قطعنامه چهارم هم تصویب شد

۰۷ مهر ۱۳۸۷ | ۲۰:۱۹ کد : ۲۷۹۶ اخبار اصلی
شنبه شب، ششم مهر ماه، قطع نامه چهارم شورای امنیت علیه ایران در زمانی‌که بسیاری از تحليلگران صدور قطع نامه ای دیگر را بعید و دور از ذهن ارزیابی می‌کردند، صادر شد.
قطعنامه چهارم هم تصویب شد
 شنبه شب ششم مهر ماه، قطع نامه چهارم شورای امنیت علیه ایران در زمانی که بسیاری صدور قطع نامه ای دیگر را بعید و دور از ذهن ارزیابی می کردند، صادر شد.
 
دست اندرکاران تصویب قطع نامه چهارم پیش از تصویب و پس از آن، بارها و بارها فقدان تحریم های جدید برای ایران در این قطع نامه را مورد تاکید قرار دادند و با این کار شاید امید آن را در سر دارند که تهران با عنایت به خوداری آنها از گنجاندن تحریم های جدید، مسیر مذاکره را رها نکرده و با تعامل و گفت و گو برای حل موضع هسته ای خود کنار آید.
 
این امید را قبل از صدور قطع نامه چهارم کشورهایی چون روسیه، چین و حتی آلمان دنبال می کردند و در این راستا بسیار بر کارایی مذاکره برای دست یابی به تفاهم، پافشاری داشتند. اما تهران که در مقابل،  برنامه اتمی خود را صلح آمیز و توقف غنی سازی اورانیوم را بنا به خواسته غربی ها ناممکن می داند، همچنان خود را همراه جامعه بین المللی و دارای سطح بالایی از همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی و موافق با ادامه گفت و گو ها با 1+5 معرفی می کند.
 
اما در نهایت، تعارف های تهران و غرب، نتیجه ای جز صدور قطع نامه چهارم نداشت و بی شک ادامه روند سابق، ادامه روند صدور زنجیره ای قطع نامه های تحریمی علیه تهران را در شورای امنیت سازمان ملل متحد بدنبال خواهد داشت.
 
واکنش مقامات ایرانی
هیئت نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد بلافاصله پس ازتصویب قطعنامه جدید شورای امنیت، این قطعنامه را نابجا و غیرسازنده دانست واعلام کرد ایران همچنان مصمم به پیگیری حق مسلم خود برای استفاده صلح آمیز از فن‌آوری هسته ‌ای است.
 
دبير شوراى عالى امنيت ملى جمهورى اسلامى ايران نيز درباره قطع نامه چهارم گفت که اين قطعنامه بيش‌تر به بيانيه شبيه است.
 
این اظهار نظر سعید جلیلی در ساعاتی پیش از صدور قطع نامه چهارم است، وی صدور ابین قطع نامه را در حالی دانست که گفته های نمایندگان 1+5 از سازنده بودن و رو به جلو بودن مذاکرات خود با تهران حکایت می کرد.
 
دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران صدور  قطع نامه چهارم را نشانه صحت استدلال های و منطقی بودن سوال های ایران ارزیابی کرد و گفت: " يا اين کشورها نمى ‌توانند پاسخى منطقى به پرسش‌هاى جمهورى اسلامى ايران بدهند، يا اين که اين کشورها انسجام درونى خود را از دست داده‌اند، مساله‌اى که خود آن‌ها در گفت‌وگوهايشان به آن اشاره کرده‌اند."
 
با این وجود جلیلی خود در ادامه قطع نامه چهارم را ابزاری دانست که 1+5 با استفاده از آن خواستار به نمایش گذاشتن انسجام درونی بین اعضای گروه هستند.
 
از سوی دیگر علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران،طی نطق پیش از دستور خود در صحن علنی مجلس با اشاره به رفتار آژانس بين‌المللى اتمى در هفته گذشته و چرخش موذيانهگروه 1 + 5 در پيگيرى قطعنامه‌ دیگر عليه ايران، آن را تایید مجدد بر غیر حقوقی بودن و صرفا سیاسی بودن بهانه جویی های غرب در برابر برنامه هسته ای ایران، توصیف کرد.
 
وى ادامه داد: " اينگونه رفتار نقش مذاکرات را به نوعى بازى‌گرى سبک‌سرانه تقليل داده است که شايد نياز باشد درباره‌ ادامه‌ اين تفنن سياسى آنان تصميم ديگرى گرفته شود."
 
