ژنرال ها گل و اردوغان را به ميدان جنگ مى برند

۱۶ مهر ۱۳۸۷ | ۲۰:۳۹ کد : ۲۸۷۲ اخبار اصلی
ژنرال هاى ترک بر طبل جنگ مى کوبند. نخست وزير اردوغان سفر به آسياى ميانه را ناتمام گذاشته و همراه با رييس جمهور گل که او نيزقرار بود به پاريس رود، به ستاد ژنرال هاى ارتش رفته اند تا جزييات طرح عملياتى جديد ژنرال ها را بشنوند. اوضاع در مرزهاى ترکيه و عراق بار ديگر متشنج شده است. يادداشتى از مراد ويسى، کارشناس مسائل سیاسی
ژنرال ها گل و اردوغان را به ميدان جنگ مى برند

 

ژنرال هاى ترک بر طبل جنگ مى کوبند. نخست وزير اردوغان سفر به آسياى ميانه را ناتمام گذاشته وهمراه با رييس جمهور گل که او نيزقرار بود به پاريس رود، به ستاد ژنرال هاى ارتش رفته اند تا جزييات طرح عملياتى جديد ژنرال ها را  براى حملات هوايى و زمينى به پ ک ک و شمال عراق بشنوند .  اوضاع در مرزهاى مشترک ترکيه و شمال عراق بار ديگر متشنج شده است. حمله هوايى مجدد ترکيه به شمال عراق، تشديد درگيرى ها با پ­ک­­ک، به غليان درآوردن حس انتقام از پ ک ک در بين مردم ترکيه ، تمديد قانون عمليات برون مرزى در شمال عراق  تماس تلفنى خشمگينانه گل با طالبانى  رييس جمهوری عراق، همه و همه مى­تواند نشانه هايى از به پرواز درآمدن بمب افکن هاى ترکيه به سوى شمال عراق و آماده باش هزاران نيروى رزمى ترکيه در نوار مرزى با عراق باشد.  چه پ­ک­ک  بانى درگيرى هاى جديد باشد و چه ژنرال ها خود اين درگيرى ها را طراحى کرده باشند ژنرال ها دوست دارند اردوغان را به سوى جنگ و درگيرى  نظامى بکشانند. ژنرال ها اگر در داخل ترکيه بهانه اى در مقابل احزاب بويژه حزب عدالت و توسعه براى گردنکشى و قدرت طلبى ندارند در حوزه مقابله با پ ک ک و لشکر کشى به شمال عراق بهانه اى مناسب دارند . بهانه اى که با کشته شدن 15 سرباز ترک فراهم شده و مردم را پشتيبان سياست مشت آهنين ارتش کرده و اردوغان را نيز مجبور به همراهى با ارتش و ژنرال ها کرده است  و در شمال عراق نيز طالبانى و بارزانى دو رهبر اصلى کردها را بر آن داشته از ضرورت آرامش و پرهيز از جنگ سخن گويند .

 

تيم ژنرال هاى تندرو

رهبرى ژنرال ها را در اين سناريوى جديد ژنرال ايلکر باش‌بوغ برعهده دارد که ماه گذشته در پی بازنشسته شدن ژنرال بویوکانیت رییس ستاد ارتش ترکیه به فرماندهى ارتش انتخاب شد. شوراى عالى نظامى این کشور (ياش)، در شنبه دو اوت 2008 (12مرداد 1387) ژنرال "باش‌بوغ" فرمانده وقت نیروی زمینی  را به عنوان فرمانده جديد ارتش اين کشور منصوب کرد.  ژنرال بويوکانيت، فرمانده ستاد مشترک ارتش ترکيه در 30 اوت (9 شهریور) رسما پست فرماندهی خود را تحویل  ژنرال "ايلکر باش‌بوغ" داد . در سوابق ژنرال باش بوغ آمده که وى  بعد از فراگیری آموزش‌هاى دانشگاهى در آکادمى جنگ ترکیه، عازم آکادمى رويال در "سندهرست"، مشهورترين آکادمى افسرى انگلستان شده و بعد از اتمام اين دوره وى موفق به ورود به کالج دفاعى ناتو در رم شده است. او بعد از وقفه‌اى کوتاه در ستاد مرکزى ناتو در بروکسل مشغول به کار شد و پس از آن که به ترکيه بازگشت به عنوان نماينده دبيرکل ستاد ارتش به فعاليت پرداخت. وی سپس فرمانده سپاه اول و فرمانده نیروی زمینی ترکیه و فرمانده کل ارتش شد.

