تيم اقتصادى باراک اوباما اعلام شد

۰۵ آذر ۱۳۸۷ | ۲۲:۲۱ کد : ۳۲۸۷ اقتصاد و انرژی
کارشناسان انتخاب گیتنر را نخستین پاسخ اوباما به بحران اقتصادی امریکا قلمداد کردند. با معرفی گيتنر به عنوان وزير دارايى دولت اوباما، شاخص سهام در بازارهاى مالى امريکا افزایش یافت.
تيم اقتصادى باراک اوباما اعلام شد

رئیس جمهوری منتخب آمریکا اسامی تیم سه نفره اقتصادی خود را اعلام کرد. باراک اوباما روز دوشنبه 25 نوامبر با انجام سخنرانی در شهر شیکاگو به طور رسمی از تیموتی گیتنر به عنوان وزیر خزانه داری آمریکا نام برد. کارشناسان انتخاب گیتنر را نخستین پاسخ اوباما به بحران اقتصادی امریکا قلمداد کردند. با معرفی گيتنر به عنوان وزير دارايى دولت اوباما ، شاخص سهام در بازارهاى مالى امريکا افزایش یافت.

 

اوباما همچنین کریستینا رومر، را برای ریاست شورای مشاوران اقتصادی کاخ سفید برگزید. رومر استاد دانشگاه برکلی در کالیفرنیاست. شورای اقتصادی وظیفه تحلیل سیاست های اقتصادی کاخ سفید را برعهده دارد.

 

باراک اوباما در این باره گفت: «ما به بهترین افراد کشورمان برای مقابله با بحران اقتصادی کشور نیازمندیم. ما باید از ثبات سیستم مالی کشورمان مطمئن شویم.»

 

رئیس جمهوری منتخب آمریکا در ادامه اظهارات خود از لورنس سامرز نیز به عنوان مدیر شورای اقتصادی ملی کشورش نام برد. سامرز در سال­های 2001 تا 2006 میلادی رئیس دانشگاه هاروارد بوده است.

 

در صورت تاييد سنا، گيتنر 47 ساله رئيس کنونى فدرال رزرو نيويورک به عنوان وزير دارايى جديد امريکا، مسئوليت سختى را براى مقابله با بحران اقتصادى و مالى اين کشور بر عهده خواهد داشت.

 

جان پودستا، رئيس تيم انتقال قدرت دولت اوباما در این باره گفت: «اوباما اميدوار است با تاييد سريع صلاحيت افراد معرفى شده توسط سنا ، دولت جديد هر چه زودتر فعاليت خود را آغاز کند.»

 

گيتنر در زمان دولت کلينتون به عنوان کارشناس و مقام رسمى وزارت دارايى آمريکا مشغول به فعاليت بوده است . سامرز 53 ساله نيز در دوران دولت بيل کلينتون رييس فدرال رزرو آمريکا بوده است.

 

اوباما همچنین در نخستين نطق راديويى خود به مردم آمريکا وعده داد ، تا سال 2011 بيش از 5/2 ميليون فرصت شغلی جديد ايجاد کند و با سرمايه گذارى در توليد انرژى هاى جايگزين، ميزان وابستگى به واردات نفت را کاهش دهد.

 

اظهارات اوباما در حالى است که تعداد بيکاران آمريکايى به بالاترين حد خود در 16 سال اخير رسيده است و اکنون بزرگترين اقتصاد جهان با رکود شديدى دست و پنجه نرم مى کند. بحران اقتصادى آمريکا موجب بيکارى 2/1 ميليون نفر در اين کشور از ابتداى سال 2008 تا کنون شده است.

 

اوباما هشدار داد ، بدون اتخاذ سياستهاى مناسب، ميليون­ها نفر نيز طى سال 2009 به خيل بيکاران آمريکايى اضافه خواهند شد.

 

این در حالی است که فدرال رزرو نيز اعلام کرد ، نرخ بيکارى آمريکا طى سال 2009 به بيش از 6/7 درصد خواهد رسيد .

 

اوباما همچنین روز یکشنبه روبرت گيبس را به عنوان معاون رسانه اى کاخ سفيد منصوب کرد.

 

اوباما رايزنى هاى خود را براى تشکيل هر چه سريعتر کابينه ، آغاز کرده است. گفته می­شود، بيل ريچاردسون فرماندار نيو مکزيکو نيز قرار است به عنوان وزير بازرگانى معرفى شود .

 

از سوی دیگر یک نشریه فوکوس، چاپ آلمان در مطلبی با اشاره به مسائل و مشکلاتی که پیش روی رئیس جمهوری جدید آمریکا است وی را گرفتار در حفره­ای سیاه توصیف کرده و نومحافظه کاران آمریکایی را در سیاست­هایشان شکست خورده ارزیابی کرده است.

 

در ادامه این مطلب آمده است، مسائل بسیاری از جمله مشکل بحران اقتصادی، وضعیت بد شغلی و دو جنگ نامحبوب در خاورمیانه گریبان باراک اوباما رئیس جمهوری آینده آمریکا را گرفته است. این در حالی است که وی با توجه به گزارش اخیر نهادهای امنیتی آمریکا درباره کاهش اعتبار و قدرت این کشور در آینده باید نگران این مسئله نیز باشد.

 

لازم به ذکر است، 16 نهاد امنیتی آمریکا در پایان هفته گذشته گزارشی را منتشر کردند که در آن به ارزیابی شرایط آمریکا در آینده پرداخته و تاکید شده است، اعتبار و نقش رهبری و قدرت این کشور در سال 2025 ممکن است کاهش یابد.

 

مجله فوکوس در ادامه این گزارش را به منزله چالش بزرگی پیش روی اوباما ارزیابی کرده و نوشته است، هیچ رئیس جمهوری در آمریکا اجازه ندارد به گونه ای عمل کند که شاهد افتادن کشورش در حفره تاریک سیاسی و کاهش نفوذ و اعتبار آن باشد. این موضوع را اوباما هم می داند. پس وی باید کاری موثر انجام دهد.

 

در بخش دیگری از این مطلب همچنین آمده است، نومحافظه کاران آمریکایی بر این عقیده بودند که آمریکا دنیا را با تصورات شخصی خود خواهد ساخت و می تواند رهبری بدون رقیب و ابر قدرتی خود در دنیا را تثبیت کند. اندیشه­ای که اکنون با شکست مواجه شده است.


نظر شما :