ماهى گيرى در صخره‌هاى ناهموار

۱۵ تیر ۱۳۸۶ | ۱۷:۳۷ کد : ۲۹۲ اخبار اصلی
ولاديمير پوتين نخستين رهبری است که در اقامتگاه ساحلى خانواده بوش پذیزایی مى‌شود. در این دیدار بوش از موضع خود درباره استقرار سامانه‌ سپر دفاع موشکى در مرکز اروپا کوتاه نيامد.

رييس جمهور روسيه در ديدار با همتاى آمريکايى‌اش پيشنهاد داد که ايالات متحده طرح‌ها و برنامه‌هاى خود براى استقرار سامانه‌ى دفاع موشکى در اروپا را از طريق مشارکت ناتو در اين پروژه گسترش دهد. طرح‌هاى واشنگتن براى استقرار اين سيستم دفاعى باعث تنش در روابط آمريکا و روسيه شده است.

 توضيح عکس: آقاى پوتين از سوی همسر جورج بوش به صورت غیر رسمی استقبال شد

 

ولاديمير پوتين، رييس جمهور روسيه پس از ديدار و گفت‌وگو با جورج بوش، رييس جمهور آمريکا در بندر کنبونک که تفريحگاه‌ ساحلى خانواده‌ى بوش به شمار مى‌آيد، در جمع خبرنگاران گفت که امکان افزايش تعداد شرکاى اروپايى که علاقمند به حل و فصل اين موضوع در راستاى بخشى از همکارى‌هاى ناتو و روسيه مى‌باشند، وجود دارد.

 

 اما بوش از موضع خود مبنى بر لزوم استقرار بخش‌هايى از سامانه‌ سپر دفاع موشکى آمريکا در مرکز اروپا کوتاه نيامد. ايالات متحده اعلام کرده که اين سيستم با هدف پيشگيرى از حملات "کشورهاى شرور" استقرار خواهد يافت؛ اين در حاليست که روسيه چنين طرح‌ها و برنامه‌هايى را تهديدى عليه امنيت خود مى‌داند و با آن به شدت مخالفت کرده است.

ولاديمير پوتين پس از مذاکرات غير رسمى‌اش با جورج بوش که معطوف به کاهش تنش‌هاى اخير ميان مسکو و واشنگتن بود، گفت که آماده است تا تاسيسات جديد رادار هشدار اوليه را که در مناطق جنوبى روسيه مستقر است، در طرح‌هاى آمريکا مشارکت دهد.

وى روز دوشنبه  دوم جولاى نيز در گفت‌وگو با رييس جمهور آمريکا پيشنهاد احداث مرکز تبادل "آن لاين" اطلاعات را در مسکو به عنوان بخشى از برنامه‌هاى استقرار سيستم دفاع موشکى آمريکا مطرح کرد.

 

 وى هم چنين پيشنهاد داد تا مرکز مشابهى نيز در يک شهر اروپايى ايجاد شود. رييس جمهور روسيه در خصوص پيشنهادش توضيح داد که در اين صورت ديگر نيازى به استقرار تاسيسات بيشتر در اروپا نيست، يعنى لازم نيست که تاسيسات رادارى در جمهورى چک و پايگاه دفاع موشکى در لهستان برپا شوند.

از سوى ديگر رييس جمهور آمريکا پيشنهاد همتاى روس‌اش را بسيار سازنده و اقدام استراتژيکى جسورانه توصيف کرد، اقدامى که به گفته وى نيازمند بررسى‌هاى تکميلى است.

جورج بوش در عين حال تاکيد کرد که جمهورى چک و لهستان بايد بخش لازم و مکملى از اين سيستم باشند.

آقاى بوش مى گويد رييس جمهور پوتين يک رويکرد منطقه‌اى را در خصوص سيستم دفاع موشکى پيشنهاد کرد که مستلزم همکارى دوجانبه‌ى ما و هم‌چنين کار و فعاليت از طريق شوراى سازمان ناتو و روسيه است و من موافقت صريح خود را با اين نظر اعلام مى‌دارم.

رييس جمهور آمريکا در بخش ديگرى از اظهاراتش از پيشرفت‌هاى حاصله درخصوص جلب موافقت روسيه براى اعمال تحريم‌هاى شديدتر عليه ايران استقبال کرد و گفت ما در قبال اينکه بايد پيام مشترکى را (به ايران به خاطر برنامه‌هاى هسته‌يى‌اش) ابلاغ کنيم، مواضع نزديکى اتخاذ کرده‌ايم.

آقاى پوتين در عين حال بيان داشت که جمهورى اسلامى ايران در حال همکارى با آژانس بين‌المللى انرژى اتمى و اتحاديه‌ اروپاست.

ولاديمير پوتين نخستين رهبر يک کشور خارجى است که در اقامتگاه ساحلى خانواده بوش در بندر کنبونک از سوى رييس جمهور آمريکا پذيرايى مى‌شود. مقامات آمريکا اميدوارند که نشست عارى از تنش آقايان پوتين و بوش در اين اقامتگاه که با ضيافت شام خرچنگ همراه بود، موجب گرمى روابط واشنگتن و مسکو شود.

 

 بوش و پوتين که کت و کروات خود را در گفت‌وگو با يکديگر بر تن نکرده بودند، به منظور فرونشاندن تنش‌ها بر سر استقرار سيستم سپر دفاع موشکى و وضعيت کوزوو به بحث و چانه‌زنى پرداختند.

آقاى پوتين گفت که استقبال گرم از وى از سوى جورج بوش پسر و بوش پدر در بندر کنبونک خارج از چارچوب وظايف و مسووليت‌هاى جارى يک کشور در استقبال از يک رهبر خارجى بود.

رهبران آمريکا و روسيه در نشست خود موسوم به "نشست خرچنگ" در ساحل بندر کنبونک قلاب خود را براى شکار آشتى و دوستى بيشتر کوک کردند اما صخره‌هاى ناهموار و دندانه‌دار اين منطقه ساحلى تداعى گر خطراتى بود که در کمين نشسته است.

 بوش و پوتين اظهارنظر‌ها مبنى بر اينکه روابطشان در آستانه‌ فروپاشى است، رد کردند.

بحث و گفت‌وگو درخصوص پاره‌اى از مسايل که روابط روسيه و آمريکا را دستخوش تنش کرده نظير استقرار سامانه‌ى دفاع موشکى آمريکا در اروپا گواهى بود بر اين که مذاکرات دور از کشمکش پيش نرود. به هر جهت براى بوش که 6 سال پيش مدعى شده بود به ذات پوتين اشرافى بخردانه پيدا کرده، اين نشست فرصت مغتنمى بود تا به خصومت‌ها پايان داده شود.

سرگئى پريخودکو، مشاور پوتين در زمينه امور خارجه‌ روسيه درخصوص مضمون گفت‌وگوهاى بوش و پوتين گفت طرفين درخصوص تاريخچه‌ جنگ جهانى دوم به خصوص در برهه‌اى که روسيه و ايالات متحده براى غلبه بر آلمان نازى با يکديگر متحد شدند، به تبادل نظر پرداختند. استفن هادلى، مشاور امنيت ملى بوش نيز گفت که رهبران دو کشور در بخشى از ديدارشان راجع به "سگ" تبادل نظر کردند.


نظر شما :