ديدار قريب‌الوقوع سيدحسن نصرالله و سعد حريرى

۰۷ مهر ۱۳۸۷ | ۰۲:۰۷ کد : ۲۷۹۱ اخبار اصلی
هیات­های لبنانی حزب الله و المستقبل در بیروت با یکدیگر دیدار کردند تا زمینه­های دیدار سعد حریری رهبر فراکسیون المستقبل و سید حسن نصرالله دبیر کل جنبش حزب الله در آینده نزدیک فراهم شود.
ديدار قريب‌الوقوع سيدحسن نصرالله و سعد حريرى

هیات­های لبنانی حزب الله و المستقبل در بیروت با یکدیگر دیدار کردند تا زمینه­های دیدار سعد حریری رهبر فراکسیون المستقبل و سید حسن نصرالله دبیر کل جنبش حزب الله در آینده نزدیک فراهم شود و بدین ترتیب زمینه­های صلح و آشتی میان این دو جریان مطرح لبنانی که به ترتیب هر کدام مطرح ترین نماینده سنیان و شیعیان لبنان به حساب می­آیند، به نتیجه برسد.

 

هيات حزب‌الله به رياست محمد رعد، رئيس فراکسيون وفادارى به مقاومت در پارلمان لبنان با سعد حريرى رئيس جريان المستقبل در مقر وى در منطقه قريطم در شهر بيروت ديدار کرد.

 

امين شرى، حسن فضل الله، حسين الحاج حسن و على المقداد اعضاى هيئت حزب‌الله را تشکيل مى‌دانند و از طرف جريان المستقبل نيز سمير الجسر، عمار جورى، جمال جراح، عاطف مجدلانى و نادر حريرى نمايندگان اين جريان در پارلمان حضور داشتند.

 

محمد رعد پس از ديدار هيئت حزب‌الله با رئيس جريان المستقبل به خبرنگاران گفت: «اين ديدار براى آشتى نبود بلکه بيان صريح ديدگاه‌ها بود زيرا اساسا ما با يکديگر آشتى داريم.»

 

وى تاييد کرد که ديدار ميان سيد حسن نصرالله و سعد حريرى بزودى انجام خواهد شد.

 

برخى منابع سياسى پيشتر از احتمال ديدار سيد حسن نصرالله و سعد حريرى تا پايان ماه مبارک رمضان خبر داده ‌بودند.

 

به گزارش منابع خبری لبنانی هيئت حزب‌الله، دعوت سيد حسن نصر‌الله براى برگزارى نشست مشترک که به مثابه مقدمه تلاش‌ها در جهت تحقق آشتى سياسى بين دو طرف محسوب می­شود را تقديم حريرى کرده است.

 

روزهاى اخیر حزب‌الله مشغول برگزارى نشست‌هاى آشتى با نمايندگان حزب سوسياليست ترقى‌خواه لبنان بوده و با طرف‌هاى ديگر سياسى اين کشور نيز تا قبل از موعد جلسه دوم گفت‌وگوى‌هاى ملى لبنان در ماه نوامبر آينده ارتباط خواهد داشت و آشتى خود را کامل خواهد کرد.

 

در همین حال شيخ نعيم قاسم، معاون دبيرکل حزب‌الله لبنان در گفت و گو با روزنامه کويتى أوان، گفت: «مشکلات طرابلس با آشتى که اخيرا در اين شهر به دست‌آمده تحميل شده و آن را به واقعيتى بى‌فايده که کسى از آن سود نمى‌برد، تبديل کرده است.»

 

وى در ادامه افزود: «توجه منطقه‌اى و بين‌المللى به طرابلس هشدارها در امکان دخالت سياسى در اين منطقه را افزايش داده و باعث شده اين شهر به ميدانى تبديل شود که کنترل آن از عهده اين شهر و حتى لبنان خارج شود.»

 

قاسم موفقيت در آشتى ملى را به جديت در پايبندى به توافقات به امضاء رسيده مرتبط دانست.

 

معاون دبيرکل حزب‌الله لبنان درباره دیدار سید حسن نصر الله و سعد حریری در آینده نزدیک نیز گفت: «صِرف ديدار حريرى با نصرالله 90 درصد مشکلات لبنان را حل مى‌کند، 10درصد ديگر نيز در جريان مذاکرات حل مى‌شود. از نظر ما مانعى در اين باره وجود ندارد، شايد به هم ريختن اوضاع امنيتى بتواند در اين ديدار نقش داشته باشد، اما به اعتقاد من تاکنون هيچ تصميم سياسى از سوى طرف مقابل براى اين ديدار گرفته نشده است.»


نظر شما :