 

 ژنرال باش بوغ نيز همانند ژنرال بويوکانيت دو سال به عنوان فرمانده ارتش ترکيه خواهد بود و بعد از آن بازنشسته خواهد شد. طبق قوانين نظامى ترکيه هر ژنرالى فقط براى چهار سال مى‌تواند در پست فرماندهى ارتش بماند. .طبق قانون اساسی ترکیه ، انتخاب رییس ستاد ارتش ترکیه پس از پیشنهاد شورای عالی ارتش و تصویب هیات وزیران از سوی رییس جمهوری تایید می شود. دو سال پیش نیز در تغییر و تحولی مشابه  و در پی بازنشسته شدن  ارتشبد حلمی اوزکوک رییس ستاد ارتش ترکیه ، در مراسمی با حضور احمد نجدت سزر رییس جمهور وقت ترکیه ، ژنرال "ياشار بويوکآنيت" فرمانده نيروى زمينى  وقت به عنوان رییس جدید ستاد ارتش ترکیه معرفی شده بود. شوراى عالى نظامى ترکيه در آن نشست همچنین  ژنرال "ايلکر باش بوغ" فرمانده سپاه يکم ارتش را به فرماندهى نيروى زمينى منصوب کرده بود . طبق عرف موجود در ساختار نیروهای مسلح ترکیه، فرمانده نیروی زمینی  از بیشترین شانس برای انتخاب به ریاست ستاد ارتش برخوردار است و سه فرمانده اخیر ارتش ترکيه یعنی اوزکوک ، بویوکانیت و ايلکر باش بوغ پیش از انتخاب به ریاست ستاد ارتش، فرمانده نیروی زمینی بوده اند.

 

در چارچوب این عرف ، فرمانده سپاه اول ارتش ترکیه نیز همیشه کاندیدای اول برای عهده دار شدن سمت فرماندهی نیروی زمینی بوده است لذا  ماه گذشته و طبق اين عرف ژنرال "اسحاق کاسانر" فرمانده سپاه اول به عنوان فرمانده جدید نیروی زمینی انتخاب و معرفی شد. کسى که مهمترين نقش را در حمله سال گذشته به شمال عراق داشت و اگر قرار باشد که نيروهاى ترکيه بار ديگر راهى شمال عراق شوند او فرمانده پياده نظام و يگان هاى زرهى خواهد بود. ژنرال بویوکانیت و ايلکر باش بوغ نیز هر دو پیش از انتخاب به عنوان فرمانده نیروی زمینی، فرمانده سپاه اول بوده اند.

 

ژنرال ايلکر باش‌بوغ وارث سياست مشت آهنين ژنرال ها

 

تمام فرماندهانى که فرمان برخورد جديد با پ ک ک را صادر کرده اند همانند فرمانده جديد ارتش ، تيم تندرو طرفدار برخورد شديد با پ ک ک را تشکيل مى دهند. پيش از آن که ژنرال ايلکر باش بوغ اجراى سياست مشت آهنين در برابر پ ک ک را برعهده بگيرد، ژنرال بویوکانیت  مامور اجراى اين وظيفه بود.  وی  بشدت مخالف نرمش نشان دادن در برابر کردهای ترکیه بود. بويوکانيت همچنین از طرفداران جدی و سرسخت ورود به شمال عراق برای سرکوب پ ک ک محسوب می­شود و در زمستان 2007-2008 فرمان ورود نیروهای ترکیه را به شمال عراق صادر کرد . وی حتی قبل از حمله زمینی به شمال عراق در سال 2006 همزمان با انتصابش به عنوان فرمانده جدید ارتش،  نیروی هوایی ترکیه  را مامور بمباران مقرهای پ ک ک در شمال عراق کرد. بويوکانيت  پاییز 2007 از دولت ترکيه به دليل جلوگیری از ورود ارتش ترکيه به داخل خاک عراق پس از عمليات کردها در شمال اين کشور، علنا انتقاد کرد.

