راهبرد پاکستان براى مقابله با تروريسم

تقويت طالبان "نرم" در برابر طالبان "سخت"

۰۶ مهر ۱۳۸۷ | ۱۷:۳۰ کد : ۲۷۸۵ اخبار اصلی
در مدت کوتاهى قريب به سه سال، تهديد طالبان پاکستانى به چالش سياسى و امنيتى قابل توجهى براى دو کشور پاکستان و افغانستان تبديل شده است. یادداشتی از نوشتة ساديا سليمان، محقق مرکز تحليل تروريسم جهانى
تقويت طالبان "نرم" در برابر طالبان "سخت"
در مدت کوتاهى قريب به سه سال، تهديد طالبان پاکستانى به چالش سياسى و امنيتى قابل توجهى براى دو کشور پاکستان و افغانستان تبديل شده است. حضور چهره هايى از اعضاى ارشد رهبرى القاعده و ديگر گروههاى شبه نظامى خارجى در آژانسهاى مناطق قبيله اى فدرال (FATA) پاکستان در وزيرستان شمالى، وزيرستان جنوبى و باجور موجب حمايت گسترده از گروههاى متعدد طالبان پاکستانى به شکل همکارى ايدئولوژيک، تاکتيکى و لجستيکى به ويژه در زمينه توليد دستگاههاى انفجارى پيشرفته (IEDs) و انجام عمليات انتحارى شده است.
تشکيل گروه طالبان پاکستان (TTP) موسوم به تحريک پاکستان، در دسامبر 2007 ميلادى توسط گروه هاى متعدد طالبان به طور موثر 27 گروه طالبان را زير يک چتر جمع کرده است. اين اتحاديه به مثابه تلاشى براى پيگيرى طالبانيزه کردن پاکستان نگريسته ميشود که موجب هدايت "جهاد دفاعى" عليه نيروهاى امنيتى پاکستانى فعال در FATA و جبهه استانى شمال غربى (NWFP) خواهد شد.
 
اتحاد جديد در وزيرستان
روز 30 ژوئن، ملا نظير، فرمانده طالبان در قبيله احمدزى وزير (Ahmadzai Wazir) در وزيرستان جنوبى و حافظ گل بهادر وزير (Hafiz Gul Bahadur Wazir)، رهبر طالبان در قبايل عثمانزى وزير و دئور (Uthmanzai Wazir and Daur) در وزيرستان شمالى ادغام گروه هايشان را در جبهه اى مشترک با نام "جنبش محلى طالبان" براى مبارزه با ايساف، ناتو و نيروهاى آمريکايى در افغانستان اعلام کردند.
اين توافقنامه در مقابل افزايش فعاليت هاى تروريستى TTP به رهبرى بيتالله محسود (Baitullah Mahsud) عليه دولت پاکستان و همچنين حملاتى است که شبه نظاميان در ماه ژوئن براى تنبيه گروه هوادار دولت موسوم به حاجى ترکستان (Hajji Turkistan) از قبيله بيتانى (Bhittani) مرتکب شدند. هم ملانظير و هم حافظ گل بهادر هوادار دولت هستند و از فعاليت هاى تروريستى در داخل پاکستان پرهيز دارند.مهمترين نکته در نزاع ميان ملانظير و بيتالله محسود، حمايت گروه اخير از شبه نظاميان محلى ازبک عضو جنبش اسلامى ازبکستان (IMU) است.
نظير و بهادر در حالى که متعهد به مبارزه با ايساف، ناتو و نيروهاى آمريکا در افغانستان هستند، هر دو با فعاليت هاى تروريستى TTP مخالفت ميکنند. سياست نظير و بهادر در تطابق با سياست گسترده تر طالبان افغانستان است که همواره به طالبان پاکستانى توصيه ميکرد از مبارزه با نيروهاى امنيتى پاکستانى پرهيز کرده و بر انرژى و منابع خود در افغانستان متمرکز شود. اگر چه، برخى شبه نظاميان طالبان به ويژه بيتالله محسود به تازگى به القاعده نزديکتر شدهاند که در پى ترغيب انجام حملات تروريستى عليه دولت پاکستان و به راه انداختن جهاد جهانى است. ملا عمر، رهبر طالبان افغانستان شخصا بيتالله را مردود شمرده و ارتباط با وى را محکوم کرده است.
 
تاثير تشکيل اتحاد وزيرى
در پى علنى شدن خصومت ميان TTP و اتحاد وزيرى، گروه اخير ميتواند امکان عبور امن وزيريها را از افغانستان سلب کند.
تشکيل اتحاد وزيرى ميتواند به شکلى قابل توجه بيتالله محسود و TTP را در وزيرستان شمالى و جنوبى تضعيف کند.
 
منزوى کردن بيت الله محسود
برخى چشم اندازها دال بر آن وجود دارد که اتحاد وزيرى مى تواند موجبات شکست گروه هوادار دولت موسوم به حاجى ترکستان از قبيله بيتانى را هم فراهم آورد. در صورتى که قبايل احمدزى، عثمانزى و بيتانى در پى هر گونه خصومت ورزى محسود عليه يکى از آنان به هم بپوندند، قبيله محسود و مبارزان طالبان آن با محاصره کامل مواجه خواهد شد.
اين شانس هم وجود دارد که برخى فرماندهان مخالف طالبان محسود به اتحاد وزيرى ملحق شوند که در اين صورت پايگاه بيتالله محسود در ميان قبيله اش تضعيف خواهد شد.آنچه اکنون انتظار آن مى رود موفقيت سياست با قدمت "تفرقه بينداز و حکومت کن" حکومت پاکستان است. چنين راهبردى مى تواند موثرتر از به کارگيرى نيروها و انجام عمليات نظامى در اين منطقه بى ثبات باشد.

نظر شما :