برتری کشورهای حاشیه خلیج فارس در سوخت های جایگزین

۳۰ دی ۱۳۸۷ | ۲۱:۳۵ کد : ۳۷۱۲ سرخط اخبار
با داشتن بالاترین سرانه سوخت‌های کربنی در جهان، به نظر می‌رسد که این امارات ثروتمند جهان جای مناسبی برای انقلاب سبز نیست...
برتری کشورهای حاشیه خلیج فارس در سوخت های جایگزین
1-     با داشتن بالاترین سرانه سوخت های کربنی در جهان، به نظر می رسد که این امارات ثروتمند جهان جای مناسبی برای انقلاب سبز نیست. قیمت بنزین در این منطقه برای هر گالون 45 سنت است.
 
حمل و نقل عمومی در حد بسیار پایین است و بازیافتی وجود ندارد. شهروندان در این منطقه از خانه های خود با تهویه های خوب به مراکز خرید با تهویه های خوب را با اتومبیل های خود طی می کنند که هفت روز هفته، 24 ساعته باز است. اما با این وجود، رهبران این منطقه ارزش انرژی و پول را می دانند و می دانند که ثروت آنها به دلیل وجود نفت است. آنها این مسئله را درک کرده اند که نفت منبعی پایان پذیر است و در مقابل منابع جدید انرژی قابلیت چندانی برای رقابت ندارد.
 
باراک اوباما، رییس جمهور انتخابی امریکا نیز از ترویج مشاغل در حوزه سبز سخن گفت که باعت خروج امریکا شرایط بحران خواهد شد و کشورهای حوزه خلیج فارس، شامل امارات، قطر، عربستان سعودی تلاش های خود را می کنند تا به عنوان دره سیلیکون انرژی های جایگزین تبدیل شوند.
 
2-     آنها با اشتیاق فراوان میلیاردها دلار از درآمدهای نفتی خود را در راه تکنولوژی های سبز سرمایه گذاری می کنند. آنها در حال سرمایه گذاری میلیاردی در صنعت تکنولوژی های تمییز هستند و برای تحقیقات و پروژه های مختلف در دانشگاه ها از کالیفرنیا به بوستون و لندن هزینه های میلیون دلاری کرده اند. خالد آواد رییس پارک فن آوری ماسادار می گوید که ابوظبی یکی از کشورهای صادر کننده نفت است و ما می خواهیم این را به کشوری برای صادرات انرژی تبدیل کنیم، برای چنین کاری ما باید در شکل های مختلف انرژی پیشگام باشیم.
 
3-      این تحقیقات و سرمایه گذاری های طولانی مدت برای انرژی های جایگزین در آینده نه قیمت جهانی نفت را کاهش داده است و نه سبب تغییر وضعیت بحران و کسادی در جهان شده است. حتی در حالی که بازارهای محلی بنگاه های معاملات ملکی در حال ورشکستگی هستند، رهبران سیاسی، اقتصادی و تحقیقاتی در سراسر جهان برای سه روز از روز دوشنبه برای اجلاس آینده انرزی در جهان گرد هم خواهند آمد و این درحالی است که تقریبا یکسال از آخرین اجلاس داووس که در این خصوص در آن مذاکره شده بود می گذرد.
 
در لیست امسال افرادی مانند تونی بلر، نخست وزیر سابق بریتانیا، آندریس پیبلاگ، کمیسونر انرژی در اتحادیه اروپا و وزرای نفت و گاز کشورهای عمان، بحرین و امارات متحده عربی حضور دارند. همچنی هزاران نفر از شرکت های انرژی از کوچک و بزرگ، از بریتیش پترولیوم تا کردیت سویس نیز حضور خواهند داشت.
 
4-     واقعیت این است که وضعیت پولی در سراسر جهان، شرایط خوبی نیست. اهداف این سرمایه گذاری های جدید به موقعیت کشورهای حاشیه خلیج فارس به عنوان تامین کننده انرژی جهانی مرتبط است. اما اگر امریکا و اتحادیه اروپا بخواهند بازهم در این انرژی های جدید به کشورهای حاشیه خلیج فارس وابسته باشند،
 
باید گفت که از قافله عقب افتاده اند. پیتر بارکر هومک، مدیر عامل شرکت تاقا، شرکت انرژی ملی در ابوظبی معتقد است که رهبری این تکنولوژی ها چیزی است که امریکا به راحتی می تواند آن را از دست بدهد. اینجا مالیات ها پایین است، جمعیت جوان است و به تمام جهان دسترسی داریم.

