تحرکات جدید اروپا در برابر ایران هسته‌ای

اروپا مخالف پیروزی امریکا در مذاکرات هسته‌اى است

۰۴ دی ۱۳۸۷ | ۱۲:۵۰ کد : ۳۴۹۳ اخبار اصلی
نویسنده خبر: دکتر علی بیگدلی
يادداشتى از دکتر علی بیگدلی، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بین‌الملل براى ديپلماسى ايرانى
اروپا مخالف پیروزی امریکا در مذاکرات هسته‌اى است
پس از ادعاهای نیکولا سارکوزی، رئیس جمهور فرانسه و دیوید میلیبند، وزیر امور خارجه بریتانیا در مورد ایران و برنامه هسته ای این کشور، انتشار گزارش پارلمان فرانسه حاوی هشدارهايی جديد در مورد پيشرفت ايران در جهت تسليحات هسته ای و ابراز نگرانی بنيامين نتانياهو، نامزد نخست وزیری بعدی اسرائیل در پاريس در خصوص فعالیت های هسته ای ایران، نشانگر شکل گیری موج جدیدی از تحرکات پیرامون موضوع هسته‌ای تهران است. این در حالی است که تهران خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را مسبب اصلی قطع مذاکرات در مورد مسئله هسته ای خود می داند.
 
گفتارى از دکتر علی بیگدلی، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بین‌الملل:
 
وزارت امور خارجه ایران این مسئله را احساس کرده که اتحادیه اروپا به‌طور کلی چندان مایل نیست که در امريکايى‌ها در مذاکرات هسته‌اى پیروز شوند و از لابه‌لای سخنان آقای سولانا نیز چنین استنباط می شود که آنها خیلی علاقمند نیستند امریکاییان همان پیروزی را که در عراق و افغانستان بدست آورده اند، در مورد ایران نیز بدست آورند.
 
این مسئله به عنوان یک استراتژی پنهان در مذاکرات کاملا غالب است اما -اینکه تهران بر این باور است که سولانا مسبب قطع مذاکرات غرب و ایران شده است- تصور می کنم اگر این موضوع نیز صحت داشته باشد، بستگی به انتقال قدرت در امریکا دارد.
 
 تحرکات جدید اروپا و اسرائیل در برابر موضوع هسته ای ایران
تصور من این است که جبهه بندی های اخیر با هدف نشان دادن روی جدید سکه به آقای اوباما صورت گرفته است، در واقع اتحادیه اروپا و یا جناح های بیرون از اتحادیه هنوز پافشاری سابق خود را در برابر برنامه هسته ای ایران دارند و این در حالی است که اوباما اعلام داشته که حاضر است بی قید و شرط با ایران مذاکره کند.
 
فشارهای بیرونی و فشارهای دورنی لابی صهیونیستی در درون دولت اوباما، وی را به سمت و سویی هدایت می کند که سیاست نرمش خود را در برابر ایران تغییر دهد، مدتی است که بحث هسته ای ایران به دلایل مختلف در محاق فراموشی قرار گرفته بود و حال اروپا در تلاش است که مجددا این موضوع را به‌ویژه در شرایط انتقال قدرت در امریکا مطرح سازد.
 
 اعراب و ديپلماسى غربى
انتخاب خانم هیلاری کلینتون شاید چندان به نفع کشورهای شرقی نباشد چراکه ایشان با تمایلات شدید صهیونیستی، تفکری کاملا ضد اسلامی، ضد عربی، ضد شرقی دارند، بر این اساس انتخاب ایشان به نفع ما نخواهد بود.
 
حال اعراب برای اینکه نشان دهند با گزینش ها و چینش های آقای اوباما چندان مخالف نیستند و هنوز هم می‌خواهند همان شدت دوران جرج بوش را در خصوص مساله هسته ای ایران حفظ کنند؛ در نشست نیویورک شرکت کردند.
 
 اما کشورهای عربی منطقه هنوز نتوانسته اند نسبت به امریکا، اعتماد لازم را بدست آورند، موضع این کشورها در قبال ایران کاملا مشخص است؛ آنها همواره از قدرتمند شدن ایران به شدت نگران هستند، اما از طرف دیگر نیز هنوز نتوانسته اند خود را با سیاست های آقای بوش- که در مذاکرات اسرائیل نیز ناموفق بود- هماهنگ کنند و تصور نمی کنم با سیاست های اقای اوباما نیز به نتیجه مطلوب و مشخصی برسند.
دکتر علی بیگدلی

نویسنده خبر


نظر شما :