عيادت از حکيم رهبران عراقى را به تهران مى آورد

۱۳ تیر ۱۳۸۶ | ۱۹:۲۱ کد : ۲۹۴ اخبار اصلی
نخست وزير عراق به زودى عازم تهران مى شود. به گفته مسئول دفتر مجلس اعلای اسلامی عراق هدف اصلى این سفر عيادت از سید عبدالعزیز حکیم رهبر مجلس اعلا و همچنين دیدار با مقامات ایران عنوان شده است.

 

سید عبدالعزیز حکیم پس از آنکه معاینات اولیه پزشکی درباره وی در مرکز درمانی شهر "هوستون" ایالت تگزاس آمریکا انجام شد؛ برای ادامه درمان خود به تهران آمد و اکنون سومین دوره درمان خود را می گذارند.

 

چندی پیش نیز"جلال طالبانی" رئیس جمهوری عراق در راه بازگشت خود ازچین وارد تهران شد و با مقامات ایرانی از جمله مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری ایران گفتگو کرد و به عيادت آقاى حکيم رفت

 

مسئول دفترمجلس اعلای اسلامی عراق در تهران درباره محور مذاکرات "نوری المالکی" با مقامات ایرانی گفت :محور این مذاکرات به مسائل فیمابین تهران و بغداد بر می گردد.

رهبران عراقى در حالى اين روزها به تهران سفر مى کنند که مشاور نخست وزیر عراق با انتقاد از اقدام برخی از گروه های عراقی در تحریم نشست های دولت احتمال داد که تغییرات گسترده ای در دولت عراق انجام گیرد.

 

"مریم الریس" مشاور "نوری المالکی" نخست وزیرعراق درگفتگو با روزنامه عرب زبان  الشرق الاوسط احتمال داد که دولت کنونی عراق استعفا دهد و دولت دیگری به ریاست "نوری المالکی" تشکیل شود که براساس سهمیه طایفه ای نباشد.

 

وی در ادامه سخنان خود با این روزنامه چاپ لندن نشست روز گذشته اعضای کابینه دولت عراق را نشستی عادی خواند که حد نصاب اعضای آن یعنی ( نیمی از وزرا + 1) دراین نشست حضور داشتند.

 

این موضوع به این معنی است که غیبت یا شرکت نکردن وزرای جناح صدر و جبهه التوافق درنشست های دولت در روند فعالیت های آن خللی ایجاد نمی کند.

 

به گفته "مریم الریس" ماموریت وزرای عراقی باید در راستای فعالیت و خدمت به ملت عراق باشد و نه اینکه اعتراض کنند یا با تحریم درخانه هایشان بنشینند.

 

درهیچ بندی ازقانون اساسی یا نظام داخلی شورای وزیران غیبت وزیر به جز به هنگام مریضی یا سفرش آن هم با آگاهی نخست وزیر توجیه نمی شود. همچنین بندی درقانون اساسی به وزرا اجازه تحریم نشست های شورای وزیران را نمی دهد.

 

نخست وزیراختیاراتی در اتخاذ تصمیمات مناسب برای وزیران غایب از نشست های دولت دارد تا جایی که این اختیارات به برکناری آنان از دولت می رسد، اما  آقاى مالکی نمی خواهد از ابتدا روشی را برگزیند که منجر به متشنج شدن اوضاع شود.


نظر شما :