مروری بر سخنان مسئولين کشور درباره سیاست خارجی

۰۹ اسفند ۱۳۸۷ | ۱۷:۴۹ کد : ۴۰۴۲ اخبار اصلی
جمعه‌ها با ديپلماسى ايرانى؛ مرورى بر بخش‌هایی از کلام مسئولان بلندپایه کشور در هفته جاری که حاوی نکته ها و موضع گیری هایی در قبال کشورهای خارجی بوده‌اند.
مروری بر سخنان مسئولين کشور درباره سیاست خارجی

معاون اجرایی رئیس جمهور، وزیر امور خارجه، معاون وزیر خارجه، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، سخنگوی وزیر خارجه، سفيران ايران در برلین و ازبکستان و بحرین، مشاور عالى فرمانده کل قوا، نماينده ايران در آژانس انرژی اتمی، نماينده ولى‌فقيه در سپاه و رئیس مجلس شورای اسلامی مقام هایی هستند که در هفته جاری صحبت‌هایی درباره سیاست خارجی ایران ایراد کرده‌اند.

ايران فراتر از تعهدات حقوقى، کارى انجام نمى‌دهد

نماينده ايران در آژانس بين‌المللى انرژى اتمى تصريح کرد: ايران به طور کامل با آژانس همکارى خواهد کرد اما اين همکارى تنها در چهارچوب تعهدات حقوقى و مطابق با پادمان و ان پى تى خواهد بود. بنابر اين بديهى است که ايران فراتر از تعهدات حقوقى، کارى انجام نمى‌دهد و توجيهى براى درخواست‌هاى اينگونه وجود ندارد.

علی اصغر سلطانيه همچنين در مورد آن بخش از گزارش البرادعى که از اجرا نشدن مفاد کد 3.1 سخن گفته است، اظهار داشت: ايران نزديک به دو سال و نيم پروتکل را داوطلبانه اجرا کرد و توقف آن نيز پس از ارجاع مساله به شوراى امنيت صورت گرفت. بنابراين درباره اين مساله بايد آنهايى پاسخ دهند که با درگير کردن اين شورا باعث توقف اجراى پروتکل در ايران شدند.

حضور اوباما هم براى آمريکا کارساز نيست

نماينده ولى‌فقيه در سپاه با اشاره به تغيير موضع و سياست‌هاى آمريکا در سطح جهانى گفت: آمريکا پس از آن‌که نتوانست با سياست‌هاى جنگ‌طلبانه، تجاوزگرانه، توسعه‌طلبانه، تهديد و ارعاب در زمان حکومت جرج بوش به اهداف استکبارى خود برسد سياست بريدن سر با پنبه را در پيش گرفته است.

حجت‌الاسلام والمسلمين على سعيدى با بيان اين‌که "ديدگاه ملت آمريکا تغيير کرده اما براى رسيدن به تحول اساسى، فاصله زيادى دارد" گفت: حضور اوباما هم براى آمريکا کارساز نيست زيرا آمريکا بايد براى تغيير سيستم ايدئولوژيک خود تلاش کند.

واکنش سخنگوى وزارت خارجه به اظهارات پترائوس

سخنگوى وزارت امور خارجه گفت: رويکرد يک‌جانبه آمريکا در عراق و توسل به شيوه‌هاى نظامى و اشغال، منبع اصلى ناآرامى‌ها در اين کشور است.

حسن قشقاوى در پاسخ به پرسش خبرنگارى درباره اظهارات ژنرال پترائوس فرمانده‌ نيروهاى نظامى آمريکا در خاورميانه که ايران را به حمايت از گروه‌هاى افراطى خشونت‌گرا در عراق متهم و تاکيد کرده اين حمايت نقش بزرگى در ادامه خشونت‌ها در اين کشور دارد، واکنش نشان داد و افزود: رويکرد يک‌جانبه آمريکا در عراق و توسل به شيوه‌هاى نظامى و اشغال، منبع اصلى ناآرامى‌ها در اين کشور است.

