باید منطقی برخورد کرد

۲۰ آذر ۱۳۸۷ | ۰۱:۴۲ کد : ۳۳۷۱ اخبار اصلی
سولانا ايران را به برخورد منطقى در موضوع هسته‌اى دعوت کرد
باید منطقی برخورد کرد
خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحایده اروپا و هماهنگ کننده مسیر مذاکرات 1+5 با ایران، در جلسه ای ابتکاری و تاثیرگذار با جمعی از خبرنگاران و روزنامه نگاران ایرانی در بروکسل، طرف ایرانی را به برخورد منطقی با موضوع غنی سازی اورانیوم در فعالیت های هسته ای این کشور دعوت کرد، چراکه از نگاه او و کشورهایی که وی به نمایندگی آنها تهران را مورد خطاب قرار می دهد؛ ادامه روند غنی سازی اورانیوم، فرایندی پر هزینه است و جایی برای آن در برنامه صلح آمیز هسته ای ایران وجود ندارد.
 
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در دیدارش با نمایندگان رسانه های ایران اظهار داشت که اگر مقامات ایران توقف غنی سازی را در دستور کار قرار دهند، 1+5 می تواند در باره پرونده هسته ای ایران با تهران وارد مذاکره شود، به اعتقاد سولانا برای طرف های غربی تنها قبول توقف غنی سازی از سوی تهران به عنوان دروازه مذاکرات کافی نیست بلکه باید در این راه تضمین عینی ارائه شود.
 
آقای سولانا به روزنامه نگاران و خبرنگاران ایرانی که با سفر به بروکسل برای اولین بار از نزدیک با دیدگاه های اتحادیه اروپا در مورد برنامه هسته ای ایران آشنا می شوند گفت که در سفرش به تهران دو سند را در اختیار مقامات این کشور قرار داده است، یکی سند به روز شده ای پیرامون برنامه همکاری تهران و جامعه بین المللی و دوم جدول زمانی ورود سریع به مذاکراتی که به اعتقاد سولانا مذاکراتی کامل و همه جانبه خواهد بود.
 
در نگاه کشورهای اروپایی سند دوم جدولی بسیار شفاف و واضح را در اختیار تصمیم گیران تهران قرار داده است که جایی برای شک و تردید باقی نگذاشته و بی تردید پاسخ زودهنگام تهران را می طلبیده  در حالیکه عملا هر دو سند بی پاسخ مانده و هنوز آینده مذاکرات در هاله ای از ابهام قرار دارد.
 
به نظر می رسد خاویر سولانا تلاش دارد بار دیگر و در قالب دیدار و گفت و گوی با روزنگامه نگاران و خبرنگاران ایرانی پیام کشورهای گروه مذاکره کننده 1+5 را به ایران گوشزد کند، این پیام همانا برخورد منطقی با موضوع فعالیت های هسته ای کشور و خودداری از وقت کشی و بی پاسخ گذاشتن نامه ها، اسناد و حتی پاسخ هایی است که 1+5 به ابهامات و سوالات تهران داده اند.
 
نمایندگان کشورهای 1+5 پیشتر به سوالات و ابهامات تهران پاسخ داده اند و متن پاسخ حدود دو هفته گذشته در اختیار مقامات ایران قرار گرفته است، این مطلب هم در سخنان سولانا در نشستی که روزنامه نگاران و خبرنگاران ایرانی داشت، اعلام شد و هم از سوی سخنگوی سولانا مورد تاکید قرار گرفت.
 
اما چرا سولانا این بار پیام اتحادیه اروپا را با روزنامه نگاران و خبرنگاران ایرانی درمیان گذاشت، این کار از دو بعد قابل تامل است، اول در طول سال های طرح و بررسی فعالیت های هسته ای ایران، رسانه های داخلی بیشتر از نگاه ایرانی به موضوع نگریسته اند و کمتر با واقعیت دیدگاه های طرف مقابل آشنا بوده اند و دیدارشان با سولانا از این حیث هم برای ارتقا کیفیت اطلاع رسانی در داخل حائز اهمیت است و هم برای طرف های اروپایی فرصت تلقی می شود  و دوم اینکه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر این امر واقف است که انتقال پیام کشورهای غربی به تصمیم گیران ایران با واسطه فعالان رسانه ای ایران بازخوردی سریع تر خواهد داشت.
 
