پیشنهاد به تونی بلر

۱۹ تیر ۱۳۸۶ | ۱۵:۰۶ کد : ۳۱۴ اخبار اصلی
۱۰عضو اتحاديه اروپا پيشنهاد کردند نيروهاى بين‌المللى در فلسطين مستقر شوند. اسلوونى، فرانسه، اسپانيا، پرتغال، قبرس، بلغارستان، رومانى، ايتاليا، يونان و مالت کشورهای پیشنهاد دهنده هستند.

 

10 وزير خارجه‌ کشورهاى عضو اتحاديه‌ اروپا در پيامى سرگشاده خطاب به تونى بلر فرستاده کميته‌ کارى چهار جانبه به خاورميانه که از سوى وزارت خارجه اسلوونى منتشر شد، گفته اند که با توجه به اوضاع سخت و خطرهاى مختلف موجود در سرزمين‌هاى فلسطينى، بايد نيروهاى بين‌المللى توانمندى تشکيل شود.

بر اساس این پیشنهاد اين نيروها مى‌توانند در برابر اين خطرات بايستند و مى‌توانند از خطرات ايمن باشند اگر به دو شرط احترام بگذارند؛ نخست هماهنگى اين نيروها با طرح صلح نه جايگزين آن و دوم استناد به توافق ميان فلسطينى‌ها.

برنار کوشنر وزير خارجه‌ فرانسه، اين طرح را در نشست غير رسمى اخير وزراى خارجه کشورهاى اروپايى حوزه درياى مديترانه مطرح کرده بود. در اين پيام از عربستان و مصر خواسته شده است برای ازسرگيرى مذاکرات ميان فتح و حماس وارد تلاش کنند.

اين پيشنهاد از سوى وزراى خارجه اسلوونى، فرانسه، اسپانيا، پرتغال، قبرس، بلغارستان، رومانى، ايتاليا، يونان و مالت امضا شده است.

منابع ديپلماتيک آگاه از تاخير نشست کميته‌ کارى چهار جانبه از 16 ژوييه (25 تير) به ماه اوت خبر دادند. اين براى اولين بار نيست که اين نشست به تاخير مى‌افتد.

پيش از اين قرار بود نشست کميته‌ کارى چهار جانبه 16 ژوئن برگزار شود که به 16 ژوييه موکول شد و حال اين بار نيز از 16 ژوييه به ماه اوت موکول شده است.

کاندوليزا رايس وزير خارجه آمريکا، 17 ژوييه (26 تير) عازم منطقه مى‌شود و تنها به رام‌الله و تل‌آويو و بيت المقدس سفر خواهد کرد. خانم رايس هيچ قصدى براى سفر به قاهره يا هيچ کشور ديگر ندارد.

محمد صبيح معاون دبيرکل اتحاديه‌ عرب در امور فلسطين می گوید نشست آتى وزراى خارجه‌ اتحاديه‌ عرب اواخر ژوييه و تنها در جهت تکميل رايزنيهاى مربوط به نشست فوق‌العاده‌ وزراى خارجه‌ى اين اتحاديه در ژوين برگزار خواهد شد.

ایت تحولات در حالی شکل می گیرد که اعضاى کميته‌ى کارى چهارجانبه براى اولين بار از زمان انتصاب تونى بلر در پست نمايندهى صلح ويژه‌ى اين کميته در خاورميانه، با وى ديدار مى‌کنند.

سرگئى ياکوولف نماينده‌ى ويژه روسيه در کميته‌ کارى چهارجانبه گفته اين نشست در دستور کار ما قرار دارد.

در این نشست که در لندن برگزار مى‌شود، اوضاع در منطقه خاروميانه بويژه بحران اسراييل و فلسطين مورد بررسى قرار مى‌گيرد. علاوه بر اين بررسى برنامه‌هاى آينده از جمله تعيين تاريخ نشست بعدى اين کميته در سطح وزيران خارجه در دستور کار قرار دارد.

 


نظر شما :