وى اضافه کرد: نگرش گزينشى مقامات آمريکايى به مقوله تروريسم و تقسيم‌بندى آقاى پترائوس براى گروه‌هاى افراط ‌گر خوب و بد، يک ابداع آمريکايى - انگليسى است و اين راهبرد در سال‌هاى اخير موجب ظهور تروريست‌ها در صحنه‌هاى سياسى افغانستان و منطقه شده است.

آلمان از خط اعتباری ایران در عراق و افغانستان استفاده کند

علیرضا شیخ عطار سفیر ایران در برلین در گفتگو با مهر درباره امکان همکاری ایران و آلمان در عراق گفت: آلمان ها به دلیل مخالفت دولت وقت با حمله آمریکا تا کنون در این کشور حضور خاصی نداشته اند اما در حال حاضر خواستار حضور اقتصادی در عراق هستند و با توجه به اینکه تهران یک خط اعتباری یک میلیارد دلاری به عراق داده است ، شاید بتوانیم یک حضور مشترک را در این کشور طراحی کنیم. در افغانستان نیز به همین صورت خط اعتباری اختصاص داده ایم که آلمان ها می توانند در بازسازی افغانستان با این خط اعتباری با ما همکاری کنند.

ایران حضور منطقی آلمان را در افغانستان منفی نمی بیند

علیرضا شیخ عطار گفت: اگر آلمانی ها بخواهند با منطق قابل قبولی در افغانستان باشند یعنی به پروسه دولت سازی و دموکراسی سازی و آموزش و بازسازی در افغانستان کمک کنند ، ما این حضور را منفی نمی بینیم ، آلمان ها در این زمینه ها تعهد هم داده اند اما تعهدات آنها چندان عملی نشده است، مثلا آموزش پلیس افغانستان در اختیار آلمان بوده اما الان می بینیم این پلیس از طالبان ضعیف تر است.

وی تاکید کرد : اگر حضور آلمان در جهت کمک به امنیت افغانستان سازنده باشد ، آنها می توانند از همفکری های ما هم بهره مند شوند. آلمانی ها دراین زمینه ها از ما خیلی در خواست داشته اند ، بحث های زیادی نیز باهم انجام داده ایم و فکرمی کنم اگر به تفاهمی درباره منطق حضور برسیم رایزنی های ما می تواند برای آنها مفید باشد.

ایران قصدی برای قطع رابطه با ایالات متحده نداشت

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگو با الجزیره ضمن استقبال از حل مشکلات فی مابین ایران و ایالات متحده، این موضوع را در گرو اثبات تغییر رویکرد از سوی آمریکا دانست.

علی اکبر هاشمی رفسنجانی گفت: جمهوری اسلامی قصدی برای قطع رابطه با ایالات متحده نداشت و این آمریکا بود که رابطه را قطع کرد.

وی در پاسخ به سئوالی درباره تصرف سفارت آمریکا در تهران دراول انقلاب توسط دانشجویان پیرو خط امام نیز گفت: اطلاعاتی مبنی بر هدایت ضد انقلاب از سفارت واشنگتن در تهران دریافت شده بود و این اطلاعات، جاسوسی آمریکایی ها را نشان می داد و به همین دلیل دانشجویان این سفارت را تصرف کردند.

ایران در ادامه مسیر هسته ای هیچ شرطی را نمی پذیرد

معاون اجرایی رئیس جمهور با اشاره به انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در خصوص فعالیت های صلح آمیز هسته ای هیچ شرطی را نمی پذیرد و به فعالیت های صلح آمیز خود ادامه خواهد داد.

علی سعیدلو در پاسخ به سئوالی درباره گزارش روز پنجشنبه مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص فعالیت های هسته ای ایران، اظهار داشت : این داستان از نظر ما تمام شده است و این موضوع از مباحث کهنه به شمار می رود.

وی افزود: تاکنون مقامات آژانس چندین بار در خصوص فعالیت های هسته ای ایران اظهار نظر کرده اند اما موضع ما روشن است و جمهوری اسلامی ایران یک موضع اعلام شده در دنیا دارد.

