همایش دین در دنیای جدید؛ ظرفیتی برای تسهیل سیاست خارجی ایران

۲۱ مهر ۱۳۸۷ | ۲۰:۱۳ کد : ۲۹۰۹ اخبار اصلی
دوشنبه، بیست و دوم مهر ماه در تهران، همایش بین المللی "دین در دنیای جدید " با حضورشماری از مقامات پیشین جهان، از جمله کوفی عنان دبیرکل پیشین سازمان ملل متحد و رومانو پرودی نخست‌وزیر پیشین ایتالیا آغاز بکار می کند.
همایش دین در دنیای جدید؛ ظرفیتی برای تسهیل سیاست خارجی ایران
دوشنبه بیست و دوم مهر ماه در تهران، همایش بین المللی "دین در دنیای جدید " با حضور تعدادی از مقامات پیشین جهان، از جمله کوفی عنان دبیرکل پیشین سازمان ملل متحد و رومانو پرودی نخست‌وزیر پیشین ایتالیا آغاز بکار می کند.
مدعوین این همایش، طی دو روز به بررسی موضوعاتی چون "رابطه دین و سیاست" و "تاثیرات متقابل دین و سیاست برای کاهش تنش‌ها و اختلافات بین‌المللی" و "ایجاد بستر همکاری راهبردی میان اسلام و غرب"  می پردازند.
برداشت های غلطی  نسبت به اسلام و مسلمانان در غرب وجود دارد، بر اساس این برداشت ها، مسلمانان نوعی تهدید علیه منافع کشورهای غربی محسوب می شوند، گفت و گو پیرامون ایجاد بستر همکاری راهبردی بین اسلام و غرب، مقدمه ای خواهد بود برای نمایش میزان ناصوابی برخی عقاید و باورهای موجود در کشورهای غربی نسبت به محتوا و کارکردهای دین اسلام، همچنین می تواند میزان کارایی اسلام را در جهان امروز نشان دهد.
با شناخت مبنای برداشت های غلط در چهارچوب گفت و گوهایی از این قبیل، فهم بهتر مسلمانان از غرب، و غربی ها از اسلام را میسر می شود. بحث و گفت و گوی افراد متنفذ غربی حاضر در همایش" دین در دنیای جدید"، به خودی خود موجب شناخت و درک بهتر افکار عمومی غرب نسبت به اسلام و مسلمانان می شود.
موضوع دیگری که در دستور کار همایش دو روزه " دین در دنیای جدید" قرار دارد، تاثیرات متقابل دین و سیاست برای کاهش تنش‌ها و اختلافات بین‌المللی است، مبنای تنش های بین المللی در برخی موارد فکری و بعضا ایدئولوژیک و مبتنی بر سوء برداشت ها و سوء تفاهم هاست، شخصیت های با نفوذ شرکت کننده در این همایش می توانند با گفت و گو پیرامون زمینه های تنش های بین المللی، اقداماتی حل وفصل ساز و میانجی گرایانه را در کشورهای خود به اجرا درآورند، در واقع شخصیت های دعوت شده به این همایش، به مثابه ظرفیت هایی هستند که می توانند در کاهش زمینه های تنش در عرصه جهانی، فعالیت کنند. تلاش های آقای کوفی عنان در کشورهای آفریقایی، نمونه روشنی در این راستا است.
گفت و گوها و تبادل نظرهایی از قبیل همایش بین المللی" دین در دنیای جدید" موید این نکته است که تخاصمات بین المللی الزاما با جنگ و خون ریزی حل و فصل نمی شود.
از سوی دیگر میزبانی ایران برای این نوع همایش ها و نشست ها، با توسعه ارتباطات بین المللی میان تهران و سایر کشورها می تواند تسهیل کننده سیاست خارجی کشور باشد، چراکه کلیت سیاست خارجی را توسعه ارتباطات بین المللی تشکیل می دهد.
میزبان همایش" دین در دنیای جدید"  بنیاد گفت و گوی تمدن‌هاست که با همکاری مرکز صلح و حقوق بشر اسلو به ریاست کیل مگنه بوندویک، نخست وزیر سابق نروژ، این برنامه را تدارک دیده است. بنیاد گفت و گوی تمدن ها از سوی سید محمد خاتمی، رئیس جمهور سابق ایران تاسیس شده و مقر آن در ژنو است.
در این همایش علاوه بر کوفی عنان و رومانو پرودی، رؤسای جمهوری سابق سوئیس، سریلانکا، ایرلند، پرتغال و نخست‌وزیران سابق نروژ، فرانسه، سودان و بوسنی و همچنین فدریکو مایور، دبیرکل سابق یونسکو، حضور خواهند داشت.

نظر شما :