احتمال انتخاب عدنان پاچه‌چى براى ریاست پارلمان عراق

۰۶ اسفند ۱۳۸۷ | ۲۲:۳۶ کد : ۴۰۳۰ اخبار اصلی
عدنان پاچه‌چى، رئيس فهرست العراقيه براى تصدى پست رياست پارلمان عراق به عنوان نامزد توافقى برای حل و فصل اختلافاتى که در پارلمان در راستاى تصدى پست رياست آن وجود دارد، خبر داد.
احتمال انتخاب عدنان پاچه‌چى براى ریاست پارلمان عراق

عدنان پاچه‌چى، رئيس فهرست العراقيه براى تصدى پست رياست پارلمان عراق به عنوان نامزد توافقى برای حل و فصل اختلافاتى که در پارلمان در راستاى تصدى پست رياست آن وجود دارد، خبر داد.  

اعضاى پارلمان عراق منتظر پاسخ دادگاه فدرال درباره‌ درستى تصدى اياد السامرايى نامزد جبهه‌ التوافق العراقيه براى پست رياست پارلمان با 136 راى هستند.  

اين در حالى است که نامزد پست رياست پارلمان بايد به 138 راى دست يابد تا بتواند تصدى اين پست را به عهده گيرد اما در حال حاضر اختلاف­هایى درباره‌ اين که آيا بايد اعضاى غايب را نيز به شمار آورد يا خير، ايجاد شده است.

اياد علاوى رئيس فهرست العراقيه، در گفت‌وگوى تلفنى با روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن گفت: «براى حل و فصل اختلاف­های موجود در پارلمان درباره پست رياست آن، عدنان پاچه‌چى را براى تصدى پست رياست پارلمان نامزد کردیم و پيام‌هايى را براى کانديداتورى وى به رئيس جمهوری، شوراى رياست جمهورى، رياست پارلمان، روساى فراکسيون‌هاى پارلمانى و احزاب سياسى فرستاديم.»  

فواد معصوم رييس فراکسيون الکردستانيه در پارلمان عراق نیز در گفت‌وگويی تلفنى با این روزنامه‌ گفت: «اگر درباره‌ انتخاب رئيس پارلمان به بن­بست برسيم، يک رئيس توافقى را نامزد تصدى پست رياست خواهيم کرد و ما عدنان پاچه‌چى عضو فهرست العراقيه را براى پست رياست نامزد مى‌کنيم.»

پاچه‌چى نيز موافقت خود را با نامزديش براى تصدى پست رياست پارلمان اعلام کرد و در گفت‌و گو با خبرنگاران پارلمان اظهار داشت که هيچ چيز مانع نامزدى وى به عنوان رياست توافقى پارلمان نيست. 

وى همچنین گفت: «بهترين راه حل اختلافات در مورد پيروزى و يا عدم پيروزى سامرايى براى تصدى پست رياست پارلمان، رفتن به دادگاه فدرال است.»

سامرايى در دور دوم راى‌گيرى پارلمان از مجموع 237 راى به 136 راى دست يافت و اين در حالى است که رقيب وى خليل جدوع از جبهه‌ الحوار که رياست آن به عهده‌ خلف العليان است، به 81 راى دست يافت و 20 راى سفيد نيز باطل اعلام شد.  

السامرايى اظهار داشت، بر اساس قوانين پارلمان، من در راى‌گيرى پيروز محسوب مى‌شدم زيرا در مقايسه با ساير کانديداها به اکثريت آراء دست يافتم و اين در حالى است که خالد العطيه معاون رئيس پارلمان که اين جلسه راى‌گيرى را به عنوان رئيس پارلمان اداره می­کرد، نتيجه اين راى‌گيرى را به شکل ديگرى تفسير کرد و گفت که ضرورت دستيابى به اکثريت با توجه به تعداد کل اعضاى پارلمان است و اين به آن معناست که نامزد بايد براى تصدى پست رياست پارلمان به 138 راى دست يابد.

سامرايى در ادامه افزود: «پس از اعلام نتايج، العطيه با بيان اين که تعداد آراء بيانگر اکثريت مطلق نيست، به سرعت و بدون اين که با معاون دوم رئيس مجلس گفت‌وگويى کند، جلسه را پايان داد.»  

وى تاکید کرد، کارشناسان حقوقى پيروزى ما را در راى‌گيرى تاييد کردند و به همين دليل به دادگاه فدرال متوسل شديم تا تصميم قانونى از سوى آن صادر شود.

السامرايى خاطرنشان کرد، عدم احتساب پيروزى ما در انتخابات به اين معناست که يا بايد راى‌گيرى دوباره انجام شود و يا اين که باب نامزدی دوباره باز شود.  

وى درباره‌ اين که آيا دوباره نامزد تصدى پست رياست پارلمان خواهد شد يا نه گفت: «اين تصميم به جبهه‌ التوافق باز مى‌گردد و اگر جبهه نامزدى دوباره من را صلاح دانست من نيز خود را نامزد خواهم کرد.»

در همين حال، عمر عبدالستار رهبر حزب اسلامى عراق، از السامرايى دفاع کرد و اظهار داشت، به رغم اين که ما به پيروزى سامرايى به عنوان رئيس پارلمان يقين داريم، اما در عين حال بر هيات رياست پارلمان فشار مى‌آورديم تا اين مساله را به دادگاه فدرال ارجاع دهد تا تفسير اکثريت مطلق حل و فصل شود و معين شود که آيا مقصود از آن تعداد حاضران است يا تعداد کل اعضاى پارلمان.  

عبدالستار در ادامه افزود: «حتى اگر تصميم دادگاه فدرال به نفع سامرايى باشد، بازهم گروه‌هايى وجود دارند که اين تصميم را نمى‌پذيرند و اعتراض مى‌کنند که اين دادگاه هيچ قانونى ندارد و در نتيجه تصميمات آن غيرالزام آور است. اگر پارلمان تصميم صادره به نفع السامرايى از سوى دادگاه فدرال را نپذيرد ما از هيات رياست جمهورى خواهيم خواست تا در راستاى اجراى قانون دخالت کند.»

عبدالستار خاطرنشان ساخت، نورى المالکى پارلمانى وابسته به دفتر خود مى‌خواهد، پس او در اداره کشور با شيوه‌ ديکتاتورى عمل مى‌کند و ما نمى‌خواهيم که عراق به ديکتاتورى باز گردد.


نظر شما :