهواره در اختیار آنها قرار می دهد استفاده کنند.

منابع پیش بینی کرده اند که هزینه این امکانات برای مشتری ها سالانه حدود 20 میلیون دلار است. این مبلغ با توجه به اینکه اسراییل و ابوظبی روابط دیپلماتیک با یکدیگر ندارند، مبلغ کمی است.

اورشلیم دفتری غیر رسمی در ابوظبی دارد اما با توجه به بحران اخیر غزه احتمال توسعه روابط بین اسراییل و ابوظبی وجود ندارد.

این درحالی است که پس از بحران غزه، قطر به عنوان یکی از شرکای امارات متحده عربی در کنفرانس همکاری های خلیج فارس به اسراییل دستور داد تا دفتر تجاری خود را که 10 سال بود در این کشور به فعالیت مشغول بود را تعطیل کند.

و درست هفه گذشته، دوبی، یکی از 7 امارات، کشور امارات متحده عربی، از دادن ویزا به یکی از تنیسورهای اسراییلی که قرار بود در مسابقات تنیس جهانی در دوبی شرکت کند، امتناع کرد.

سرمایه گذار امریکایی ایمیج ست براین عقیده است که پس از سالها برنامه های محرمانه، سخن گفتن در خصوص این مسئله آن هم در شرایط فعلی به نفع هیچ کس نیست.

شیمون اخادوس، مدیر عامل ایمیج ست، هیچ توضیحی در این خصوص ارائه نداد. در حالی که هیچ مقام اسراییلی توضیحی در این باره ارائه نداد، منابع امریکایی اعلام کردند که این قرارداد در برنامه کاری امریکا گنجانده شده بود.

سیاست های امریکا در منطقه، در این است که کشورهای عربی منطقه را با یکدیگر برای مقابله با ایران متحد کنند. همچنین در سال 2007، واشنگتن 30 میلیون دلار قرارداد نظامی برای افزایش ظرفیت نظامی و کشورهای خلیج فارس با این کشورها بست.

در سال های اخیر امارات متحده عربی سرویس های زیادی را از ماهواره خارجی، ازجمله ماهواره آیکونز امریکا، آی.آر. اس هند و کمپ ست کره جنوبی دریافت کرده اند.

با توجه به آنچه در وب سایت ایمیج ست آمده اس، ماهواره اروس ای در سال 2000 پرتاب شده است و دارای وضوح تصویر 1.8 متر است که برای مدت استفاده 10 سال طراحی شده بود. ماهواره اروس بی در سال 2006 پرتاب شده است و دارای وضوح تصویر بیشتری است. این ماهواره هم تنها 10 سال می تواند در مدار خود به حرکت ادامه دهد.


نظر شما :