زندگى به سبک انگليسيِ

۱۳ تیر ۱۳۸۶ | ۱۵:۴۶ کد : ۲۹۱ اخبار اصلی
گوردن براون در همان 72 ساعت اولیه نخست وزیری، با خبر بر کشته شدن سه سرباز دیگر در عراق، حمله به فرودگاه گلاسکو و کشف بمب در دو اتومبیل در لندن مورد استقبال قرار گرفت و شور و شوق خاموش کردن آتش جنگ را از یاد برد.

گوردن براون، نخست وزیر بریتانیا بلافاصله پس از آنکه ملکه الیزابت به وی دستور داد تا دولت جدید را تشکیل دهد، خود را به محل اقامت جدید خود در خیابان دانینگ استریت رساند تا در مقابل خبرنگارانی که صدای وی را به جهان می رساندند بگوید که هر چند که وی جانشین تونی بلر، نخست وزیر پیشین بریتانیا است اما همانند وی از سیاست های ضد تروریستی آمریکا که با اقدامات نظامى عملياتى شود حمایت نمی کند.

 

گوردن براون 24 ساعت پس از اقامت در خانه معروف شماره 10 کابینه خود را معرفی کرد و برای بار دوم نشان داد که خواهان پایان دادن به بحران عراق و دیگر مسائل به وجود آمده در سیاست خارجی بریتانیا است. براون با تشکیل این کابینه نشان داد که مى خواهد از سیاست های تونی بلر فاصله بگيرد.

 

آقای براون با انتصاب دیوید میلیبند به وزارت امور خارجه، مخالفت خود را با جنگ عراق فریاد کشید. دیوید میلیبند که جوان ترین وزیر امور خارجه دولت بریتانیا در سی سال اخیر است یک یهودی است. وی یکی از سرسخت ترین مخالفان جنگ با عراق است و زمانی که سال گذشته تونی بلر در اعلام درخواست آتش بس فوری در جنگ لبنان و اسرائیل تعلل می کرد، به انتقاد از وی پرداخت و ناامیدی خود را از نخست وزیر،  بدون هیچ پرده پوشی در رسانه ها ابراز کرد.

 

روزنامه تایمز که یک روزنامه انگلیسی است پس از اعلام کابینه گوردن براون نوشت که انتخاب وزرای منتقد دولت بوش و جنگ عراق از سوی نخست وزیر بریتانیا، موجب ناراحتی هایی در واشنگتن شده است.

اين در حالى است که مقامات ايرانى از روى کار آمدن گردن براون استقبال کرده اند.

تونی بلر با بهانه تهدید سلاح های کشتار جمعی در عراق و همچنین ارتباط با القاعده، بریتانیا را وارد بازی مبارزه با تروریسم به رهبری جورج بوش، رییس جمهور آمریکا کرد اما هرگز نتوانست این ادعاهای خود را ثابت کند. همین امر باعث شد تا از محبوبیت وی و حزب کارگر در بریتانیا به شدت کاسته شود.

 به نظر می رسد که هر سیاستی که گوردن براون این روزها اتخاذ می کند تنها یک هدف را دنبال می کند و آن بازگرداندن آبروی رفته حزب کارگر است. چرا که پس از چند سال جنگ با عراق نه تنها هیچ سند قابل قبولی دال بر وجود سلاح های کشتار جمعی در عراق پیدا نکردند بلکه هر روز بر تعداد کشته شدگان در این کشور افزوده می شود و نا امنی و هرج و مرج هیچ مرزی را نمی شناسد.

 

گوردن براون اما در همان 72 ساعت اولیه تکیه بر صندلی نخست وزیری، با خبر کشته شدن سه سرباز دیگر بریتانیایی در عراق، حمله به فرودگاه گلاسکو و کشف بمب در دو اتومبیل مختلف در لندن مورد استقبال قرار گرفت و شور و شوق خاموش کردن آتش جنگ را از یاد برد.

 

وی که پس از این حوادث با برگزاری نشست اضطراری، شرایط بحرانی در کشور  اعلام کرد. اعلام این شرایط بدین معنی است که در هر زمان و در هر مکانی احتمال وقوع حمله تروریستی وجود دارد.

 

وی که در یک مصاحبه تلویزیون شرکت کرده بود با هدف قرار دادن عاملان این حملات اعلام کرد که هیچ کس نمی تواند سبک زندگی انگلیسی را از مردم این کشور بگیرد. وی همچنین اظهار داشت که در مقابل تروریسم که یکی از دغدغه های همیشگی است با تمام قدرت ایستادگی خواهد کرد و می داند که این مقاومت نیازمند زمانی طولانی است و با چند هفته و چند ماه تهدید تروریسم تمام شدنی نیست.

 

گوردن براون که به نظر می رسد با چالشی غیر منتظره رو به رو شده است در اولین روزهای کاری خود تمام توان خود را به کار گرفته است تا بتواند گام های درستی را بردارد. کارشناسان معتقدند که اتفاقات روزهای اخیر در بریتانیا می تواند به عنوان اولین آزمون دولت تازه آقای براون تلقی شود.آزمونی که سربلند بیرون آمدن از آن شاید بتواند محبوبیت از دست رفته حزب کارگر را دوباره به آن بازگرداند چرا که منظور براون نیز از زندگی به سبک انگلیسی، زندگی در آرامش و امنیت است.

 

آقای براون فرصت چندانی ندارد تا به مردم بریتانیا و به مردم سراسر دنیا نشان دهد که خواهان تعدیل سیاستهای خارجی کشورش است.

وی باید در این دو سال باقی مانده تمام تلاش خود را خرج کند تا بار دیگر که مردم پای صندوق های رای می روند بحرانی به نام عراق از ذهنشان دور شده باشد.

 

بازگرداندن جک استرا به کابینه و انتصاب یک جوان ضد جنگ در سمت وزیر امور خارجه مطمئنا نشان دهنده یک آینده متفاوت در سیاست خارجی بریتانیا است. آینده ای که نه تنها مردم بریتانیا بلکه بسیاری دیگر در خاورمیانه وسراسر جهان برای بازگرداندن آرامش به خانه ها و افکارشان در انتظارش هستند.


نظر شما :