تهدیدهای ناشی از عدم تعامل با دنیا

۱۲ بهمن ۱۳۸۷ | ۱۸:۲۵ کد : ۳۸۱۶ اخبار اصلی
رييس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام به پاره‌ای تهدیدهای داخلی و خارجی علیه کشورمان اشاره کرد و گفت: استعمارگران ممکن است از غفلت يا شعارزدگى ما سوءاستفاده کنند و با استفاده از ابزارهايى چون شوراى امنيت و سازمان‌هاى بين‌المللى و يا تاثيرگذارى در افکار عمومى جهان خواسته‌هايشان را تحميل کنند.
تهدیدهای ناشی از عدم تعامل با دنیا

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام حسن روحانی در ديدار اعضاى شوراى مرکزى اتحاديه پنبه‌کاران کشور با تحلیل و تبیین عوامل پيروزى انقلاب اسلامى گفت: استبداد داخلى، استعمار خارجى و اسلام‌ستيزى سه عامل اصلى و مهمى بود که کاسه صبر مردم را در مقابل رژيم شاه لبريز کرد و باعث حرکت، نهضت و نهايتا پيروزى انقلاب شکوهمند اسلامى شد.

 وى افزود: تا پيش از پيروزى انقلاب اسلامى، مردم ايران از دو طرف به شدت احساس تحقير مى‌کردند؛ موضوع اول، استبداد سياه داخلى بود. مردم احساس مى‌کردند هيچ نقشى در اداره حکومت ندارند و يک گروه کوچک فاسد که در راس آن محمدرضا پهلوى قرار داشت بدون توجه به آرا و نظرات و نيازهاى مردم سرنوشت آن‌ها را در دست گرفته است. موضوع دوم نيز رنج از استعمار خارجى مخصوصا فشارهاى آمريکايى‌ها بود که ملت بزرگ و باعظمتى مانند مردم ايران با آن سابقه تمدن چند هزار ساله را دچار تحقير ملى مى‌کرد. در اين زمينه کار به جايى رسيده بود که آمريکايى‌ها بر ارتش، اقتصاد، سياست، فرهنگ، دانشگاه‌ها و تمام شئون کشور مسلط شده بودند و حتى حدود 30 مستشار آمريکايى در راديو تلويزيون آن زمان فرمانروايى مى‌کردند.

 وى ادامه داد: عامل سوم که سرآخر کاسه صبر مردم را لبريز کرد، موضوع «اسلام ستيزى» بود. مردم با چشم خود مى‌ديدند که هر روز بخش بزرگترى از قوانين اسلامى و اعتقادات و ارزش‌هاى دينى آن‌ها زير پا گذاشته مى‌شود و عرصه بر حاکميت معيارهاى اسلامى تنگ‌تر مى‌گردد. قوانين و ارزش‌هاى اسلامى نه تنها جايى در حکومت نداشت که رژيم شاه با مقررات اسلامى و سنن اجتماعى، عنادورزى مى‌کرد.

 دبیر اسبق شورای امنیت ملی خاطرنشان کرد: به رغم تمام بحران‌ها، مشکلات و موانعى که طى سه دهه گذشته وجود داشت، مردم ايران به بخش مهمى از اهداف انقلاب دست يافته‌اند. شعار استقلال تا حد زيادى محقق شده و امروزه حتى مخالفان جمهورى اسلامى نيز اذعان دارند که ايران به کشورى مستقل تبديل شده و روى پاى خود ايستاده است. در زمينه شعار «آزادى» نيز در سه دهه گذشته به طور متوسط هر سال يک انتخابات برگزار شده و تمام ارکان قدرت اعم از دولت، مجلس شوراى اسلامى، مجلس خبرگان، شوراها و حتى رهبرى نظام به صورت مستقيم يا غير مستقيم برآمده از نظرات و آراى مردم هستند. با اين حال نبايد فراموش کرد که هنوز بخش بزرگى از آرمان‌هاى بلند انقلاب اسلامى محقق نشده و تا رسيدن به قله اهداف نهضت امام خمينى (ره)، همچنان راه طولانى و دشوارى پيش روى ماست.

