ناوگان نظامى روسيه با ۷۰ موشک هسته‌اى جديد تقويت مى‌‌شود

۰۴ دی ۱۳۸۷ | ۱۲:۱۱ کد : ۳۵۱۴ اروپا
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
ارتش روسیه علاوه بر ساخت 70 موشک هسته­ای جدید ظرف سه سال سلاح­های متعدد نظامی نیز تولید خواهد کرد که برای این کار 140 میلیارد دلار بودجه اختصاص داده است.
ناوگان نظامى روسيه با ۷۰ موشک هسته‌اى جديد تقويت مى‌‌شود

ارتش روسیه اعلام کرد، قصد دارد برای تقویت توان جنگی خود 70 موشک هسته­ای جدید به ناوگان نظامی خود بیفزاید.

 

براساس بیانیه­ای که ولادسلاو بوتیلن، نائب رئیس گروه صنایع نظامی روسیه منتشر کرد، دولت روسیه قصد دارد علاوه بر افزایش موشک­های هسته­ای خود ظرف سه سال سلاح­های متعدد نظامی نیز تولید کند که برای این کار 140 میلیارد دلار بودجه اختصاص یافته است.

 

در بیانیه نائب رئیس گروه صنایع نظامی روسیه آمده است، دولت تلاش می­کند، ارتش را به موشک­های استراتژیک مجهز کرده و تعداد ادوات نظامی که در اختیار دارد را نیز به شکل ملموسی افزایش دهد.

 

بر اساس این بیانیه، علاوه بر این 48 جنگنده، 6 فروند هواپیمای تجسسی، بیش از 60 هلی­کوپتر نظامی، 14 ناو دریایی و 300 تانک جدید در اختیار ارتش روسیه قرار خواهد گرفت.

 

این در حالی است که روسیه هفته پیش اعلام کرد، قصد دارد به شمار سلاح­های خود موشک­های دور برد 10 هزار کیلومتری را نیز بیفزاید.

 

بهانه روسیه برای تقویت نظامی خود استقرار سپر دفاع موشکی ایالات متحده در مرزهای جنوب غربی این کشور با اروپا است. موضوعی که نزدیک به سه سال است روابط دو کشور را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. چندی پیش دولت روسیه با روی کار آمدن دولت جدید امریکا، از باراک اوباما رئیس جمهوری منتخب ایالات متحده خواست، برای برچیدن موشک­های سپر دفاعی موشکی از خاک اروپا اقدام کند تا بدین ترتیب واشنگتن حسن نیت خود را به روسیه نشان داده باشد.

 

این در حالی است که جنگ خونین گرجستان بر سر اوستیای جنوبی و آبخازیا بر عمق اختلاف­های روسیه با غرب به ویژه امریکا افزود و اکنون اوضاع به گونه­ای است که کل اتحادیه اروپا پس از جنگ گرجستان نسبت به امنیت ارضی خود احساس خطر می­کند.

 

کولونل نیکولای سولوفتسوف، فرمانده نیروهای موشکی استراتژیک روسیه در این باره گفت: «روسیه آمادگی دارد در صورت شانه خالی کردن ایالات متحد در استقرار سپر دفاع موشکی در اروپا برخی از سلاح­های استراتژیک خود را پیشرفته کند.»

 

واشنگتن خواسته روسیه را نمی­پذیرد و مدعی است که منظور از استقرار این موشک­ها روسیه نیست بلکه رویارویی با کشورهایی مثل ایران است.

 

نقشه­های نظامی روسیه در حالی روز به روز گسترش می­یابد که هفته گذشته یک ناو نظامی این کشور با تجهیزات کامل در بندری در کوبا پهلو گرفت تا همکاری­های نظامی مسکو – هاوانا در مرزهای امریکا وارد مرحله تازه­ای شود. روسیه قبل از آن نیز با ونزوئلا پیمان نامه امنیتی امضا کرد و قرار است به زودی سه ناو روسی در ونزوئلا مستقر شوند. علاوه بر آن هوگو چاوز و دیمتری مدودوف روسای جمهوری ونزوئلا و روسیه قرارداد تسلیحاتی به ارزش سه میلیارد دلار امضا کردند تا روسیه در بازسازی و توسعه نظامی ونزوئلا که برای امریکا از حساسیت ویژه­ای برخوردار است، همکاری مستقیم داشته باشد.

 

این در حالی است که با روی کار آمدن دولت اوباما بسیاری از کارشناسان پیش­بینی می­کنند از حجم سرمایه‌گذاری­ها و هزینه­های نظامی ایالات متحد کاسته شود. 

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :