مناظره تلويزيونى اوباما، مک کين

۰۷ مهر ۱۳۸۷ | ۰۲:۲۴ کد : ۲۷۹۲ اخبار اصلی
يادداشت دکتر شهيدى مودب در روزنامه اطلاعات
مناظره تلويزيونى اوباما، مک کين
دو نامزد رياست جمهورى آمريکا پگاه امروز به مدت نود دقيقه در دانشگاه مى‌سى‌سى‌پى درباره بحران مالى آمريکا و سياست خارجى با يکديگر مناظره تلويزيونى کردند. در اين گفتگو که توسط يکى از خبرنگاران با سابقه آمريکا هدايت مى‌شد دو نامزد با دو زبان، دو شيوه و دو نگاه چه در تاکتيک و چه راهبرد و دو شخصيت ظاهر شدند.

نامزد جوان دمکرات‌ها که تلاش مى‌کرد برترى سنى رقيب خود را رعايت کند به بيان نظرات خود پرداخت، در حالى که نامزد جمهوريخواهان لحن تهاجمى داشت و لااقل چهار بار گفت: <آقاى اوباما نمى‌فهمد، يا آقاى اوباما فرق بين تاکتيک و استراتژى را نمى‌داند.>

با اينکه نظر دو طرف در سياست خارجى متفاوت بود، درخصوص مقابله با سياست اخير تهاجمى روسيه هر دو اتفاق نظر داشتند. اوباما گفت که به خاطر خلا حضور آمريکا در آمريکاى لاتين و تمرکز آن روى عراق، روس‌ها در آمريکاى لاتين حضور يافته‌اند و مک کين به روشنى ضمن انتقاد از ولاديمير پوتين گفت که وقتى در چشم‌هاى او مى‌نگرم حروف ک.جي.بى را مى‌بينم هر دو از ساکاشويلى رئيس جمهور گرجستان حمايت کردند و مک کين گفت: روس‌ها بايد بدانند که گرجستان به ناتو مى‌پيوندد و درخصوص اوکراين هشدار داد که نبايد گذاشت به سرنوشت گرجستان دچار شود.

در مورد ايران هر دو نامزد به اتخاذ تحريم‌هاى جديد و شديدتر عليه ايران تاکيد کردند ليکن اوباما گفت که طرفدار مذاکره با ايران است ولى مک کين به انتقاد از نحوه تعامل آينده او با ايران پرداخت و گفت که مذاکرات نبايد در سطح رئيس جمهور باشد و نامزد جمهوريخواه تلاش کرد بيشتر خود را حامى اسرائيل نشان دهد. هر دو نامزد به ادعاى واهى تجهيز ايران به سلاح اتمى پرداختند.

درخصوص بحران مالى آمريکا اوباما ضمن طرفدارى از <نقشه نجات مالى> اخير جرج بوش تلاش کرد که رئيس جمهور کنونى آمريکا را مسئول بحران مالى اخير بداند و چند بار با نام بردن از جرج بوش گفت: آمريکا در عراق 600 ميليارد دلار خرج کرد که حاصل آن 30 هزار زخمى و 4 هزار کشته بوده و امروز آمريکا در دنيا داراى وجهه نامناسبى است و قول داد که اگر رئيس جمهور بشود با تخصيص بودجه‌هايى به آموزش، حفظ محيط زيست و بهره‌گيرى از انرژى‌هاى نو به بهبود چهره آمريکا بپردازد.

مک کين به سياست عراقى و خروج نيروهاى آمريکا از عراق و گسيل آنها به افغانستان حمله کرد و گفت که آمريکا در عراق پيروز خواهد شد و هرگونه خروج بى‌برنامه نيروها به تقويت نفوذ ايران در عراق خواهد پرداخت.

