پس از مصر رابطه اردن با اسرائيل تيره شد

نطق‌ها و اقدام‌هاى آتشين اسرائيل و اردن عليه يکديگر

۰۵ اسفند ۱۳۸۷ | ۲۱:۱۲ کد : ۴۰۲۵ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
در فهرست دادخواست نمايندگان اسرائيل نام سیاستمداران و فرماندهان نظامی اسرائیل چون ایهود اولمرت، نخست وزیر اسرائیل، ایهود باراک وزیر دفاع، زیپی لیونی وزیر امور خارجه، آفی دیختر وزیر امنیت داخلی و گابی اشکنازی رئیس ستاد ارتش اسرائیل به چشم می­خورد.
نطق‌ها و اقدام‌هاى آتشين اسرائيل و اردن عليه يکديگر

این روزها اردن و اسرائیل در یک جدال سیاسی شدید علیه یکدیگر به سر می برند. این جدال زمانی اوج گرفت که نمایندگان پارلمان اردن خواستار تشکیل دادگاهی برای محاکمه مسئولان نظامی اسرائیلی به اتهام جنایات جنگی در نبرد اخیر این رژیم در حمله به غزه شدند.

در متن دادخواست نمایندگان پارلمان اردن آمده است که این دادخواست خواهان محاکمه رهبران اسرائیلی که در بیرون راندن ساکنین فلسطینی از منازل مسکونیشان، تخریب منازلشان، تخریب و نابودی مکان های مقدس، مدارس، بیمارستان ها و آمبولانس­ها دست داشته­اند، است.  

در این فهرست نام سیاستمداران و فرماندهان نظامی اسرائیل چون ایهود اولمرت، نخست وزیر اسرائیل، ایهود باراک وزیر دفاع، زیپی لیونی وزیر امور خارجه، آفی دیختر وزیر امنیت داخلی و گابی اشکنازی رئیس ستاد ارتش اسرائیل به چشم می­خورد.

قرار است مبارک ابو یامین، رئیس بخش قانونی در مجلس نمایندگان اردن این دادخواست را به دادگاه لاهه ارائه داده و تقاضای محاکمه آنها را بدهد. این دادخواست مورد حمایت و اجماع تمام نمایندگان مجلس اردن، مرکز ملی حقوق بشر و گروه قانونی سازمان ملی اردن قرار دارد.  

این برای نخستین بار از سال 1994 زمان امضای توافق­نامه وادی عربه، تا کنون است که اردن دادخواستی را علیه اسرائیل به دادگاه لاهه می­دهد.

اما این جنجال همه جانبه تنها محدود به اردن علیه اسرائیل نبود. در اسرائیل نیز مقام­های این رژیم انتقادهای تندی را علیه اردن آغاز کرده­اند. آفی دیختر، وزیر امنیت داخلی اسرائیل در اظهار نظری تند و جنجالی اردن را به شدت مورد انتقاد قرار داد و دولت اردن را مسئول قتل عام ده­ها هزار فلسطینی در سپتامبر 1970 که به سپتامبر سیاه مشهور شد، دانست و گفت: «دیگر لازم نیست اردن به ما درس اخلاق جنگی و کشتار یاد بدهد.»  

دیگر مسئولان اسرائیلی نیز از اقدام دولت اردن برای فرستادن دادخواست به دادگاه لاهه بر سر حمله ارتش این رژیم به غزه به شدت انتقاد کردند و آن را اقدامی احمقانه دانسته و دولت اردن را به نفاق و دورویی متهم کردند.

یگینال یلمور، سخنگوی وزارت امور خارجه اسرائیل اقدام اردن را کاری صرفا تبلیغاتی توصیف کرد و گفت: «این اقدام دولت اردن هیچ مبنای قانونی ندارد. این دادخواستی احمقانه و بسیار مسخره­ای است که به درد روزنامه­های طرفدار حماس و شبکه­هایی مثل الجزیره می­خورد که برای مدتی خوراک تبلیغاتی داشته باشند.»  