 وى تاکيد کرد: در اين مسير البته دو خطر عمده ما را تهديد مى‌کند؛ خطر نخست آن است که از ادامه حرکت به سوى اهداف متعالى انقلاب باز ايستيم و دچار روزمرگى و خستگى شويم. خطر دوم و بزرگتر نيز آن است که خداى ناکرده به عقب برگرديم و به تعبير قرآن، بازگشت به «جاهليت اولى» داشته باشيم.

 وى در عين حال گفت: اگر حواس ما جمع نباشد و مردم در صحنه نباشند ممکن است به استبداد بازگرديم. آن روزى که کسانى پيدا شوند و جلوى انتقاد را بگيرند و بگويند حرف نزنيد؛ روزى است که گام اول را براى بازگشت به گذشته و آغاز استبداد برداشته‌ايم. اگر خداى ناکرده روزى برسد که کسانى راى مردم را بخرند يا اگر خداى ناکرده روزى برسد که انتخابات ما آزاد نباشد، آن روز همان روزى است که گام اول براى بازگشت به عقب برداشته شده ا ست. اگر روزى برسد که مسئولين ما به نظرات کارشناسان و نخبگان جامعه اعتنا نکنند و بدون توجه به نظرات مشورتى حرکت کنند، آن روز شاهد نخستين گام براى بازگشت به استبداد خواهيم بود. البته نظارت‌هاى هوشمندانه مقام معظم رهبرى و حضور مردم در صحنه مى‌تواند اطمينان بخش باشند.

 عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام ادامه داد: چنين خطرى در زمينه «استقلال» هم وجود دارد. اگر هوشمندانه، هوشيارانه و با تدبير حرکت نکنيم يا اگر حاضر شويم از اصول انقلاب عدول کنيم، اين خطر وجود دارد که استعمار در قالبى جديد به کشور بازگردد. اگر دقت نکنيم، دشمنان ما ممکن است طرحى را در شوراى امنيت به تصويب برسانند و به نحوى به کشور تحميل کنند که ما را در سياست و اقتصاد تحت فشار قرار دهد. استعمارگران ممکن است از غفلت يا شعارزدگى ما سوءاستفاده کنند و با استفاده از ابزارهايى چون شوراى امنيت و يا ديگر سازمان‌هاى بين‌المللى يا با تاثيرگذارى در افکار عمومى جهان خواسته‌هاى خود را تحميل کنند.

 وى با يادآورى ابعاد مختلف استقلال از جمله استقلال سياسى، استقلال اقتصادى، استقلال فرهنگى و ... تاکيد کرد: در دنياى جديد، استقلال اقتصادى يکى از مهم‌ترين ابعاد استقلال است و به اين معناست که با قدرتمند کردن اقتصاد ملى، نيازهاى کشور به خارج را کم کرده يا به صورت متقابل و متوازن درآوريم؛ بنابراين اگر روز به روز نيازهاى اقتصادى ايران به کشورهاى خارجى بيشتر شود و ميزان واردات کشور افزايش يابد، بايد توجه داشته باشيم که عملاً در جهت وابستگى کشور حرکت کرده‌ايم. افزايش واردات به شکل يکطرفه، استقلال اقتصادى را مورد تهديد قرار مى‌دهد.

 وى در عين حال با تاکيد بر اين‌که "اصولا استقلال اقتصادى بدون تعامل با دنيا ايجاد نمى‌شود" گفت: معناى استقلال اين نيست که دروازه‌هاى کشور قفل شود يا به سمت انزوا حرکت کنيم. اگر با دنيا تعامل نکنيم و اگر از تکنولوژى روز دنيا استفاده نکنيم طبيعى است که قدرت رقابت در دنياى امروز را از دست خواهيم داد.

 رييس مرکز تحقيقات استراتژيک تاکید کرد: حضور قدرتمندانه در بازارهاى دنيا و حرکت در مسير استقلال اقتصادى نيازمند تدبير، برنامه‌ريزى و استفاده بهينه از منابع کشور و سرمايه‌هاى اجتماعى است و با شعار يا دستکارى احتمالى در برخى آمارها نمى‌توان به اين اهداف دست پيدا کرد.


نظر شما :