درخصوص افغانستان دو نامزد اتفاق نظر داشتند که بايد به آن توجه بيشترى کرد. اوباما اظهار داشت که بدون اتمام کار افغانستان جرج بوش به عراق حمله کرده و امروز القاعده در شصت کشور جهان فعال است و بايد نيروهاى بيشترى به افغانستان فرستاد. اوباما از کمک 10 ميليارد دلارى آمريکا به پاکستان انتقاد کرد و گفت که دولت پرويز مشرف آنچنان که بايد در مبارزه عليه تروريسم همکارى نکرده ا‌ست ولى مک‌کين گفت که پيش از سر کار آمدن پرويز مشرف در پاکستان دولت ناکارآمد بر سر کار بود و بايد به پاکستان ايست داده شود.‌

در اين خصوص که اگر يکى از دو نامزد به کاخ سفيد راه يابد اولويت آنها چه خواهد بود. مک کين گفت که هزينه‌هاى بى‌قاعده دولت را در واشنگتن کنترل مى‌کند و ضمن انتقاد از وضع فعلى گفت که قرار بوده است براى ساخت يک کشتى جنگى 160 ميليون دلار هزينه شود ولى 400 ميليون دلار هزينه شده و کار هنوز تمام نشده. نامزد جمهوريخواهان ضمن تاکيد بر قدرت نظامى آمريکا گفت که شيوه هزينه کردن در وزارت دفاع را کنترل مى‌کند و با نشان دادن قلمى که در دست داشت گفت هرگونه هزينه بى‌رويه را خط خواهد زد.‌

اوباما ضمن انتقاد از سياست مالياتى مک کين گفت ماليات طبقات متوسط پايتخت آمريکا را کم مى‌کند، به آموزش بيشتر بها خواهد داد و به بازگشتگان از جنگ ارزش بيشترى خواهد داد و تلاش خواهد کرد که وجهه و چهره مخدوش شده آمريکا را بهبود بخشد.در خصوص امنيت داخلى آمريکا هر دو طرف به تخصيص بودجه بيشتر به بالاتر رفتن امنيت تاکيد کردند و اوباما گفت که به جاى تمرکز روى حمله موشکى از خارج به آمريکا بايد نگران موشک‌هايى شد که با چمدان قابل حمل است.

نامزد دمکراتها ضمن انتقاد از سياست خارجى جورج بوش گفت که آمريکا 500 ميليارد دلار به چين مقروض است و اين وابستگى مالى باعث شده که نفوذ چينى‌ها در جهان زياد شود و اضافه کرد که هرگز در جهان کشورى نبوده است که با بحران مالى مواجه باشد ولى در پى حفظ تفوق نظامى باشد ضمن اينکه نيروهاى مسلح بايد تقويت شوند.

در اين مناظره نگاه مک کين به سياست خارجى خشن و متاثر از شمارى از نومحافظه‌کارانى که در اطراف او مى‌باشند بود ولى اوباما به تماس، گفتگو ، مذاکره و نيز همکارى بيشتر با ديگر کشورها بود. در نهايت تنها موضوعى که دو طرف در آن وحدت نظر داشتند اسرائيل و حفظ امنيت آن بود.

اوباما تلاش کرد خود را آگاه از سياست خارجى و مسلط به آن نشان دهد و مک کين با لحن پدر بزرگانه مستقيما چند بار اوباما را بى‌اطلاع در مسائل دانست. نظرسنجى‌هاى اوليه از مردم نشان داد که اوباما در سياست خارجى ، مسائل اقتصادى و امنيت داخلى، از ديد مردمى که مناظره را تماشا مى‌کردند در رتبه بهترى جا دارد. البته اين يک قضاوت ابتدايى است.

تا جايى که به جمهورى اسلامى ايران برمى‌گردد، اگر بتوان به نظرات بيان شده دو طرف پرداخته در مورد آن قضاوت کرد هر دو طرف از تحريم‌هاى شديدتر و تشويق و واداشتن روسيه و چين به همکارى در اين خصوص تاکيد کردند الا اينکه اوباما خواهان مذاکره با ايران در سطح وزير خارجه شد و مک‌کين مذاکره در سطح روساى جمهور را رد کرد.

نظر شما :