 

ژنرال بویوکانیت  در آن زمان  اعلام کرد تا زمانى که پ­ک­ک فعال باشد، عمليات نظامى عليه اين تروريستها نيز ادامه خواهد داشت. تعبیر وی از خواسته­های کردهای ترکیه این بود که محافلى با تشديد بحران و ايجاد اختلاف­هاى قومى تلاش مى کنند که زمينه تشديد درگيرى­ها را فراهم آورده و ترکيه را به فلسطين تبديل کنند. وى تحريک مردم يک منطقه از کشور عليه مردم منطقه اى ديگر را توطئه محافلى در همين راستا ذکر می کرد و معتقد بود،  اگر مردم در مقابل يکديگر قرار گيرند، براى ترکيه بزرگترين فلاکت خواهد بود. وى گفته  بود: «پارلمان اروپا از مقابله ارتش ترکيه با فعاليت هاى تروريستى پ.ک.ک. به عنوان عمليات تهاجمى ياد مى کند و اين برخورد، زنگ خطرى است که بايد جمهورى ترکيه را بيدار کند.»

 

نفوذ ژنرال بویوکانیت  در درون جامعه ترکیه به حدی بود که سال 2006 یک دادستان قوه قضاییه این کشور در پی اقامه دعوی علیه وی از سمت خود برکنار شد. دادستان وان که بعد از یک حادثه بمب گذاری و آشکار شدن دخالت دو نظامی در سازماندهی این بمب گذاری و حمايت ژنرال بویوکانیت  از آن دو، ادعانامه‌اى تنظيم کرده بود، از سمت خود برکنار شد. در آن هنگام  ژنرال "آلتاى توکات" از فرماندهان سابق ارتش ترکيه، نقش نيروهاى ارتش در برخى موارد بمب‌گذارى ها در مناطق مختلف ترکيه را تاييد کرده بود و در پى دستگيرى دو درجه‌دار بمب گذار مذکور، ژنرال "بيوک آنيت" فرمانده نيروى زمينى ترکيه گفته بود: «من يکى از متهمين (به بمب‌گذارى) را مى‌شناسم، پسر خوبى است.»

 

برخلاف رویه ژنرال اوزکوک  فرمانده اسبق ارتش که با بسيارى از خواسته هاى اروپا براى کاهش نفوذ ارتش ترکيه و اجراى اقدامات شفاف سازى، موافقت کرده بود و چالش های بین ارتش و دولت اردوغان را کنترل و مدیریت می کرد، ژنرال بویوکانیت در هر دوی این مسائل رویه ای تند تر اتخاذ کرد وگام هاى تندروانه اى در قبال خواسته هاى اصلاح طلبانه اروپا و کردها برداشت .

 اکنون نيز با شروع دور جديد حملات ارتش به شمال عراق به نظر می رسد ژنرال باش بوغ  به بهانه مقابله با پ ک ک ،در صدد است در روابط ارتش و دولت اسلامگرای اردوغان تغییر ماهوی ایجاد کند . نظامیان ارشد ضمن اینکه از کاهش نقش و جایگاه و نفوذ خود در ساختار تصمیم گیری حکومت ترکیه ناراضی هستند اما با پرهیز از روش های سنتی نظیر کودتا، اکنون درصدد اعمال فشار نرم بر دولت و نيز احياى قدرت خود از طريق ايجاد فضاى جنگ و درگيرى با پ ک ک هستند، اگر چه مهمترین مانع بر سر راه آنها، محبوبیت مردمی بالای دولت نزد رای دهندگان ترکیه­ای و قبضه شدن هم­زمان دولت، پارلمان و ریاست جمهوری توسط اعضای حزب عدالت و توسعه و عدم حمایت صاحبان صنایع و بازرگانان بزرگ ترکیه از تنش­های سیاسی است .

 

 

 

 


نظر شما :