این اتهام­ها با واکنش صریح ملک عبدالله پادشاه اردن مواجه شد به گونه­ای که برای نخستین بار به انتقاد صریح از دولت اسرائیل برخواست و در یک نطق آتشین اسرائیل را از عواقب وخیم پایان ندادن به درگیری­ها بر اساس تشکیل دو کشور مستقل برحذر داشت.  

وی در این نطق گفت: «اسرائیل اکنون تحت فشار است و همه می دانند اردن تا چه اندازه قدرت و امکانات در اختیار دارد که بتواند از خود محافظت کند. من واقعا نسبت به آینده کشورمان خوشبینم. اما نسبت به برخی توطئه­ها احساس ترس می­کنم. این موضوع ما را بیش از هر چیز نگران می­کند. از این رو باید همگی یک موضع واحد داشته باشیم و اجازه ندهیم ترس بر ما غلبه کند.»  

وی در ادامه افزود: «اگر درگیری­ها پایان نیابد و دو کشور مستقل به وجود نیاید بیش از همه اسرائیل مورد تهدید قرار خواهد گرفت. همه می­دانند اعراب 50 درصد جمعیت اسرائیل را تشکیل می­دهند. از این رو این دولت یهودی است که امروز تحت فشار قرار دارد نه دولت هاشمی.»

پادشاه اردن در نهایت تاکید کرد، اسرائیل اگر به دنبال مصالح، امنیت و ثباتش است باید حقوق مشروع ملت فلسطین را به رسمیت بشناسد و برای تشکیل کشور مستقل فلسطینی به پایتختی قدس شریف تلاش کند و الا همچنان تحت فشار باقی خواهد ماند تا زمانی که به طور کامل به انحطاط کشیده شود.  

روزنامه­های اردنی نیز ضمن منعکس کردن اظهارات پادشاه اردن، این گفته­ها را سخنانی منحصر به فرد و آتشین­تر از همیشه توصیف کردند و نوشتند که اظهارات پادشاه اردن نشان داد اردن کشوری کارتونی نیست، و از محاسبه­هایی که دیگران بر روی آن می­کنند قوی­تر است و توانایی غلبه بر تمام توطئه­ها را دارد.

محمود الخرابشه، یکی از نمایندگان مستقل اردنی نیز ضمن تایید اظهارات پادشاه اردن گفت: «ملک حسین به خوبی و بی­پرده گفت که آنچه اسرائیل در حق مردم غزه انجام داد به نفعش نبوده و نیست بلکه جنایتی است که تمام دنیا به وجود آن واقف است. به جهان ثابت شد که اسرائیل گروهی شبه نظامی است که تلاش دارد با قتل و ترور به خود موجدیت داده و قوانین بین المللی را زیر پا بگذارد.»    

اما اظهارات دیختر به مذاق برخی از سیاستمداران اسرائیلی نیز خوش نیامد. شلومو بن عامی، وزیر کشور سابق اسرائیل اظهارات دیختر را شتابزده و بدون فکر دانست و گفت: «نباید ما خودمان را وارد جنگ کلامی کنیم. ما به اندازه کافی در جامعه جهانی دشمن داریم. بنابراین نباید روابط خود را با کشوری که روابط عادی با ما دارد و به سلامت در کنار ما زندگی می­کند، خراب کنیم. باید هیچ کدام از وزرا و مقام­های رسمی و دیپلمات­های ما خود را وارد این گونه فضاها نکنند.»

وی در ادامه افزود: «دیختر هم مانند بسیاری از مقام­های اسرائیلی مریضی سیاسی است. متاسفانه هر ژنرال نظامی خود را یک سیاستمدار کارکشته می داند. لازم بود اگر هم بنا است عکس­العملی از سوی اسرائیل در رد دادخواست اردن صورت گیرد از طریق وزارت امور خارجه که مسئول پیگیری چنین وقایعی است، انجام شود.»  

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :