بمباران مراکز دولتى و سرويس‌هاى امنيتى حماس

۰۸ دی ۱۳۸۷ | ۲۱:۱۴ کد : ۳۵۴۴ اخبار اصلی
حملات اسرائیل به نوار غزه برای دومین روز متوالی ادامه یافت و طی آن وزارتخانه‌های فلسطینی و مرکز امنیتی حماس در نوار غزه بمباران شد.
بمباران مراکز دولتى و سرويس‌هاى امنيتى حماس

حملات اسرائیل به نوار غزه برای دومین روز متوالی ادامه یافت و طی آن وزارتخانه های فلسطینی و مرکز امنیتی حماس در نوار غزه بمباران شد.

به گزارش شبکه خبری العربیه، جنگنده‌هاى اسرائیلی ساختمان اصلى سرويس‌هاى امنيتى حماس در نوار غزه که به مقر گردان‌ها موسوم است را بمباران کردند. مقر شبکه تلويزيونى الاقصى وابسته به حماس نيز در حملات امروز اسرائیل بمباران شده و فعاليت آن در پخش برنامه متوقف شد. صداى چندين انفجار نیز در نزديکی گذرگاه رفح در جنوب نوار غزه شنيده شد و به گزارش شبکه الجزيره ساختمان استاندارى شهر رفح هم در موج حملات جنگنده هاى اسرائيلى به نوار غزه هدف قرار گرفت.

 

در همین حال اسماعیل هنیه، نخست وزير برکنار شده فلسطين در يک سخنرانى که از شبکه‌هاى تلويزيونى پخش شد، گفت: «حتى اگر خون ما در خيابان‌ها جارى شده يا بدنمان تکه‌تکه شود، تسليم نخواهيم شد. نهضت اسلامى در برابر حملات مرگبار اسرائيل حتى در صورتى که قلمرو فلسطين را نابود کنند، تسليم نخواهد شد.»

 

وى در یک نطق تلویزیونی در ادامه افزود: «ما با اعتماد کامل اعلام مى‌کنيم که حتى اگر در پاى چوبه‌هاى دار اعدام شده يا خون ما در خيابان‌ها جارى شود يا اعضاى بدنمان تکه تکه شود، ما فقط در برابر خدا تعظيم کرده و فلسطين خود را هرگز رها نخواهيم کرد. ما آرام نخواهيم نشست و حتى اگر اسرائيل بخواهد نوار غزه را از ريشه نابود کرده و هزاران تن از ما را بکشد، تسليم نخواهيم شد. امروز همه جا را خون گرفته است. در هر خانه‌اى و خيابانى شهيد و زخمى وجود دارد. غزه امروز با خون آراسته شده است. احتمال شهيد يا زخمى شدن افراد بيشترى وجود دارد اما غزه هرگز شکست نخورده و تسليم نخواهد شد.»

 

در همین رابطه سعود الفيصل، وزیر امور خارجه عربستان سعودی اعلام کرد، نشست روز يکشنبه وزراى امور خارجه شوراى همکارى خليج فارس در مسقط که پيش از نشست سالانه سران اين شورا برگزار مى‌شود بر تجاوزات اسرائيل به نوار غزه متمرکز خواهد بود.

 

فيصل همچنين گفت: «رياض به خاطر استفاده کورکورانه از قدرت توسط اسرائيلى‌ها عليه مردم تحت محاصره فلسطين در تماس با همسايگان و هم­پيمانان خود است.»

منابع بيمارستانى نوار غزه اعلام کردند شمار کشتگان نوار غزه از مرز 350 نفر خواهد گذشت، همچنين بيش از 800 نفر نيز در اين حملات زخمى شده‌اند. تا کنون بر اساس آمار رسمى، ‌تلفات حملات مستمر جنگنده‌هاى اسرائیلی به نوار غزه که همچنان ادامه دارد به بيش از 280 شهید و 800 زخمى رسيده است.


ایالات متحد از دولت اسرائیل خواسته است، از حمله به مناطق مسکونی خودداری کند. با این حال ایالات متحد در برابر حمله اسرائیل به غزه واکنش چندانی از خود نشان نداده است.  

 

در همین حال ايهود باراک وزیر دفاع اسرائیل قبل از شروع نشست هفتگى کابينه اسرائیل گفت: «ارتش اسرائيل عمليات خود را در غزه تا جايى که لازم باشد افزايش مى‌دهد.»

 

وی در ادامه افزود: «بايد بدانيم که اين امر هرگز سريع، فورى و آسان نخواهد بود اما بايد قاطعانه عمل کنيم. ما برای حافاظت از جان اسرائیلی­ها مدارس شهرک سديروت که هدف اصلى موشک‌هاى فلسطينى است را بسته نگه خواهیم داشت.»

 

وزیر دفاع اسرائیل همچنین در گفت‌وگو با شبکه فاکس‌نيوز اظهار داشت، هدف از عمليات نظامى اسرائيل در نوار غزه تغيير قواعد بازى است. ارتش اسرائيل ممکن است در صورت ضرورت عمليات زمينى در نوار غزه را نیز در پيش گيرد.

 

وزير جنگ اسرائیل همچنين دستور داده که امروز همه گذرگاه‌هاى تجارى با نوار غزه بسته باشد و تنها اجازه عبور کمک‌هاى انسانى از گذرگاه کرم ابوسالم در جنوب نوار غزه را داده است.

 

سخنگوى وزارت جنگ اسرائیل نيز به نقل از باراک گفت: «ما براى هر احتمالى آماده‌ايم و اگر لازم باشد نيروهاى دفاعى از هموطنان خود را مستقر کنيم اين کار را خواهيم کرد. يگان‌هاى نفربر زرهى و نيروهاى ذخيره در منطقه مجاور نوار غزه مستقر هستند.»

 

در همین حال دولت مصر در کمک­های انسان دوستانه از کشورهای دیگر به فلسطین کارشکنی می­کند. بنا به آخرین گزارش­ها این کشور تاکنون اجازه مرخصی کمک­های انسان­دوستانه کشور قطر برای اعزام به فلسطین را نداده و هواپیمای حامل کمک­های این کشور را در فرودگاه قاهره متوقف نگه داشته است.

 

این در حالی است که گزارش­ها حاکی از آن است که دولت مصر از نشست فوق­العاده­ای که قرار است روز جمعه بنا به تقاضای برخی کشورهای عربی از جمله قطر برگزار شود، چندان خرسند نیست و زمزمه­های رد حضور خود را در آن جلسه داده است.

 

قرار است نشست فوق العاده سران اتحاديه عرب جمعه آينده براى بحث و بررسى تجاوزات اسرائيل به نوار غزه برگزار شود.


عمروموسى، دبيرکل اتحاديه عرب در جمع خبرنگاران با تائيد برگزارى نشست وزراى خارجه اتحاديه عرب در روز چهارشنبه آينده در قاهره درباره برگزارى نشست سران اتحاديه عرب گفت: «تاريخ پيشنهادى براى اين نشست اواخر هفته است. قطر و سوريه خواستار برگزارى نشست فوق‌العاده سران اتحاديه عرب هستند و ما منتظر دريافت واکنش رسمى کشورهاى ديگر درباره آن هستيم تا به حد نصاب قانونى براى برگزارى اين نشست برسد و به محض دريافت پاسخ‌ها، براى برگزارى اين نشست اقدام خواهيم کرد.»

 
هشام يوسف، مدير دفتر دبيرکل اتحاديه عرب به خبرگزارى فرانسه نیز گفت: «قطر در يادداشت رسمى به اتحاديه عرب خواستار برگزارى نشست فوق العاده سران این اتحاديه در جمعه آينده در دوحه شده است.»

 

با این حال هنوز مکان برگزاری این نشست مشخص نیست. سفير فلسطين در قاهره و نماينده دائم اين کشور در اتحاديه عرب در جمع خبرنگاران گفت: «اتحاديه عرب رايزنى‌هايى را براى مشخص کردن زمان و مکان اين نشست آغاز مى‌کند.»

در همین حال دولت مقاومت اسلامى فلسطين حماس برای گراميداشت شهداى فلسطينى سه روز عزاى عمومى اعلام کرد.


طاهر النونو، سخنگوى رسمى دولت فلسطين در غزه با انتشار بيانيه‌اى اعلام کرد، در اين سه روز پرچم‌ها بر بالاى ساختمان‌هاى دولتى نيمه بر افراشته شده و مدرسه‌هاى دولتى امروز يک­شنبه کاملا تعطيل خواهند بود.


نظر شما :