به این ترتیب لاریجانی که پیشتر صراحتا از تغییر رویکرد ایران بدنبال ادامه روند پیش گرفته شده از سوی 1+5 سخن گفته بود؛ این بار نیز پس از صدور قطع نامه چهارم، باز هم بر جدیت ایران در انتخاب گزینه ای متفاوت از فرایند در پیش گرفته شده مقابل غرب، تاکید کرد.
در کنار این اظهارات و واکنش های مقامات ایران، تهران در قالب یک بیانیه خطاب به قطع نامه 1835، برنامه هسته‌ ای خود را صلح‌آميز دانسته و بر ادامه صلح آمیز بدون آن تاکید کرد، ضمن آنکه دخالت شوراى امنيتدر برنامه هسته‌ای را غيرمنصفانه ‌و سياسى دانست.
 
در عین حال غلامرضا آقازاده، رييس سازمان انرژى اتمى ایران که قرار بود در پنجاه و دومين کنفرانس سالانه مجمع عمومى آژانس بين‌المللى انرژى اتمى ‌29 سپتامبر تا ‌4 اکتبر (‌8 تا ‌13 مهر) در وين شرکت کند، با اعلام یک مقام مسوول، دیگر در این نشست شرکت نمی کند، البته این مقام مسئول دلایل لغو این سفر را نامعلوم دانست اما برخی بر این باورند که صدور قطع نامه چهارم علیه ایران و ادامه رفتارهای دو گانه جامعه بین المللی در برابر برنامه هسته ای این کشور در لغو سفر آقازاده بی تاثیر نبوده است.
 
در این خصوص جمهوری اسلامی ایران بطور قطع بر حساسیت همکاری هایش با آزانس بین المللی اتمی واقف است، چراکه در صورت هرگونه تعلل و تنزل در این همکاری ها، جامعه بین المللی با قدرت بیشتری بر غیر صلح آمیز بودن برنامه هسته ای تهران، صحه می گذارد.
 
به همین دلیل گفته مى‌شود محمد سعيدى، معاون آقازاده به همراهعلى‌اصغر سلطانيه نماينده دائم ایران در آژانس بين‌المللى انرژى اتمى به عنوان نمايندگان ايران در اين کنفرانس حاضر خواهند شد.
 
واکنش های بین المللی به فقطع نامه چهارم
"زلمای خلیل زاد" سفیر آمریکا در سازمان ملل فورا از تصویب  قطعنامه چهارم  توسط کلیه 15 عضو شورای امنیت استقبال کرد. وی گفت "این نشان می دهد که جامعه بین المللی بر سر این موضوع متحد است و  ایران باید همکاری کند".
 
"ویتالی چورکین" سفیر روسیه در سازمان ملل هم  صدور قطعنامه تازه  در مورد ایران را تاکید دیگری بر حل کشمکش ها بر سر برنامه هسته ای ایران از طریق دیپلماسی دانست و گفت : " قطعنامه جديد امکان طرح گزينه نظامى عليه ايران را از بين مى‌برد."
 
در واقع سفیر روسیه که کشورش بارها با افزایش فشارها و بی تاثیری تحریم ها بر ایران تاکید داشته و با مخالفت های خود مانع از برگزاری نشست وزرای خارجه 1+5 در مورد ایران و بی نتیجه ماندن نشست نمایندگان این گروه در واشنگتن شد، تصویب قطع نامه چهارم را به نوعی مثبت تفسیر کرده و آنرا مانع انتخاب گزینه نظامی از سوی غرب در مقابل ایران می داند.
 
چنین تفسیری از سوی روسیه که همواره اقدامات و تصمیماتی با ماهیت دو گانه را در برابر ایران مورد استفاده قرار داده است، چندان دور از ذهن نبود و هدف از چنین اظهار نظری این است که ایرن باید بین دو دو گزینه " بد و بدتر" یکی را انتخاب کند.
 
"کاندولیزا رایس" وزیر خارجه امریکا نیز گفت که هدف این قطعنامه نشان دادن وحدت اعضای گروه 1+5 پس از بروز اختلاف با روسیه بر سر مناقشه گرجستان است. وی به رویترز گفت: " است که ایرانی ها تشخیص دهند که فرآیند کاری گروه 1+5  همچنان به قوت خود باقی است."
"فرانک والتر اشتاین مایر"، وزیر خارجه آلمان، نیز صدور قطع نامه چهارم علیه ایران  را ستود و گفت: "نگرانی من این بود که اگر یک اعلامیه مشترک تنظیم نمی کردیم، دولت ایران بیش از حد خوشحال می شد."
به این ترتیب ایران با قطع نامه چهارم، بار دیگر شاهد تقویت هماهنگی 1+ 5 در برابر خود بود و جای این سوال باقی است که چه زمان مقامات ایران در برابر اقدامات غرب با هماهنگی مواضع و تصمیمات، عکس العملی جدی را تا رسیدن به راهکاری خاتمه بخش و نهایی، نشان می دهند؟

نظر شما :