نکته قابل توجه در نشست سولانا  و روزنامه نگاران ایرانی تاکید بر این مطلب است که هماهنگی و توافق جامعه جهانی منجر به ارائه اورانیوم غنی شده برای مصرف در  نیروگاه بوشهر شد. سولانا با بیان این نکته تلاش دارد نقش خود را در اعتماد سازی میان غرب و ایران از یک سو و قانع کردن ایران برای بازگشت به مذاکرات و حل و فصل مسالمت آمیز موضوع به خوبی ایفا کند چراکه ایران همواره در رد پیشنهاد یا پیش شرط توقف کامل غنی سازی اورانیوم این استدلال را داشته که نمی توان به جامعه جهانی برای تحویل اورانیوم غنی شده مورد نیاز نیروگاه ها اعتماد کرد، در مقابل سولانا در این نشست استدلال دیگری دارد.
 
او می گوید که "روسيه مدت طولانى است که اورانيوم غنى شده در اختيار نيروگاه بوشهر قرار نداد و وقتى ارائه اورانيوم آغاز شد که توافقى با دیگر طرف های ایران در موضوع هسته ای انجام شد. بنابراين جامعه جهانى تلاش هاى ديپلماتيک را انجام داد و اروپايى ها، چينى ها، امريکايى ها و روس ها همگى توافق کردند که اورانيوم غنى شده مورد نياز نيروگاه بوشهر را تامين کنند. بايد واضح بگويم که هر زمان شما نياز داشتيد جامعه جهانى اورانيوم در اختيارتان قرار داد و کشورى که اين کار را انجام داد بخشى از شش کشورى است که من مذاکره کننده آنها هستم و خوشحالم که اورانيوم غنى شده لازم براى توليد انرژى را در اختيار داريد."
 
دفاع سولانا و امید البرادعی
به این ترتیب در سخنان سولانا، طرف غربی شفاف سازی کرده و برای اقدامات دیپلماتیک در حل موضوع هسته ای ایران از هیچ اقدامی دریغ نکرده است کما اینکه پاسخ سوالات و ابهامات تهران را ارائه کرده در حالیکه نامه هایش از سوی تهران بی پاسخ مانده است، این اظهارات سولانا و دفاع از عملکرد گروه 1+5 در برابر ایران در حالی است که محمد البرادعی، دبیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز شنبه، شانزدهم آذر ماه، مجددا  گفت‌وگو ميان غرب و تهران راخواستار شد و تاکید کرد که باراک اوباما اميد زيادى را در او ايجاد کرده است.
 
استدلال البرادعی این است که باراک اوباما از گفت و گو با حتی کشورهای دشمن ایالات متحده امریکا سخن گفته در حالیکه خواستار نابودی کامل تسلیحات هسته ای در جهان است.
 
مديرکل آژانس بين‌المللى انرژى اتمى گفت که تحريم‌ها ممکن است به سخت‌تر کردن موضع ايران منجر شود.  البرادعى چانه‌زنى بزرگ ميان غرب و ايران راخواستار شد، چانه زنی که نقش تهران در منطقه را به رسميت بشناسد و به آن قدرت، پرستيژ ونفوذى را که خواستارش است؛ بدهد.
 
بر این اساس به اعتقاد برخی تحلیل گران بهترین راه برای خاتمه مساله هسته ای ایران به گونه ای که هر دو طرف ایران و غرب را راضی کند، برخورد منطقی با موضوع آن هم در سایه بازگشت به مذاکرات است. در چهارچوب این مذاکرات منطقی که 1+5 باید دنبال کند؛ ارائه تضمینی برای اعتماد ایران است و منطقی که باید ایران در نظر گیرد؛ توجه به واقعیت های دنیای امروز و پرهیز از هر آن چیزی است که منافع ملی ایران را به مخاطره می اندازد.  

نظر شما :