اتحادیه اروپا در رویکردهای بین‌المللی نقشی مستقل داشته باشد

رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با صدر اعظم پیشین آلمان در پیش گرفتن رویه مستقل و مبتنی بر منافع متقابل از سوی کشورهای اروپایی را واجد نقش مثبت در ثبات، نظم و امنیت بین‌المللی و رفاه ملت‌ها دانست.

لاریجانی در این دیدار روابط ایران را با مجموعه کشورهای عضو اتحادیه اروپا از جمله آلمان در سال‌های اخیر رو به رشد و در عین حال برخوردار از فراز و نشیب خواند.

بيدارى اسلامى اصلى‌ترين چالش فراروى ليبرال دموکراسى آمريکايى

دستيار و مشاور عالى فرمانده معظم کل قوا با تاکيد بر اين‌که "فرهنگ و بيدارى اسلامى ملت‌هاى مسلمان جهان متاثر از انديشه‌هاى ناب امام خمينى (ره) است" گفت: آمريکايى‌ها با تفکر ليبرال دموکراسى هم‌اکنون بزرگ‌ترين خطر فرهنگى و ايدئولوژيکى فرا روى خود همين بيدارى و خيزش اسلامى می‌دانند.

سردار سرلشکر سيديحيى صفوى در مراسم ششمين سالگرد شهادت سردار مجيد حاجى حاتم در حسينيه دوکوهه تهران، افزود: ملت‌هايى که انقلاب مى‌کنند و در خطر يا در محيط خطر به سر مى‌برند اگر روحيه حماسى و يا روحيه جهادى نداشته باشند، انقلاب‌شان ممکن است از مسير، آرمان‌ها و اهداف اوليه‌ خود منحرف و در مقابله با خطرات، تسليم شود.

رویکرد مشکوک قدرت های استکباری در انفجارهای پاکستان

سخنگوى وزارت امور خارجه در واکنش به انفجار انتحارى در منطقه دير اسماعيل‌ خان در ايالت سرحد پاکستان که به کشته شدن 30 نفر و بيش از صد نفر مجروح منجر شد، اظهار داشت: متاسفانه منطقه دير اسماعيل خان از جمله نقاطى در کشور پاکستان است که طى سال‌هاى اخير بارها شاهد درگيرى‌هاى خونين فرقه‌اى بوده است. کسانى که اين حملات انتحارى را انجام مى‌دهند آگاهانه يا ناآگاهانه بازيچه قدرت‌هاى فرامنطقه‌اى قرار گرفته‌اند.

حسن قشقاوى افزود: متاسفانه برخى قدرت‌هاى استکبارى با رويکردهاى مشکوک درصدد اختلاف افکنى ميان مسلمانان و متفرق ساختن آنان مى‌باشند که اين رويکردها نياز به هوشيارى هر چه بيشتر دارد.

ايران از مذاکره درباره‌ مسائل هسته‌اى ابايى ندارد

آيت‌الله هاشمى رفسنجانى روز شنبه با گرهارد شرودر - صدر اعظم پيشين آلمان - ديدار و گفتگو کرد.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام در بخشى از سخنانش با اشاره به اين‌که جمهورى اسلامى ايران ابايى از مذاکره درباره مسائل هسته‌اى ندارد، گفت: مذاکره بايد در شرايط برابر، بدون پيش‌شرط و به صورت مستمر باشد تا به نتيجه برسد.

آلمانى‌ها به دليل منافع اقتصادى وارد موضوع ایران و آمریکا شده‌اند

عليرضا شيخ عطار سفير ايران در آلمان در حاشيه ديدار صدر اعظم سابق آلمان از اتاق بازرگانى در جمع خبرنگاران در واکنش به سوالى درباره نقش آلمان در رابطه ايران و آمريکا عنوان کرد: آلمان علاقه‌مند به حل مسائل ايران و آمريکاست و مايل به ايفاى نقش مثبت در اين زمينه است؛ البته معتقدم مسائل ايران و آمريکا عميق‌تر از آن است که با تبادل کلمات خوشايند و يا ميانجى‌گرى سطحى حل شود.

