متن کامل مصاحبه محمود احمدى نژاد با شبکه آمريکايى پاسيفيکا

دوران بمب اتم به پایان رسیده است

۱۰ مهر ۱۳۸۷ | ۲۰:۳۳ کد : ۲۸۱۴ اخبار اصلی
من فکر می کنم که دوران بمب اتمی به پایان رسیده است. شما اینطور فکر نمی کنید؟ آنچه آینده را تعیین می کند فرهنگ است، قدرت افکار است. آیا بمب اتمی توانست اتحادیه جماهیر شوروی را از فروپاشی نجات دهد؟ گفتگوى شبکه آمريکايى پاسيفيکا با محمود احمدى‌نژاد
دوران بمب اتم به پایان رسیده است
محمود احمدی نژاد، رییس جمهور ایران در مصاحبه ای با ایمی گودمن و جوان گنزالز در باره احتمال حمله امریکا به ایران و عکس العمل ایران و مسائل حقوق بشری در این کشور صحبت کرد.
 
جوان گنزالز: محمود احمدی نژاد، رییس جمهور ایران هفته گذشته در مقر سازمان ملل در نیویورک حاضر شد، این درحالی است که آژانس بین المللی انرژی هسته ای در نشست سالانه خود در وین در خصوص پرونده هسته ای ایران گفت و گو می کند. گزارش آژانس که اوایل ماه جاری میلادی اعلام شد ایران را به عدم همکاری کامل با این آژانس متهم کرده است.
 
اتحادیه اروپا به آژانس انرژی هسته ای اعلام کرد که بر این باور است که ایران به ساخت کلاهک هسته ای نزدیک تر شده است. احتمال این وجود دارد که دور چهارم تحریم ها علیه ایران اعمال شود، اما این هفته روسیه ملاقات با امریکا را برای گفت و گو در خصوص این پرونده نپذیرفت.
 
محمود احمدی نژاد در سخنرانی خود در سازمان ملل ادعاهای آژانس انرژی اتمی را رد کرد. وی همچنین از گفت و­گوهای ایران و امریکا در صورت برطرف شدن تهدیدهای امریکا برای حمله به ایران استقبال کرد.
 
ایمی گودمن: با هر سفر محمود احمدی نژاد به نیویورک، گروه هایی در اعتراض به حضور رییس جمهور ایران خارج از مقر سازمان ملل تجمع کردند. اما امسال محمود احمدی نژاد همچنین با گروه بزرگی از نمایندگان فعالان صلح امریکایی که در خصوص احتمال جنگ با ایران تلاش می کردند دیدار کرد.
 
یک روز پیش از ملاقات محمود احمدی نژاد با این گروه، جوان گنزالز و من هتل محل اقامات رییس جمهور ایران که چند خیابان با سازمان ملل فاصله داشت رفتیم و در خصوص روابط ایران و امریکا، برنامه هسته ای ایران و خطر جنگ با امریکا، درگیریهای اسراییل و فلسطین، حقوق بشر در ایران و بسیاری از مسائل دیگر گفت­و گو کردیم.
 
- ایمی گودمن: آقای احمدی نژاد شما به امریکا آمده اید. پیام شما برای مردم امریکا و جامعه بین المللی که در سازمان ملل جمع شده اند چیست؟
محمود احمدی نژاد: سلام، سلام به مردم امریکا. پیام کشور و ملت ایران پیام صلح، آرامش و برادری است. ما بر این باوریم که صلح زمانی دوام پیدا می کند که بر روی پایه های عدالت، تقوا و معصومیت پایه ریزی شده باشد. در غیر این‌صورت صلح هرگز مستقر نخواهد شد.
 
جوان گنزالز: آقای رییس جمهور اکنون شما با سربازان امریکایی در کشور عراق در شرق کشورتا ن رو به رو هستید. این درحالی است که سربازان امریکایی و سربازان ناتو در افغانستان در غرب کشورتان حضور دارند. در آذربایجان نیز که یکی از همسایه های شما است، امریکا سربازان آذری را آموزش می دهد. عکس العمل شما در مقابل چنین حضور گسترده ای از نیروهای امریکایی در اطراف ایران و تاثیر این جنگ ها بر روی مردم ایران چیست؟
محمود احمدی نژاد: خیلی طبیعی است که وقتی در نزدیکی های مرزهای شما جنگ باشد، مسلما تاثیرات منفی بر روی منطقه شما بگذارد. این روزها، عدم امنیت را نمی توانید محدود به مرزها کنید؛ عدم امنیت از مرزها می گذرد. در دو سال گذشته، ما شاهد این انفجار بمب هایی در شهرهای جنوبی ایران بودیم که مسبب این انفجارها افرادی بودند که توسط نیروهای اشغالگر مدیریت می شدند. در افغانستان، با وحود ادامه حضور ناتو تولید مواد مخدر دوبرابر شده است. به طور طبیعی این حوادث فشاری برای ایران است که یکی از آنها هزینه های بالای مبارزه با مواد مخدر است.
 