5-     آقای آواد از شرکت مصدر می گوید که شما می توانید مشاهده کنید که کشورهای حاشیه خلیج فارس با استفاده از معماری زیبا و زیرساخت های مدرن چگونه پیشرفت کرده اند. ما می دانیم که نمی توانیم با استفاده از منابع موجود ادامه دهیم. ما باید تغییر کنیم. به همین دلیل است که ابوظبی باید مدل های توسعه جدیدی را برای جهان و کره زمین ارائه دهد البته ما ابوظبی را به خطر نخواهیم انداخت.
 
6-     در حال حاضر روزانه 80 میلیون بشکه نفت در روز در جهان مصرف می شود و این رقم با توجه به افزایش جمعیت در جهان طی دهه های آینده افزایش نیز خواهد یافت. با توجه به گفته های آقای بارکر هومک، ما به 6 برابر منابع نفتی در عربستان سعودی نیاز خواهیم داشد. این در شرایطی است که دانشمندان هشدار می دهند که باید از مصرف انرژی ها کربنی به دلیل گرم شدن کره زمین جلوگیری کرد.

پادشاه ابوظبی که ثروتمندترین امارت از میان هفت امارت، امارات متحده عربی است ژانویه سال گذشته اعلام کرد که 15 میلیارد دلار برای انرژی های نوین سرمایه گذاری کرده است. این همان اندازه ای است که باراک اوباما قول داده است تا در بخش خصوصی برای انرژی های پاک سرمایه گداری کند.
 
7-     شرکت مصدر وابسته به پادشاه ابوظبی است که یک شهرک مدل سازی شده است که بدون مصرف انرژی-  های کربنی به حیات خود ادامه می دهد و توسط نورمن فوستر، معمار بریتانیایی طراحی شده است. در عربستان سعودی، شاه عبدالله به دانشگاه تکنولوژی و علوم شاه عبدالله 25 میلیون دلار کمک کرد تا این دانشگاه در مورد انرژی های خورشیدی که بتوانند با انرژی های کربنی رقابت کند و این درحالی است که به محققان برکلی 80 میلیون دلار سرمایه داد تا بتوانند توسعه عینی از انرژی های سبز داشته باشد. این درحالی است که قراردادهای دیگری هم با کلتج، کمبریج، کورنل، ایمپریال، آکسفورد و بسیاری دیگر بسته اند.
 
8-     در ماه نوامبر، دولت قطر با گوردن براوون، نخست وزیر بریتانیا قرار دادی را امضا کرد که طی آن 150 میلیون پوند یا چیزی بیش از 220 میلیون دلار در صندوق سرمایه گذاری تکنولوژی های کم کربن سرمایه گذاری کند. مایکل مک گی، استاد دانشگاه استنفورد 205 میلیون دلار از عربستان سعودی دریافت کرده است.
 
9-     با پولی که وی از دولت عربستان سعودی دریافت کرده است، 16 محقق جدید استخدام کرد و تا بتواند تا سال 2015 این پروژه را به نتیجه برساند. وی می گوید که مردم متعجب هستند که این سرمایه از کجا آمده است. پولی که وی پیش از این از دولت امریکا دریافت می کرد، 15/1 این مبلغ هم نبود. تحلیلگران معتقدند که سرمایه گذاری عظیمی که از سوی کشورهای حوزه خلیج فارس انجام می شود در حال حاضر نیز تاثیرات خود را بر روی تکنولوژی های محیطی گذاشته است.
 
10-  به عنوان مثال، برنامه های داخلی مصدر، هم آلومینیوم و هم بتون را شامل می شود چراکه تولید هردوی اینها به سوخت های کربنی نیاز دارد که محیط زیست را آلوده می سازند. 11-  کشورهای حوزه خلیج فارس، هیچ پیشینه ای در زمینه صنعت ندارند اما گفته می شود که دارای شانس بیشتری برای تولید انرژی های سبز هستند. آقای آواد معتقد است که با وجود آنکه کشورهای حاشیه خلیج فارس در گذشته نیز از انرژی های جایگزین مانند باد و خورشید استفاده کرده بودند اما مزیت دیگری هم دارند و آن این ا ست که این کشورها در قلب کویر واقع شده ا ند که خورشید 365 روز به آنجا می تابد.

نظر شما :