وى تاکيد کرد: هر کشورى که قرار باشد وارد حل مسائل بين ايران و آمريکا شود بايد طرح مشخصى را ارائه کند لذا در مورد آلمان هم به نظر مى‌آيد آلمانى‌ها به دليل منافع اقتصادى خود وارد اين موضوع شده‌اند.

رهبران بحرين اجازه ندهند مسائل انحرافى به نفع دشمنان منطقه تمام شود

وزير امور خارجه‌ کشورمان در تماس تلفنی با وزير خارجه‌ بحرين روابط دو کشور همسايه را در مسير صحيح و رو به رشد خود ارزيابى کرد و گفت: در شرايطى که جهان اسلام براى مقابله با جنايات و دسيسه‌هاى رژيم صهيونيستى بيش از پيش به همبستگى و همگرايى نياز دارد، انتظار اين است که رهبران بحرين، با درايت، اجازه ندهند که برخى با دامن زدن به مسائل انحرافى از آن به نفع دشمنان منطقه و جهان اسلام سوءاستفاده کنند.

رابطه تهران- منامه نباید از مخالفین تاثیر بپذیرد

سفیر جمهوری اسلامی ایران در بحرین در دیدار با شیخ خالد بن حمد آل خلیفه وزیر خارجه این کشور خواستار آن شد تا روابط خوب تهران و منامه تحت تاثیر طیف هایی که مخالفت این برادری هستند قرار نگیرد.

در این دیدار حسین امیر عبداللهیان ضمن بحث و بررسی روابط دوجانبه فیمابین جمهوری اسلامی ایران و بحرین در پرتو بازتاب اظهارات اخیر ناطق نوری، بر ضرورت عدم تاثیرپذیری از طرف هایی که خواهان روابط خوب و برادری بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عربی، بویژه کشور برادر بحرین نیستند تاکید کرد.

سفیر ایران در بحرین با ابراز تعجب از بزرگنمایی برخی از رسانه های منطقه نسبت به اظهارات منسوب به آقای ناطق نوری، طی این ملاقات پیام شفاهی منوچهر متکی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در خصوص مسائل دوجانبه را به ایشان منتقل کرد.

از سخنرانی ناطق نوری سوء برداشت شد

حسن قشقاوی در مورد روابط ایران و بحرین و چالش های موجود در هفته های اخیر گفت : از سخنرانی آقای ناطق نوری سوء برداشت شد، ما هم رسما اعلام کردیم و ایشان هم رسما در شبکه الجزیره مجددا پاسخ دادند . روابط تهران منامه رو به پیشرفت است و رایزنی ها ادامه دارد. وزیر امور خارجه هم چند روز قبل با همتای بحرینی خود دیدار داشت و دکتر لاریجانی نیز شخصا از رئیس مجلس بحرین برای شرکت در اجلاس فلسطین در تهران دعوت کرد.

وی همچنین با رد کاهش سرعت روند فعالیت های هسته ای ایران گفت: همکاری ما با آژانس بر اساس NPT و مفاد پادمان ادامه دارد و همه چیز به صورت شفاف و روشن موجود است و برخی از ادعاها را خانم فلیمینگ (سخنگوی آژانس) تکذیب کرد.

نباید اجازه توطئه را به بیگانگان بدهیم

وزیر کشور گفت: روابط خوب تهران و منامه دشمنان ما را ناراحت و دوستانمان را شاد می‌کند و با توجه به زمینه‌های ارتقاء روابط دو کشور، نباید اجازه توطئه را به بیگانگان بدهیم.

محصولی افزود: مناسبات بیشتر دو کشور باعث می شود تا بیگانگان نتوانند از فضای روابط خوب تهران- منامه ، سوء استفاده کنند.