ما بر این باوریم که مردم منطقه خودشان می توانند امنیت را مستقر کنند، بنابراین نیازی به حضور نیروهای خارجی نیست، چراکه نیروهای خارجی به امنیت منطقه کمکی نمی کند.
 
ایمی گودمن: آیا شما این نیروها را تهدیدی برای خود می دانید؟
محمود احمدی نژاد: خوب، این طبیعی است که وقتی امنیت وجود ندارد، خطر همه جا وجود دارد.
 
جوان گنزالز: می خواهم در خصوص سیاست های داخلی و قوانین اجرایی کشورتان سوال کنم. ناظران حقوق بشر که معمولا سیستم قانونی امریکا را نقد می کنند، می گویند که در دوره ریاست جمهوری شما آزادی ها محدود شده است و تعداد زیادی از فعالین سیاسی و حقوق بشری مورد آزار و اذیت قرار گرفته اند. آنها می‌گویند که شما معلم هایی را که برای شرایط بهتر مبارزه می کردند ، همچنین دانشجویانی را که خواهان اصلاحات بودند، رهبران احزاب کارگری مانند منصور اسانلو از اتحادیه اتوبوس رانان را زندانی کرده اید، پاسخ شما به این تقدها چیست؟
 
محمود احمدی نژاد: من فکر می کنم که حقوق بشر در ایران در مقایسه با امریکا و سایر کشورها در شرایط خوبی قرار دارد. مسلما وقتی به ایده‌آل ها نگاه می کنیم راه زیادی در پیش داریم چراکه ما به دنبال ایده‌آل های دینی و مقدس هستیم. اما وقتی خودمان را با برخی از کشورهای اروپایی و امریکا مقایسه می کنیم، احساس می‌کنیم که در شرایط بهتری هستیم.
 
بخش بزرگی از این اطلاعات توسط منتقدین و گروه های مخالف دولت ارائه شده است. اگر نگاهی به این گزارش ها بیندازید می بینید که ما هر سال در ایران یک انتخابات داریم و همیشه نیز تبلیغات در کنار این انتخابات وجود دارد. اما این تبلیغات همیشه درست نیست. گروه ها همواره یکدیگر را متهم می کنند.
 
اما در منطقه ما و در مقایسه با امریکا، ما تعداد کمی زندانی داریم، چراکه در ایران به طور کلی تمایلی برای زندانی کردن انسان ها وجود ندارد. در حال حاضر هم درحال بررسی هستیم تا بتوانیم با توجه به قانون بسیاری از زندان های سراسر کشور را حذف کنیم. بنابر این می توانید ببینید که مردم ایران همدیگر را دوست دارند. آنها با یکدیگر زندگی می کنند و دولتشان را دوست دارند. این نکته را باید به یاد داشته باشید که ما هفتاد میلیون جمعیت در داخل کشور داریم و قوانین داریم. برخی از مردم ممکن است که به خشونت متوسل شوند و با توجه به قانون عدالت آنها را محاکمه می کند. این اتفاق همه جا می افتد. بنابراین در انتها نیز این انسان‌ها در اندازه حداقل در ایران وجود دارند.
 
بنابراین من فکر می کنم که این گزارش، گزارش غلطی است. روابط بین مردم و دولت در ایران بسیار نزدیک است. منتقدان دولت آزاد هستند. به همین دلیل است که همه هرآنچه را که می خواهند اعلام می‌کنند. واقعا هیچ محدودیتی وجود ندارد. لزوما هرآنچه که شما اینجا می شنوید درست نیست. دولت نیز به این سخنان پاسخی نمی دهد. دولت تنها یک دولت آزاد است.
 
جوان گنزالز: بگذارید به طور خاص در خصوص اعلام افرادی سوال کنم که زیر سن قانونی هستند. درک من این است که ایران یکی از 5-6 کشور جهان است که افراد خردسال را اعدام می کند. من فکر می کنم که 26 مورد از 32 مورد اعدام افراد خردسال در ایران به وقوع پیوسته است. در کشوری که توسط قوانین اسلامی اداره می شود این چه توجیهی دارد؟
 
محمود احمدی نژاد: ابتدا باید این نکته را بگویم که هیچ فرد زیر هجده سالی در ایران اعدام نشده است. این نکته اول. بعد، به این نکته توجه داشته باشید که سن قانونی در ایران با سن قانونی در کشور شما متفاوت است. سن قانونی در ایران هجده سال نیست، و لزومی هم ندارد که همه جا اینچنین باشد. بنابراین در کشورهای مختلف این سن فرق می کند. من از شما سوال می کنم. اگر شخصی با هفده سال و نه ماه سن یکی از اقوام شما را به قتل برساند، آیا شما از تقصیر او می گذرید؟
 
