ابهام درباره نتايج نشست لبنانى ها در پاريس

۲۴ تیر ۱۳۸۶ | ۱۹:۱۵ کد : ۳۴۰ اخبار اصلی
دولت فرانسه پیشنهاد ایران مبنی بر انجام مذاکرات دوجانبه پیش از نشست پاریس را نپذیرفته است. این مساله قدری بر نشست سایه تردید افکنده است.

 

اولین روز از نشست سان کلود دیروز در حومه پاریس با موضوع بررسی مسائل وبحران های سیاسی لبنان برگزار شد." برنار کوشنر" وزير خارجه فرانسه ریاست نخستین جلسه این نشست  غیرعلنی راکه با حضور نزدیک به 40 نماینده رده دوم گروههای لبنانی برگزار شده بود برعهده گرفت.

 

در این جلسه افراد به طرح نظرات وآراء خود به طور کلی پرداختند ومذاکرات اصلی از امروز از سر گرفته خواهد شد.

 

از چندی پیش واز هنگام سفر ژان کلود فرستاده وزارت امور خارجه فرانسه به لبنان ومذاکره با مقامات دوگروه حماس وحزب الله، بحث نشستی در رابطه با حل مسائل ومعضلات  سیاسی لبنان واستقرار صلح در این ناحیه در محافل بین المللی مطرح شد.

 

 در همین هنگام بود که "نواف موسوی" مسوول روابط بین الملل حزب الله موافقت حزب الله رامبنی بر مشارکت در این نشست به ژان کلود اعلام کرد.

 

از این رو امیدهای بسیاری نسبت به این نشست و یافتن راه کارهای صلح منطقه ای وجود دارد. اما وجود برخی از مسائل باعث بروز برخی تردیدها بر تاثیر این نشست شده است.

 

درست درآستانه برگزاری نشست نیکولا سارکوزی، رئیس جمهور فرانسه ، در طی سخنرانی خود در دیدار با خانواده های اسیران صهیونیستی که دربند حماس وحزب الله هستند، نیروی حزب الله لبنان را به اعمال تروریستی محکوم کرد.

 

که این سخنان وی واکنش های بسیاری را برانگیخت. تا جایی که برخی نشست پاریس را از هم اکنون شکست خورده و فاقد نتیجه مثبت خوانده اند. چرا که درصورتی که رئیس دولتی که به عنوان میانجی در این میانه به ایفای نقش می پردازد و چنین اظهاراتی داشته باشد راه بر روی اعتماد طرفین بسته خواهد شد.

 

به همین دلیل بود که الیزه به سرعت ازحزب الله بابت این اظهارات عذرخواهی کرده ومجددا برای حضور در اجلاس از حزب الله دعوت کرد.

 

نيکولا سارکوزی در اظهارات جدید خود بیان داشت که بسیار علاقمند است تا حزب الله به عنوان نیروی فعال ومؤثر در روند جنبش دموکراسی حضور داشته باشد.حزب الله نیز به این دعوت پاسخ مثبت گفت.

 

از سوی دیگر دولت فرانسه پیشنهاد ایران مبنی بر انجام مذاکرات دوجانبه پیش از نشست پاریس را نپذیرفته است. ایران از فرانسه درخواست داشت تا درباره موضوعاتی چون تشکیل کابینه وحدت ملی وانتخاب رئیس جمهوری آینده لبنان مذاکراتی با مقامات پاریس داشته باشد.

 

اما فرانسه این امر را نپذیرفت. این مساله نیز قدری بر نشست سایه تردید می افکند. چرا که این گمان مطرح می شود که فرانسه در پی تحمیل مواضع وعقاید خود در این نشست است.

 

نشست پاریس با وجود همه ابهامات ومسائل گوناگون در سان کلود در حال برگزاری است. با این که برخی چون فواد سنیوره، نخست وزیر لبنان بیان داشته اند که نبایست از این نشست انتظار زیادی داشت، اما در وضع کنونی وجود چنین محافلی نوید بخش یافتن راه حل هایی برای خروج از بحران واستقرار ثبات وامنیت وصلح در منطقه خواهد بود.

 

برای بررسی آثار ونتایج مثبت ویا منفی آن بایست تا پایان نشست در انتظار ماند.


نظر شما :