جهان اسلام بايد يک کرسى دائم در شوراى امنيت داشته باشد

على آهنى، معاون آموزش و پرورش وزارت امور خارجه‌ کشورمان در دیدار با ولاديمير ناروف، وزير امور خارجه‌ جمهورى ازبکستان با تاکيد بر ضرورت تغيير ساختار شوراى امنيت سازمان ملل، اظهار داشت: جايگاه جهان اسلام ايجاب مى‌کند که يک کرسى دائم در شوراى امنيت داشته باشد.

سعی می کنند کشوری را به زور به وجود بیاورند

علی لاریجانی رئیس قوه مقننه با اشاره به اینکه برخی کشورها درصحنه بین المللی با اتکا به سیاست فرار به جلو سعی می کنند کشورهای دیگر را متهم به تلاش نکردن در راستای صلح کنند، اظهار داشت: مسئله فلسطین موضوعی است که در دهه های اخیر مطرح شده و سعی می کنند کشوری را به زور به وجود بیاورند ، آن هم با هویتی غیر بومی و غیر طبیعی . این صورت مسئله است و برای پیدا کردن پاسخ آن نمی توان صورت مسئله را ندید.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه برخی قدرت ها سعی کرده اند در رابطه با حماس سیاست انکار را در پیش بگیرند، ادامه داد: امروز برخی کشورهای عربی آرام آرام متوجه شده اند که با انکار حماس کاری از پیش نمی برند و بیان می کنند باید با حماس مذاکره شود و ما این را گامی معقول می دانیم و البته در گذشته تلاش می کردند درباره انقلاب اسلامی ایران نیز سیاست انکار را به کار بگیرند هرچند به آنان کمکی نکرد و باعث فربه شدن انقلاب اسلامی شد و اکنون سیاست انکار در رابطه با حماس دنبال می شود.

وی اظهار داشت: مسئله فلسطین به عرب و غیر عرب ربطی ندارد و موضوعی نژادی و قبیله ای نیست و درست است که اعراب در رابطه با فلسطین وظیفه بیشتری دارند اما انجام وظیفه برای گروه نزدیک تر به معنای نفی وظیفه بقیه نیست.

مخالفت با فعاليت‌ هسته‌اى ايران ضد حقوق بشر است

سخنگوى وزارت امور خارجه، سياست خارجى را حوزه‌ اعمال نفوذ و عرصه واقع‌گرايى توصيف کرد و در پاسخ به اين سوال که آيا برخى مواضع اتخاذى دولت نهم عامل بروز تحريم‌ها شده است يا خير؟ گفت: بسيار غيرواقع‌بينانه است که فکر کنيم برخى اظهارنظرها موجب بروز تحريم‌ها يا مسائلى از اين دست مى‌شود؛ جمهورى اسلامى ايران با دستيابى به دانش صلح‌آميز هسته‌اى تعريف غرب از رژيم صهيونيستى را زيرسوال برد؛ لذا اين مساله براى غرب قابل تحمل نيست.

حسن قشقاوی ادامه داد: هرگونه مخالفت با فعاليت‌ هسته‌اى ايران ضد حقوق بشر است؛ چراکه يکى از اصول حقوق بشر حق توسعه علمى است که برخى مى‌خواهند جلوى آن را بگيرند.

غزه و پاراچنار دو بحث متفاوت اند

حسن قشقاوى در مورد مسائل روى‌داده در پاراچنار پاکستان خاطرنشان کرد: از چهار ماه قبل يک سرى درگيرى‌هاى قبايلى در اين منطقه وجود داشت، چيزى مشاهده نشده است و اين‌که گفته مى‌شود ما نسبت به مسائل حساسيت نداريم، درست نيست. ما نسبت به کل جهان اسلام تعصب داريم.

وى ادامه داد: عده‌اى بحث غزه و پاراچنار را با هم يکى مى‌کردند در حالى که اين دو بحث متفاوت است؛ چرا که در غزه رژيم صهيونيستى در برابر جهان اسلام است و باقى بحث‌ها ايجاد انحراف در افکار عمومى است.


نظر شما :