جوان گنزالز: می خواهم این سوال را بپرسم که به تازگی، دولت بوش به توافق رسیده است که تعدادی بمب در اختیار اسراییل قرار دهد که مردم بر این گمانند که ممکن است که این بمب ها علیه ایران استفاده شود. عکس العمل شما در مقابل این اقدام دولت بوش چه خواهد بود؟
محمود احمدی نژاد: خوب، ما فکر می کنیم که دولت امریکا و برخی از دولت های جهان رژیم صهیونیستی را با کلاهک های هسته ای تجهیز می کنند. ما چه پاسخی می توانیم به دولت امریکا بدهیم. دولتی که همواره به دنبال راه حلی برای تمام مشکلات از طریق جنگ است؟ منطق آنها بر روی جنگ استوار است. در بیست سال گذشته، هزینه های ارتش امریکا دوبرابر شده است. بنابراین من فکر می کنم که مشکل باید جای دیگری حل شود، بدین معنا که مردم امریکا باید خودشان برای آینده خودشان تصمیم بگیرند. آیا مردم امریکا می خواهند که جنگ دیگری با نام آنها صورت بگیرد؟ آیا آنها پول اضافه دارند که بخواهند در جنگ ها صرف شود؟ بنابراین من فکر می کنم که مشکل از همین جا است.
 
ایمی گودمن: سیمور هرش، روزنامه نگار و پژوهشگر می گوید که دولت بوش در جلسه ای با دیک چینی، معاون رییس جمهور راه ها آغاز یک جنگ با ایران را بررسی کرده اند. نظر شما چیست؟
محمود احمدی نژاد: خوب، باید به این نکته توجه کنید که بسیاری از این خبرها منتشر می شود که ما نیازی به پاسخ دادن به آنها نداریم.
 
مسلم است که آقای بوش تمایل زیادی دارد که جنگ جدیدی را آغاز کند. اما او با دو مشکل بزرگ روبه رو است. یکی از آنها این عدم ظرفیت در اجرای این عملیات است. ایران کشور بسیار بزرگی و قدرتمندی است که ظرفیت دفاعی بالایی نیز دارد. دومین مانع خود امریکا است. ما فکر می کنیم که به اندازه کافی انسان باهوش در این کشور وجود دارد که مانع از یک عمل بدون منطق توسط دولت شوند. حتی در میان فرماندهان ارتش در امریکا، انسان های باهوش زیادی وجود دارد که بتوانند مانع از جنگ شوند. من فکر می کنم که آغاز یک جنگ جدید آغاز پایان امریکا است. بسیاری از مردم این را درک می کنند.
 
اما من همچنین فکر می کنم که عمر دولت بوش نیز به پایان نزدیک است. آقای بوش هنوز یک فرصت دارد تا بتواند اشتباهات گذشته را جبران کند. او وقت این را ندارد که بخواهد به لیست اشتباهات گذشته خود اشتباه جدیدی را اضافه کند. و این فرصت بسیار خوبی است. بنابراین، من به وی توصیه می کنم که از این فرصت استفاده کند که حداقل زمانی که در راس قدرت هستید چند کار خوب نیز انجام داده باشید. این بهتر از آن است که کارتان با گزارشی از شکست ها و اشتنباهات به پایان برسد. ما آرزو می کنیم که به وی در انجام کار خوب کمک کنیم و از این کار بسیار خوشحال خواهیم شد.
 
ایمی گودمن: و برنامه هسته ای شما؟
محمود احمدی نژاد: به نظر می رسد که زمان ما به پایان رسیده است اما برنامه هسته ای ما صلح آمیز است و بسیار شفاف است که هر کسی می تواند آن را ببیند.
 
رسانه های شما بسیار مترقی است. بگذارید یک جمله ای را بگویم.
من فکر می کنم که دوران بمب اتمی به پایان رسیده است. شما اینطور فکر نمی کنید؟ آنچه آینده را تعیین می کند فرهنگ است، قدرت افکار است. آیا بمب اتمی توانست اتحادیه جماهیر شوروی را از فروپاشی نجات دهد؟ آیا توانست به صهیونیست ها در مقابل فلسطینی ها پیروزی دهد؟ آیا توانست مشکلات امریکا را در عراق و افغانستان به پایان برساند؟ دوران استفاده از بمب اتمی به پایان رسیده است.
 
اشتباه است که بخواهیم پول مردم را برای ساختن بمب اتمی خرج کنیم. این پول باید صرف رفاه، آموزش، بهداشت، استخدام شود. کسانی که به دنبال بمب اتمی هستند از نظر سیاسی بسیار عقب مانده اند و کسانی که این بمب ها را در اختیار دارند مشغول ساختن نسل جدیدی از بمب ها هستند که اینها هم بسیار بیشتر عقب افتاده اند. تمام قدرت های هسته ای که می گویند خوب، داشتن انرژی هسته ای با داشتن بمب هسته ای برابر است دروغ بزرگی می گویند.
 

نظر شما :